Lideri pe val

Trebuie să fii întotdeauna pregătit, indiferent de condițiile de mediu, să iei decizii rapid, să construiești și să conduci echipe – aceasta este rețeta succesului atât în yachting, cât și în business. Doar așa îți poți atinge țintele, mai ales într-un mediu de business cum este cel local, unde se poate stârni din senin o furtună. De asta am vrut să aflăm cum aplică mai mulți CEO de top lecțiile învățate pe mare în business.

Am ajuns la marina LifeHarbour de la Limanu la invitația Alpha Bank, care sponsorizează Cupa României și Campionatul Național de Yachting și susține sailingul. Acolo am avut ocazia să ne testăm spiritul de echipă și chiar limitele, având în vedere că avem colegi care și-au învins răul de mare pentru a urca pe barcă. Am avut ocazia să vedem că yachtingul înseamnă curaj, aventură și libertate. Libertatea dată de briza mării, de vântul care suflă în vele și întinderea nesfârșită de valuri tăiate de veliere mândre. Și am aflat că sailingul nu este un sport exclusivist, rezervat doar bogaților.

“O barcă de sailing costă 40.000 – 50.000 de euro luată la mâna a doua. Lumea are senzația că este un sport luxos. Este un sport ca oricare altul. Sunt oameni care plătesc locul pe echipaj, să meargă la racing tot anul, și îi costă 2.000 de euro pe an. Cu banii ăștia te duci la schi o vacanță. Și în banii ăștia intră toate cursele, sunt șapte weekenduri într-un an. Nu vreau să ne imaginăm că este un sport de nișă în care doar cei bogați se plimbă cu bărcile. Nu. Sunt oameni cărora le place marea, care iubesc aventura, care iubesc sportul”, ne-a explicat Mihai Marcu, președintele Consiliului de Administrație al MedLife. Antreprenorul cu businessuri și în domeniul sailingului a arătat că interesul românilor pentru navigație a crescut atunci când au descoperit vacanțele pe barcă. Spre exemplu, o barcă de patru cabine, fiecare cu baie, costă în jur de 3.000 de euro. Adică o familie plătește circa 700 de euro pentru o vacanță de o săptămână pe barcă și ai avantajul că poți naviga din insulă în insulă, faci plajă unde vrei și poți dormi în cele mai frumoase porturi. Creșterea interesului pentru sailing se observă și în evoluția competițiilor din domeniu. Cupa României și Campionatul Național de Yachting, susținute de Alpha Bank, sunt deja evenimente de referință ale fenomenului de yachting offshore din România, care rivalizează ca număr de ambarcațiuni și participare a sportivilor cu orice campionat european de anvergură. Dacă în 2013 erau înscrise 23 de ambarcațiuni cu vele, anul acesta peste 350 de sportivi și peste 60 de bărci s-au înregistrat deja în competiții.

Echipajul și lucrul în echipă sunt esențiale în yachting. Fiecare om de pe barcă trebuie să știe ce are de făcut și să își facă cu profesionalism partea lui de treabă, în coordonare cu ceilalți membri ai echipei. Echipajul trebuie să lucreze la unison și să tragă în aceeași direcție, “trebuie să se miște și să se sincronizeze ca un singur organism”, cum sumariza Sergiu Oprescu, președintele Alpha Bank. Dacă mișcările nu sunt coordonate, dacă oamenii nu sunt responsabili și riguroși, poți ieși de pe traseul stabilit sau chiar pierde cursa. Sunt lucruri valabile și în business, dar sunt mult mai ușor de observat pe o barcă.

Și Felix Pătrășcanu, managing partner la FAN Courier, crede că oamenii cu care te înconjori fac diferența în business. Trebuie să știi să construiești echipe, să crești manageri și să ai încredere în oamenii tăi. “Antreprenorul trebuie să știe că nu el e cel mai bun IT-st, nici cel mai bun HR-ist din companie, oamenii din echipă sunt cei mai buni. Trebuie să îi lași să își facă treaba iar tu să urmărești tendințele, să privești de sus și să le arăți obiectivele”, ne-a spus Felix Pătrășcanu. Totodată, trebuie să știi să trezești interesul oamenilor din echipă, să îi provoci să găsească soluții. Și dacă vrei să le testezi limitele, poți să faci acest lucru pe barcă, așa cum face Mihai Marcu, care organizează în fiecare an team buildinguri pe mare cu echipa de management a MedLife.

Concurență pe mare

Alpha Bank România s-a implicat în yachting încă de acum cinci ani, fiind cea mai longevivă colaborare dintre un partener și organizatorii regatelor. Tiberiu Mercurian, Marketing Manager la Alpha Bank România, spune că implicarea băncii este un semn de normalitate și că există multe elemente comune între yachting și banking: asumarea responsabilităților, lucrul în echipă, rigoarea, exactitatea. Privită din această perspectivă, asocierea este una firească.

“Ne‑am dorit să ne implicăm mai mult și așa a luat naștere parteneriatul cu federația și cu organizatorii Cupei României, competiție care de anul acesta, preț de trei ani, va purta numele de Cupa României Alpha Bank. De asemenea, ne implicăm și în competiția federației, respectiv Campionatul Național, care poartă numele de Campionatul Național Alpha Bank”, spune Tiberiu Mercurian, Marketing Manager la Alpha Bank România.

Banca va susține competițiile naționale și, mai mult decât atât, se implică în promovarea acestui sport, foarte puțin dezvoltat comparativ cu potențialul oferit de deschiderea la mare. “Dorim să punem în lumina reflectoarelor competiția internă și sperăm ca inițiativa noastră să fie urmată și de alte companii, în acest mod punând umărul la dezvoltarea yachtingului în România”, spune Tiberiu Mercurian, adăugând că, în ciuda numărului mic de practicanți, România are o campioană europeană și vicecampioană mondială în yachtingul de performanță –
Ebru Bolat.

Totodată, banca vrea să fie alături de clienții săi și de potențialii clienți. “Vrem să sprijinim sportul preferat al iubitorilor de sailing, al celor care de abia îl descoperă. Să fim, într-un mod firesc, acolo unde nu se așteaptă. O bancă înseamnă mai mult decât cifre, este rezultatul celor care lucrează, al lucrului în echipă, coordonat și asumat”, precizează Tiberiu Mercurian. Există un interes din ce în ce mai mare pentru yachting în România, atât pentru zona de offshore, cât și pentru categoriile “de performanță”/ dinghy. Dovadă stă numărul în continuă creștere al bărcilor care se lansează pe apă de la un an la altul, iar în competiții s-a înregistrat o creștere semnificativă – de la 23 de ambarcațiuni în 2013 la 56 de ambarcațiuni în 2017.

 

Banking cu pânzele sus

Atât în banking, cât și în yachting, trebuie să știi să te poziționezi, să îți iei repere, să previzionezi ce se întâmplă și să intri în sincron cu mediul. Iar în banking, în calitate de conducător al ambarcațiunii, ai o datorie de siguranță față de echipaj și față de toți stakeholderii, indiferent de condițiile de mediu, spune Sergiu Oprescu, președintele Consiliului Director al Asociației Române a Băncilor (ARB) și președinte executiv al Alpha Bank.

 

Leadership fără limite

Pasiunea pentru yachting l-a ajutat pe Mihai Marcu, președintele MedLife, să descopere că între a conduce un business cu o creștere exponențială și a sta la timona unui velier există foarte multe asemănări, de la formarea echipajului și necesitatea luării deciziilor cu rapiditate până la importanța păstrării calmului în momentele dificile din timpul furtunilor pe mare.

 

 

Navigator de cursă lungă

Îi plac sporturile în aer liber, a făcut off-road extrem și mountain bike, dar yachtingul este cel care i-a confirmat lui Felix Pătrășcanu, managing partner la FAN Courier, că în business, ca și pe mare, căpitanul este cel care dă direcția și schimbă cursul, adaptându-se vântului care suflă în vele.

 

 

foto:  Vali Mirea