Analize

Investitori in distractie

22 iul. 2013 5 min

Investitori in distractie

Reading Time: 5 minute

<p> <strong>Adrenalina, distractie, sport, buna dispozitie si un pret de intrare atractiv –sunt ingredientele pe care le ofera parcurile de distractii. Cativa oameni de afaceri au indraznit sa investeasca in domeniu, pariind pe apetitul romanilor pentru distractie. </strong></p> <p>  </p> <p> Timpul liber a devenit pentru multi dintre noi o atractie de care avem nevoie pentru a ne reincarca bateriile sau pentru o iesire memorabila cu copilul. Ce atractii ofera Romania si Bucurestiul, in special? Sapte parcuri de distractii, dintre care patru doar in capitala, si unele dintre ele sezoniere. Oportunitatea a fost identificata totusi de cativa investitori, care aloca milioane de euro pentru distractia romanilor. Este o oportunitate, dar si un risc, avand in vedere ca Romania este departe de alte capitale europene sau tari din vest la acest capitol, iar Europa este la randul ei departe de America.</p> <p>  </p> <p> Daca in tarile batranului continent sunt circa 300 de parcuri, in Statele Unite sunt peste 400. Situate in general la iesirea din orase, datorita suprafetelor mari ocupate, parcurile de distractii trebuie sa ofere divertisment pentru toate varstele si categoriile. Daca este sau nu asa, tine si de gusturi. De exemplu, Divertiland, cel mai mare parc de distractii din Romania, inaugurat in august anul trecut, este momentan un parc acvatic, care ofera facilitati pentru copii incepand de la 3 ani si pana la adulti de toate varstele. Invartindu-te insa prin parc vei descoperi cu siguranta ca cel mai bine se distreaza copiii si tinerii intre 10 si 30 de ani, care nu au frica de tobogane si au rabdare sa stea la cozi.</p> <p>  </p> <p> Totusi, romanii au obiceiuri atipice de consum si de distractie. Daca in alte parcuri din lume clientii vin in doua etape (dimineata sau dupa-amiaza), romanii vin dimineata si parasesc parcul abia seara, petrecand intreaga zi la distractie. “Astfel, ei se afla pe parcursul majoritatii orelor de operare in incinta parcului, unde, firesc, au nevoie sa-si cumpere hrana pe parcursul unei zile intregi, iar aici consumatia difera de la persoana la persoana, daca sunt familii, daca au copii etc.”, spune grecul Alexis Paizis, General Manager la Divertiland.</p> <p>  </p> <p> Piata din Romania este ofertanta in ceea ce priveste industria de divertisment. Ca investitori, grecii care opereaza parcul Divertiland spun ca Bucurestiul, in particular, este o capitala in care optiunile de distractie in ceea ce priveste parcurile tematice sunt reduse, iar ei au vazut in acest lucru o oportunitate. Estimarile industriei de profil (IAAPA – International Association of Amusement Parks and Attractions) pe anii trecuti arata ca circa 150 de milioane de persoane viziteaza Europa pentru parcurile de distractii. Acestea genereaza venituri de peste 4,5 miliarde euro, iar circa 50.000 de oameni sunt angajati permanenti ai acestor parcuri in toata Europa.</p> <p>  </p> <p> <strong>CU 65 KM/H PE TOBOGAN</strong></p> <p> Cu o suprafata de 7,2 hectare si 22 de tobogane, o piscina cu valuri cu o suprafata de 1.200 de metri patrati, cu programe multiple de generare a valurilor si unicul loc din Bucuresti unde se pot practica sporturi de apa gen surfing, un rau lenes de 1 km, pavilioane VIP, cinci restaurante si trei baruri raspandite pe toata suprafata parcului, Divertiland isi doreste sa devina un reper in sud-estul Europei. Iar investitiile sunt pe masura asteptarilor. “Pentru prima faza a proiectului, deja implementata, am investit 25 de milioane de euro, in care au intrat infrastructura, facilitatile si atractiile care au fost inaugurate odata cu deschiderea parcului, in august 2012.</p> <p>  </p> <p> Investitia va fi extinsa in mod considerabil in urmatorii ani in scopul livrarii celei mai mari zone de entertainment din tara, cu amenajari de petrecere a timpului liber exterioare si interioare”, ne-a declarat Alexis Paizis. Investitia in Romania este una de lunga durata, iar prioritatile pe termen mediu vizeaza pozitionarea Divertiland ca brand de calitate in industria de entertainment din Romania. Cu o asemenea investitie, perioada de amortizare se intinde inspre 15-20 de ani, avand in vedere ca parcul este sezonier (dar se investeste in extinderea lui cu atractii pentru tot timpul anului). Intrarea este 50 de lei/persoana in cursul saptamanii si 80 de lei/persoana in weekend, iar capacitatea maxima admisa in parc este de 3.000 de persoane/zi.</p> <p>  </p> <p> Dezvoltatorul Divertiland este o companie care opereaza in Romania, infiintata de investitori straini, cu activitati comerciale pe mai multe continente, inclusiv in America Latina si Europa. Experienta obtinuta in industria divertismentului si ospitalitatii pe cele mai dezvoltate piete din lume sta la baza dezvoltarii Divertiland, cel mai mare si mai complex parc de distractii din Romania. Componenta realizata pana in prezent de dezvoltatorii greci este parte a unui proiect amplu, ce vizeaza toate zonele de entertainment. “S-a inceput cu dezvoltarea unei componente acvatice in aer liber deoarece Bucurestiul nu ofera multe alternative de petrecere si miscare in aer liber pe durata verii. Pana la finalizarea investitiei vom putea oferi bucurestenilor, si nu numai, atractii care ii vor atrage in timpul liber pe durata intregului an”, completeaza Paizis.</p> <p>  </p> <p> Una dintre cele mai populare atractii ale parcului este piscina cu valuri, unica in Romania, care a permis dezvoltarea unor programe speciale, precum lectiile de surfing. Divertiland are cel mai rapid si cel mai abrupt tobogan, unde poti prinde o viteza de 65 km/h. Tot la Divertiland se gasesc singurele piscine albe din tara, ceea ce presupune ca suprafetele bazinelor sunt albe, pentru a reflecta orice impuritate, si nu albastre, cum se practica pe scara larga. Procesul de tratare a apei este si el foarte complex si e controlat prin intermediul unei infrastructuri impresionante, pentru a mentine continuu calitatea ridicata a apei. 15% din investitia initiala a fost indreptata catre sistemul de tratare a apei, pentru a asigura cea mai curata apa de piscina din Bucuresti. Unul dintre consultantii in construirea acestui parc este White Water, lider mondial in ceea ce priveste designul si productia de tobogane.</p> <p>  </p> <p> <strong>HIDROLIFTUL <em>= </em>ROLLER COASTER CU EFECTE DE TOBOGAN CU APA</strong></p> <p> Trei hectare si 30 de atractii reprezinta cartea de vizita a Terra Park Bucuresti, situat pe b-dul Timisoara. Investitia totala in parc a fost, ca si in cazul Divertiland, de peste 25 de milioane de euro, incluzand toate operatiunile de pregatire a locatiei, terasari, refaceri totale sau partiale ale infrastructurii, amenajarea cladirilor, construct ia unor anexe noi, investitia in echipamente(atractii) si in infrastructura informationala, dar si in trainingul personalului si pregatirea echipei. O astfel de investitie de tip greenfield, amplasata in interiorul Bucurestiului, presupune un efort financiar mai mare fata de parcurile de distractie “clasice” amplasate in afara metropolelor si eventual in zone cu istorie si traditie in acest domeniu.</p> <p>  </p> <p> Durata de amortizare este, in cazul sau, de cel putin sapte ani, in conditiile in care pretul unui bilet este de 39 de lei/zi de persoana in cursul saptamanii si 49 de lei in weekend, iar capacitatea maxima pe zi este de 6.000 de persoane. Media de stationare este de trei ore cu o cheltuiala medie de 40 de lei/persoana, din care intre 15% si 20% din consum este directionat catre zona de food si merchandising Compania care administreaza Terra Park are ca obiect de activitate in momentul de fata doar administrarea acestuia, spune Alexandru Toader, managerul parcului, fara a da numele societatii.</p> <p>  </p> <p> Atractiile din Terra Park sunt folosite in marea majoritatea a parcurilor mari din Europa si din Statele Unite ale Amercii. “Modul in care a fost gandit businessul, tinand cont de o serie de elemente cum ar fi puterea de cumparare, perspectivele economice generale, cultura de consum a populatiei, a facut ca investitia sa fie axata pe atractii ce acopera o gama larga de preferinte si varste. Unicitatea atractiilor este specifica doar marilor parcuri tematice cu o utilizare eficienta a lor”, completeaza Toader. Atractiile Terra Park sunt produse in Italia de cele mai cunoscute companii din domeniu. Vedeta este North Pole 1, hidroliftul care imbina senzatia de coborare a unui roller coaster cu efectele unui tobogan cu apa. In aceeasi gama intra si Turnul Willis, care este cea mai inalta structura de acest fel din tara, si Toltec Pendula, care creeaza senzatii extreme la limita imponderabilitatii.</p> <p>  </p> <p> Terra Park are in total 30 de atractii – la interior sunt 12 atractii pentru copii cu varsta pana in 10 ani si un cinematograf 4D, iar la exterior sunt sase atractii pentru copii, sase atractii pentru intreaga familie si cinci atractii extreme. “Investitia a tinut cont depotentialul mare al tarii in astfel de afaceri, avand in vedere golul existent pe piata in ceea ce priveste petrecerea timpului liber. Pe langa acestea, a existat si dorinta de a crea in Bucuresti un parc de distractii dupa modelul marilor capitale, dar si al pozitionarii pe harta turistica a unui landmark in ceea ce priveste distractia. Toate aceste aspecte au condus investitorii spre crearea locatiei si brandului Terra Park”, spune Toader.</p>

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: