Analize Marketing

Leadership-ul este o stare de spirit

24 feb. 2016 4 min

Leadership-ul este o stare de spirit

Reading Time: 4 minute

Cu o istorie de peste 40 de ani, Demner, Merlicek & Bergmann este cel mai de succes business din advertisingul austriac. A pornit ca un mic shop de creatie la sfarsitul anilor ’60 si se mentine de ani buni in fruntea tuturor clasamentelor de profil.

DSC_7527
Alistair Thompson, Harry Bergmann si Christin Herrnberger

Demner, Merlicek & Bergmann este cea mai mare agentie de publicitate din Austria, din toate punctele de vedere: cifra de afaceri, numar de angajati, numar de clienti, numar de premii de eficienta, premii de creativitate. “Indiferent de para­metru, suntem primii”, mi-a explicat Christin Herrnberger, Head of Client Management si Member of the Executive Board in cadrul companiei. Sunt lideri perceputi, ca atare, si prin consecinta respectati de colegii din industrie. “Il admir pe domnul Demner. A intrat in acest business in urma cu mai bine de 40 de ani si a avut succes pe tot parcursul acestor ani pentru ca a reusit sa faca agentia sa se adapteze la toate schim­barile din piata. Si in continuare se vede ca ii place ceea ce face”, mi-a povestit Elisabeth Pelzer de la Publicis Viena cand a aflat ca urma sa intalnesc echipa Demner, Merlicek & Bergmann.

Povestea lor incepe in 1969 cand Mariusz Jan Demner si Franz Merlicek au fondat agentia de publicitate Demner & Merlicek, careia in 1976 i s-a alaturat si dr. Harry Bergmann, la vremea aceea in calitate de copywriter, acum Managing Partner al companiei. A fost al patrulea angajat al echipei, care in anii ’80 ajungea la 15-20 de persoane. In prezent, echipa numara 120 de persoane, separati in departamente si specializari. Ca sa explice esenta Demner, Merlicek & Bergmann si ceea ce i-a ajutat sa se mentina si mai ales sa aiba succesul pe care-l au acum, Harry Bergmann, un publicitar cu 40 de ani de experienta in spate, nu poate sa nu aminteasca de inceputurile agentiei: “Am inceput sa facem publicitate pe vremea cand in Austria, ca pe peste tot in lume, rolul industriei era mai mult sa informeze. Atunci ne-am intrebat daca nu exista si o alta cale de a face altfel de advertising”.

La inceputuri, niciunul din membrii echipei nu mai lucrase in publicitate, nu aveau habar cum ar fi fost bine sa mearga lucrurile, asa ca au inceput “sa inventeze publicitatea” dupa cum au considerat ca este mai bine. Si, la 47 de ani distanta, cu rezultatele pe care le au, se dovedeste ca le-a iesit cum nu se putea mai bine. In 1997, compania reusea sa depaseasca pentru prima data pragul de 100 de milioane de euro in billings, iar in prezent lucreaza pentru peste 40 de clienti (peste 60 de conturi) din 12 tari europene, cu bugete totale ce depasesc 230 de milioane de euro.

“Tot timpul ne-am dorit sa facem lucrurile diferit. Am fost mereu in stare de alerta, cred ca asta ne-a diferentiat de restul agentiilor”, explica Harry Berg­mann, usor nostalgic dupa vremurile cand fairplay-ul era mai vizibil decat acum in advertisingul austriac, dar si dupa vremurile cand nu era nevoie sa muncesti de doua ori mai mult pentru bani de doua ori mai putini decat acum. “Daca stii cum erau lucrurile inainte, acum e un pic dureros. Pentru cei care au intrat de curand in aceasta industrie, pur si simplu asa stau lucrurile si le este mai usor sa se adapteze”, puncteaza Bergmann, care cu agentia pe care o conduce nu a avut mari probleme de adaptare, spre deosebire de alte agentii care au pierdut de mult trenul. “Indiferent de vremuri si canalele de comunicare, ideea este cea care trebuie sa stea la baza oricarei creatii publicitare. Daca nu avem idei, nimeni nu are nevoie de noi”, este viziunea sa despre publicitate, meserie pe care o iubeste tocmai pentru ca i-a oferit permanent sansa de a construi punti intre doua lumi total diferite: lumea clientilor cu toate problemele pe care un publicitar trebuie sa le inteleaga si lumea ideilor, a conceptelor. Publicitatea trebuie sa rezolve problemele de business ale clientilor, daca nu se intampla asa atunci Harry Bergmann nu vede rostul creativitatii de dragul creativitatii. Aceeasi viziune este im­par­tasita si de mai tanarul sau coleg Alistair Thompson, Creative Director al agen­tiei: “Rolul nostru este sa rezolvam problemele de business ale clientilor nostri si sa venim mereu cu cate ceva nou, nemaivazut”.

Demner, Merlicek & Bergmann lucreaza din Viena pentru clienti din mai multe piete fara sa-si dezvolte o retea regionala. A avut o singura tentativa de expansiune, cu un birou deschis in Sofia. A fost de altfel o conditie pusa de client, mTel, cel mai mare operator de telefonie mobila din Bulgaria, la inceputul colaborarii – sa deschida o agentie acolo. In timp au incercat sa dezvolte businessul si sa castige si alte conturi, lucrurile insa nu a evoluat asa cum si-au imaginat cei de la Demner, Merlicek & Bergmann si nici nu s-au adaptat la stilul de business de acolo, asa ca biroul a fost inchis anul trecut. “A fost o experienta intensa si interesanta, 10 ani, in care am invatat foarte multe”, poves­teste Harry Bergmann si, daca ar fi sa o ia de la capat, poate in alta tara, nu ar ezita, dar probabil ar pregati terenul si ar face lucrurile un pic altfel. “A fost o aventura si nu regret ca am avut aceasta experienta”, concluzioneaza publicitarul, care nu pare sa se fi dat vreodata in laturi de la niciuna din provocarile care i s-au ivit in viata.

 

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: