BizRemote by certSIGN Interviuri Management

Jim Bagnola: Noua definiție a leadership-ului

3 feb. 2021 6 min

Jim Bagnola: Noua definiție a leadership-ului

Reading Time: 6 minute

Pandemia ne-a arătat care sunt cuvintele de ordine pentru conceptul de leadership: cooperare, nu competiție, colaborare, nu autoritarism. Jim Bagnola, speaker internațional și executive coach, spune că un alt cuvânt pentru a defini leadership-ul este parteneriatul.   

Ce înseamnă leadership în noul context, al pandemiei?

Pandemia ne-a arătat cât de legate între ele sunt țările, de fapt. La început, multe țări au crezut că ele nu vor fi atinse de epidemie, iar SUA a fost printre acestea. Evenimentele care au urmat ne-au arătat că majoritatea țărilor au fost atinse de acest virus, iar acum aproape oricine cunoaște o persoană care a fost infectată cu SARS-CoV-2.

Această criză mondială ne-a arătat care sunt cuvintele de ordine pentru conceptul de leadership: cooperare, nu competiție, colaborare, nu autoritarism. Fundamentele leadership-ului sunt reprezentate de interacțiunea dintre două roluri. Unul dintre roluri este cel de lider, adică acea persoană care are o idee despre cum să rezolve problemele atât în fața altor lideri cât și a potențialilor adepți. Odată ce liderul a vândut echipei soluția și a câștigat adepți, puterea este câștigată, la rândul său. Leadership-ul se întâmplă! Ne dăm seama încet că un alt cuvânt pentru a defini leadership-ul este parteneriatul. Singura modalitate prin care putem rezolva problemele globale este prin parteneriate globale.

Pandemia a inaugurat noua eră a parteneriatului global. Putem rezolva problemele, dacă o facem împreună, dacă ne unim cu un scop comun. În loc să ne izolăm unul de celălalt, creăm alianțe. Această lecție la nivel macro este la fel de relevantă ca cea la nivel micro, în interiorul organizațiilor sau între acestea.

În cartea “De profesie OM”, vorbiți despre liderii care schimbă lumea prin vulnerabilitatea lor. Care sunt trăsăturile liderului post pandemie?

Trăsăturile care ar putea fi interpretate inițial ca daruri sunt, după părerea mea, abilități. Aceste abilități au devenit foarte importante, pe măsură ce actuala criză ne-a îngenuncheat, pe noi și țările noastre. Când am trăit în California, am trecut prin experiența a doua cutremure. În timpul acestor seisme, când pământul se cutremura, iar drumul se ondula asemenea unui râu, m-am simțit pentru prima dată foarte mic și insignifiant. Am simțit o totală lipsă a controlului. Natura ne poate face smeriți, umili, iar acum a făcut-o din nou.

Adevărata abilitate stă în echilibrarea între încredere în sine și competență cu umilința. Smerenia este marele mediator și scurtează distanța dintre doi oameni. Omul smerit înțelege că nu este nici deasupra și nici dedesubtul nimănui. Smerenia este antidotul aroganței și baza pentru a clădi relații, parteneriate și alianțe.

Voi fi un om de succes în măsura în care pot colabora și construi parteneriate cu ceilalți și pot observa practica înțelegerii a ceea ce a spus Emerson: “Fiecare persoană persoană pe care o întâlnesc îmi este superioară într-un anumit fel și astfel pot învăța de la ea”. Citatul după care mă ghidez eu în viață este „Am multe de învățat”.

Ce noi abilități ar trebui să-și antreneze sau să își dezvolte liderii?

Învață să conduci prin puterea exemplului. De fapt, aceasta este singura modalitate de a conduce. Comportă-te la fel cum ai vrea să o facă și echipa ta. Echipa ta este un grup de indivizi care sunt implicați într-un parteneriat în care fiecare membru deprinde abilitatea de a se mișca în și din rolurile de conducător și adept. Fiecare dintre aceste roluri ar trebui privit ca fiind adecvat. Ambele roluri sunt la fel de importante pentru funcționarea echipei. Deci ceea ce putem face este să-i formăm și să sprijinim dezvoltarea membrilor echipei noastre.

A fi un model înseamnă să predai leadership-ul prin ceea ce faci, dar să folosești cuvinte numai atunci când este absolut necesar. Următoarele tipuri de comportament sunt demne de a fi luate luate în considerare și merită atenție și punere în practică, în călătoria noastră pentru a deveni oameni de profesie. Acestea sunt, după părerea mea, abilități către care trebuie să năzuim, să le dobândim și să le modelăm potrivit fiecăruia dintre noi. Ele reprezintă coexistența contrariilor.

Învață să:

  • Fii deschis la minte și decis.
  • Echilibrezi curiozitatea (Ex.: ce crezi despre… ?) cu susținerea unui punct de vedere (Ex.: Aceasta este părerea mea despre…)
  • Să le fii de folos altora, dar într-un mod echilibrat de Grija-de-Sine. Fără aceasta, ajungem la epuizare, la burnout din pricina atenției acordate altora.
  • Fii onest, dar plin de compasiune (fără compasiune devenim duri).
  • Acționezi cu determinare și perseverență și flexibilitate (fără flexibilitate devenim rigizi).
  • Să te concentrezi pe Activitate și Odihnă profundă zi de zi, ca pași ai progresului (fără odihnă adecvată ajungem la burnout).
  • Acționezi curajos, dar și cu Prudență (fără prudență suntem nesăbuiți).
  • Fii încrezător temperat de umilință (fără umilință devenim aroganți).
  • Acționezi cu certitudine și putere alături de vulnerabilitate (în lipsa vulnerabilității avem slăbiciune).

Aceste aptitudini reprezintă o provocare, dar sunt mereu o lucrare în desfășurare în noi înșine, niște practici lăudabile către care să aspirăm.

Cum îi pot susține liderii pe cei care în această perioadă se simt compleșiți, anxioși?

Amintiți-le colaboratorilor să nu fie prea duri cu ei înșiși. Multe dintre rezultatele pandemiei sunt dincolo de controlul nostru. Avem opțiunea de a ne ierta pe noi înșine pentru că nu suntem perfecți. Să ne iertăm pentru că nu am avut la fel de succes îprecum anul anterior, posibil în privința câștigului financiar sau al avansării afacerilor.

Modelați comportamentele care duc la odihnă. Așa cum spunea un faimos antrenor: „Oboseala ne face lași pe toți”. Somnul adecvat este esențial pentru recuperarea stresului emoțional al acestei crize. Luați în considerare adoptarea unei tehnici de meditație pentru ameliorarea stresului. Cea mai cercetată practică științifică este Meditația Transcendentală (MT). Această tehnică are la bază 418 de studii, eu am practicat-o de 50 de ani și o recomand. Pentru a obține mai multe informații, o puteți contacta pe Adela Herea, instructorul certificat al MT din București, pe adresa: adela.herea@tm.org pentru a obține informații despre o prelegere introductivă gratuită.

Continuați să controlați ceea ce puteți controla. Trebuie să continuăm să ne consolidăm sistemul imunitar. Iarna va aduce cu sine sezonul gripal, răcelile, iar „domnul Covid19” încă ne pândește. Sunt necesare exerciții fizice, o dietă bună și suplimente. Încurajați oamenii să aibă grijă de ei înșiși.

Mai câștigăm puțin timp zilnic, pentru a avea grijă de noi, dacă lucrăm de la distanță și nu facem naveta. Iată câteva sfaturi de reținut – câteva modalități evidente de a crea un sistem imunitar puternic:

  • Sistemul imunitar înnăscut (prima linie de apărare);
  • Sistemul imunitar adaptativ (limfocitele);
  • Anticorpii;
  • Somn adecvat;
  • Exerciții fizice regulate;
  • Vitamina C (fructe din belșug);
  • Legume divers colorate, în special verzi;
  • Grăsimi sănătoase;
  • Complexul de vitamine B;
  • Zinc;
  • Selenium (nuci braziliene);
  • Probiotice (70% din sistemul imunitar se află în sistemul digestiv);
  • Cereale integrale;
  • Proteine slabe;
  • Apă;
  • Nuci/semințe.

Leadershipul și sănătatea se intersectează aici. Liderul gestionează energia, iar aceasta și un sistem imunitar robust acționează împreună.

Ce sfaturi aveți pentru liderii care vor să depășească cu bine această criză?

Există una din două mentalități pe care le putem adopta. La un moment dat, când discutam despre ele, nepoata mea care predă la copii de liceu, de 14-15 ani, mi-a spus că și ea predă același lucru. Este vorba de o gândire Fixă și de Creștere. Iată o explicare succintă a fiecăreia:

Mentalitatea Fixă:

  • Cred că succesul este determinat de geniu
  • Sunt un ratat dacă fac o greșeală
  • Ascund greșelile
  • Nu pot admite ceea ce nu știu
  • Am trăsături și inteligență fixe
  • Deja știu
  • Dau vina pe forțele exterioare

Mentalitatea de Creștere:

  • Știu cum să dau greș. Am eșuat și am învățat;
  • Am succes datorită muncii și efortului;
  • Greșelile sunt provocări și evenimente de învățare;
  • Abilitatea este motivul succesului, nu geniul;
  • Sunt pe calea îmbunătățirii;
  • Sunt întotdeauna o lucrare în desfășurare;
  • Experimentez și risc.

Care este importanța acestor două mentalități pentru a face față provocărilor actuale de transformare? Institutul Peter Drucker (austriacul considerat tatăl managementului și leadershipului), din Viena, a efectuat un studiu de trei ani în perioada 2014-2017 despre transformările în afaceri. Studiul a urmărit să afle de ce majoritatea transformărilor eșuează.

Autorii studiului și-au pus întrebări precum: Ce trebuie să facem diferit atunci când vine vorba de fuziuni și schimbări organizaționale? De ce au avut succes doar un număr mic de schimbări și ce a fost diferit la cele care au reușit? Rezultatele studiului au fost clare și simple, iată-le:

  • Mentalitatea a fost factorul determinant al schimbărilor reușite sau nereușite.
  • Mentalitatea de Creștere versus Mentalitatea Fixă.
  • Mentalitatea adaptativă – care s-ar explica prin:
    • Liderul a crezut în potențialul echipei sale de a învăța prin experimentare;
    • Liderul credea că echipa își poate crea propria realitate;
    • A crede este a vedea, iar nu a vedea este a crede (nu putem vedea până ce nu credem).

Sfatul meu final ar fi ca liderii să studieze aceste două mentalități și să adopte o Mentalitate de Creștere pentru a se transforma pe ei înșiși și echipa lor. Vă rog să citiți cartea lui Carol Dweck intitulată „Mindset: The New Psychology of Success” pentru a obține o bună perspectivă a stării noastre de spirit de care avem nevoie pentru a merge mai departe.

În cele din urmă, fiți un lider slujitor! Unul care slujește cu smerenie colegii și clienții mai mult decât slujește un vis pe care îl urmează!

Jim Bagnola este unul dintre cel mai bine cotaţi speakeri din lume în domeniul leadershipului, trainer pentru NASA, Secret Service, US Air Force sau NATO. În ultimii treizeci de ani a susținut prezentări și cursuri în întreaga lume, pe teme de leadership, stress management, customer service, coaching și change management.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 350 (25 ianuarie – 1 martie 2021). Dacă doriți să primiță Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: