Companii Interviuri

Lecția de internaționalizare

29 mai 2019 3 min

Lecția de internaționalizare

Reading Time: 3 minute

După experiența extinderii în Serbia, Cosmin Pătroiu, CEO al TeraSteel, are sfaturi valoroase pentru companiile românești care vor să facă pasul în afara granițelor. Dar și planuri mari de dezvoltare pe piețele externe. 

Care au fost cele mai importante provocări în extinderea în afara granițelor?

Fabrica din Serbia a devenit foarte repede o poveste de succes a Grupului TeraPlast. În primul an de activitate, TeraSteel Serbia a avut o creștere foarte bună și a devenit un furnizor de top în Europa Centrală și de Est, așa cum ne-am propus de la început. Toate aceste realizări nu ar fi fost posibile fără echipa de profesioniști care a stat în spate. Am reușit să construim o echipă puternică, atât în România, cât și în Serbia. De altfel, aș putea spune că echipele TeraSteel România și TeraSteel Serbia s-au completat foarte bine în acțiunile pe care le-au întreprins pentru dezvoltarea rețelei de parteneri, în vederea creșterii regionale. Soluția este aceea de a oferi echipei tale condițiile potrivite pentru a se dezvolta și a crește. Pentru noi, un an de funcționare pe piața din Serbia a însemnat o creștere de aproximativ 30% a  businessului TeraSteel și o creștere a vânzărilor de panouri sandwich de peste 54% față de 2017.

Cât de importantă este internaționalizarea pentru o companie?

Internaționalizarea companiilor ro­mânești este extrem de importantă, în contextul în care ne dorim să devenim o forță în regiune. Cu toate acestea, cred că, înainte de a face pasul în afara granițelor, o companie trebuie să facă o analiză amănunțită asupra a tot ceea ce implică extinderea pe o piață nouă. În cazul Grupului TeraPlast, decizia de internaționalizare a venit firesc, după ce ne-am consolidat prezența în România, iar volumele care mergeau la export erau tot mai mari. De altfel, ea face parte din conceptul 4D: Delocalizare, Digitalizare, Determinare și Dezvoltare, care stă la baza activității noastre zilnice și a culturii organizaționale. Pentru noi, internaționalizarea a avut la bază extinderea prin facilități de producție, pentru a ajunge mai ușor la clienții noștri. Serbia a fost aleasă după o analiză complexă a clienților și a potențialului de dezvoltare și a avut în vedere și deschiderea către principalele rute de transport.

“Un an de funcționare pe piața din Serbia a însemnat o creștere de 30% a businessului TeraSteel și o creștere a vânzărilor de panouri sandwich de peste 54%.”

Ce sfaturi ați da unei companii care vrea să se extindă?

Înainte de a face pasul în afara granițelor, companiile trebuie să își consolideze poziția pe piața pe care activează, pentru a avea o bază solidă în dezvoltarea pe piețele externe. Dincolo de acest aspect, internaționalizarea trebuie să aibă la bază o analiză aprofundată asupra țării de destinație și asupra oportunităților și provocărilor care pot deriva dintr-o astfel de decizie. Aici putem vorbi atât despre piața în sine, cât și despre eventualele provocări pe care mediul macroeconomic și domeniul de activitate din țara vizată le pot aduce cu sine. Un alt factor important este cel al forței de muncă. Fără oameni determinați, dornici de creștere și performanțe, cu o viziune comună cu a companiei, nu poți avea succes.

Cum arată piața materialelor de construcții din România comparativ cu cele din regiune?

Sectorul construcțiilor din Europa s-a aflat pe un trend ascendent în ultimii ani, pe fondul ratelor scăzute ale dobânzilor, creșterii economice și scăderii șomajului. Această tendință s-a resimțit și la nivelul pieței materialelor de construcții, atât în regiune, cât și în România, susținută inclusiv de creșterea apetitului de consum al populației. Urbanizarea și migrația internă sunt alți factori importanți care au susținut piața construcțiilor și a materialelor de construcții, deși, în 2018, am resimțit o scădere a volumului lucrărilor de construcții cu 4,1% ca serie brută. Piața panourilor din România a înregistrat o creștere în ultimii ani și ne așteptăm la o continuare a acesteia și în 2019. Anul acesta estimăm o majorare între 3% și 5% pentru piața panourilor în România, în timp ce pentru Serbia estimarea de creștere este de 10% față de 2018.

Articolul  a fost inițial publicat în Biz nr. 332 (mai 2019). Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: