Finanțe Interviuri

Lichiditate din creanțe

8 dec. 2016 3 min

Lichiditate din creanțe

Reading Time: 3 minute
dragos-calin-bancpost
Dragoş Călin, director executiv Small Business Banking al Bancpost; foto: Vali Mirea

Antreprenorii români au înțeles că degeaba ai vânzări spectaculoase dacă nu ai lichiditate, astfel că interesul pentru factoring este în creștere. Dragoş Călin, director executiv Small Business Banking al Bancpost, spune că un număr tot mai mare de societăți mici și mijlocii aplică pentru o linie de factoring, iar potențialul de creștere al pieței locale este uriaș dacă ne gândim la valoarea totală a creanțelor din economie.

Cum au evoluat serviciile de factoring ale Bancpost în acest an? Care au fost factorii care au influențat evoluția?

În ultimii ani, piața de factoring a cunoscut o dezvoltare constantă. Dacă mult timp acest tip de serviciu a fost accesat cu precădere de companiile mici și mijlocii care nu dispuneau de garanții materiale, în prezent factoringul este folosit de toate tipurile de companie, care folosesc aceste linii pentru finanțarea relațiilor comerciale la nivel național, cât și internațional. În acest context, la nivelul Bancpost solicitările au urmat tendința de creștere a pieței, un număr tot mai mare de societăți mici și mijlocii aplicând pentru o linie de factoring.

Care sunt principalele beneficii ale factoringului? Ce acoperă aceste servicii?

Factoringul reprezintă cumpărarea de facturi și acoperă perioada dintre facturare și încasare, permițând astfel afacerii să-și regleze fluxul de numerar în funcție de nevoile specifice ale acesteia. Deseori, companiile au creșteri spectaculoase ale vânzărilor fără a avea puterea financiară necesară să acopere gap-ul de 30-90 de zile de la livrare și până la încasare. Apelând la factoring, acestea își pot optimiza capacitățile de producție și pot oferi condiții comerciale mai bune clienților lor, cu rezultat direct în creșterea performanței afacerii. Astfel, rezolvându-și problema lichidității, antreprenorii pot să se concentreze asupra aspectelor care constituie baza oricărei afaceri: producția și procesul de vânzare.

De ce factoring și nu linie de credit?

În primul rând factoringul este mai mult decât o finanțare standard, fiind în fapt o combinație unică între finanțare, pe de o parte, și servicii, de cealaltă parte. Pentru că factoringul nu presupune doar o li­nie de finanțare, ci și serviciile de colectare a creanțelor și de acope­rire a riscului de neplată în procent de până la 100%. Mai mult decât atât, finanțarea standard presupune de multe ori implicarea unor garanții materiale din partea societății sau, în cazul în care finanțarea este negarantată, costul acesteia este semnificativ mai mare decât costul unei facilități de factoring. Prin urmare, pentru societățile mici și mijlocii care nu au puterea financiară necesară pentru a-și susține o creștere rapidă a vânzărilor, factoringul ar trebui să devină prima opțiune de finanțare. Și este îmbucurător că vedem un interes crescut în acest sens din partea antreprenorilor.

Care este potențialul de dezvoltare al băncilor pe acest segment?

În România factoringul putem spune că este la început de drum. La nivelul Uniunii Europene, piața de factoring s-a ridicat în 2015 la 1.557 miliarde euro, băncile comerciale acoperind în proporție de 90% acest sector. Potrivit unui studiu derulat de organizația internațională Factoring Chain International, cele mai dezvoltate piețe sunt Marea Britanie, Franța, Germania sau Italia, însă Serbia (+45%), România (+35%) și Ungaria (+34%) au înregistrat rate de creștere accelerate. România are în continuare un potențial uriaș de creștere dacă ne gândim la valoarea totală a creanțelor din economie. Vorbim de peste 540.000 de companii, cu cifră de afaceri de până la 2 milioane de euro și cu creanțe totale de peste 60 de mi­liarde de euro, la finalul a­nului 2015. Prin urmare, o piață care prezintă resurse de dezvoltare, dar care are în același timp nevoie și de o componentă educațională puternică astfel încât companiile să înțeleagă în detaliu beneficiile utilizării factoringului.

60 de miliarde de euro este valoarea totală a creanțelor din economie.

Care sunt domeniile de activitate cu po­tenţial de creștere a cererii de factoring?

Companiile care apelează la serviciile de factoring ale Bancpost sunt active cu precădere în industria bunurilor de larg consum, transporturi, reciclare, industria chimică, în general orice companie care prin modelul de afaceri oferă credit comercial clienților săi.

Cât durează accesarea unei facilități de factoring? Există o procedură simplificată?

Durata medie de accesare a unei linii de factoring din momentul furnizării documentelor necesare este de 10-15 zile, depinzând foarte mult de specificul fiecărei finanțări: numărul de debitori cedați, existența sau nu a unei asigurări a riscului de neplată în structura tranzacției etc.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: