Stiri

Lucian Enaru, Schneider România la Zilele Biz: Evoluăm rapid către managementul digital al energiei

23 nov. 2022 6 min

Lucian Enaru, Schneider România la Zilele Biz: Evoluăm rapid către managementul digital al energiei

Reading Time: 6 minute

Lucian Enaru a venit la Zilele Biz și a vorbit despre performanțele pe care Schneider Electric România le-a obținut în anii tumultuoși ai pandemiei.

Country Managerul Schneider Electric România, Republica Moldova și Armenia a povestit cum a reușit compania să se adapteze, dar și să evolueze în această perioadă plină de provocări.

Schneider împlinește 25 de ani pe piața din România. Cum este să conduceți o companie de acest nivel pe piața din România?

Dacă ar fi să răspund într-un singur cuvânt este provocator. Dacă ar fi să detaliez puțin și mă gândesc la momentele în care am preluat poziția, a fost chiar în luna în care pandemia a fost oficial declarată. La două săptămâni de când am preluat poziția a fost celebrul shut down, toată lumea pleacă acasă. A fost o experiență inedită nu numai pentru mine ca un conducător al organizației, dar pentru toți colegii și toți partenerii. Acum dacă ne uităm în spate, putem spune că am acumulat în mod accelerat multe dintre experiențele și emoțiile pe care le-am trăit împreună. Ne-a ajutat faptul că suntem parte dintr-un grup internațional, faptul că 25 de ani ne-am creat o bază solidă în România, atât la nivel de parteneri dar și ca o echipă locală.

Acum post pandemie mi se pare că trăim într-un mediu foarte dinamic. Activăm acum în sectorul energetic și toată lumea vorbește astăzi despre energie, de la prețul energiei, la disponibilitatea acesteia.

Dacă ne uităm iar în spate la perioada pandemiei, vedem obiceiuri care se păstrează în continuare. Practic noul nostru normal nu mai este la fel ca cel pre-pandemie. Ne-am obișnuit să lucrăm de acasă, ne-am obișnuit să lucrăm de la distanță, ne-am obișnuit să interacționăm digital sau după caz fizic, am reușit să ne adaptăm. Am reușit și să performăm. În momentul în care am tras linie la cei 25 de ani, am constantat că operațiunile și activitățile noastre în România nu au scăzut, ci au și crescut. Am reușit să păstrăm ritmul sustenabil de creștere. Am reușit să contribuim la comunitatea locală, unde suntem mândri că facem parte, dar am reușit și să contribuim la dezvoltarea organizației.

Cum ați reușit să mențineți și să consolidați cultura organizațională în perioada pandemiei?

Cultura organizațională nu este un lucru care nu se poate măsura. Sunt chestiuni tangibile și sunt chestiuni care se bazează pe valori comune. Valorile pe care le promovăm fac parte din cultura noastră de organizație. Am fost în acea perioadă la nivel emoțional afectați, dar comunicând între noi am reușit să depășim lucrul ăsta. În plus, am reușit să aducem pe masă și partea de dezvoltare personală. Aceasta a implicat și zona digitală. Suntem mândri că în perioada de pandemie am reușit să acoperim fiecare colț al țării dacă e să vorbim de clienți sau parteneri sau am reușit să ținem legătura între noi în fiecare minut.

Schneider Electric deservește nu numai piața din România, deservește prin centrul de suport clienți, 25 de țări din toată Europa, cu peste 17 limbi de circulație internațională. Pentru noi comunicarea fie pe plan local, fie pe plan global este foarte importantă. Poate că acesta este și unul dintre motivele pentru care ne-am adaptat foarte ușor la lucrul de acasă. Pe de altă parte avem și echipa de servicii, care prin natura muncii lor, trebuie să fie prezenți la sediul clientului. Și atunci faptul că este pandemie sau lockdown, în momentul în care o instalație critică are probleme, Schneider Electric a reușit să fie acolo și să dovedească că în momente de cumpănă reușim să ne susținem clienții și partenerii.

Avem câteva exemple cu spitale sau clinici care în perioada pandemiei au avut nevoie de intervenție foarte rapidă pentru a asigura suportul medical. Iar în acea perioadă emoțiile erau la cote maxime. Colegii mei au reușit să asigure această disponibilitate și mă întorc la cultura de organizație, am reușit să asigurăm valorile comune pe care le promovăm și în care credem toți. În plus, fiecare dintre colegi este motivat să ajungă și să vină la muncă în fiecare zi pentru că avem un țel comun și o misiune pe care ne-am asumat-o împreună. Misiunea împreună cu valorile asigură o parte foarte importantă din cultura noastră de organizație. Mai este direcția sau țelul pe care îl avem, dar odată setată direcția este ușor pentru noi.

Cum încurajați inovația în rândul angajaților, având în vedere noul sistem hibrid?

Sistemul hibrid a rămas. A venit odată cu pandemia și a rămas, avem departamente în care sistemul hibrid se aplică cu mare succes și ne mândrim că suntem foarte flexibili în acest domeniu, avem și departamente cum ar fi serviciile, pe care aplicăm clienților. Cu toate acestea prin soluțiile digitale de management al energiei pe care le avem, suntem în stare în momentul de față să intervenim remote practic la orice echipament care se află în curtea unui client. Mai mult, colegii mei reușesc prin soluțiile pe care le punem la dispoziție să îmbunătățească sau să optimizeze funcționarea unui echipament.

Am lansat în ultimii 2-3 ani, câteva zeci de produse în domeniul managementului energiei. Dacă acum câțiva ani soluțiile cloud erau privite cu mai mult sau mai puțină reticență, acum vedem că soluțiile de tip cloud, sunt pe lângă faptul că sunt larg acceptate, sunt și foarte eficiente. Fiecare dintre noi și-ar dori să vadă acasă direct de pe telefonul mobil, consumul sau starea echipamentelor. Închipuiți-vă la o fabrică sau la un grup de fabrici, cât de mare este avantajul să vezi toată instalația sau secția de la consumul energetic, până la producție, remote. Nu numai că ești în stare să le vezi, dar dacă ai și echipamentele și produsele software potrivite, reușești și să le analizezi. Nu numai că reușești să le analizezi sau să le optimizezi fluxurile de producție, dar poți să iei și niște decizii. Iar acestea pot fi luate și în timp real. Dacă reușești să iei în timp real decizii de business, bazate pe automatizările și pe echipamentele pe care le ai în fabrică, ai un avantaj competitiv din start, în fața concurenților din același segment.

Mai mult acum vedem că a crescut prețul energiei. Prin măsurile de eficiență energetică sau prin măsurile de reducere a consumului de energie, se capătă foarte ușor avantaje competitive în fața concurenților. De altfel cererile pentru acest management și optimizări al consumului energetic, au crescut în ultimii ani de câteva ori. Le vedem în portofoliul nostru, atât în soluțiile de automatizări industriale, în soluțiile de management al energiei, în soluțiile de management al clădirilor sau în diverse sectoare industriale.

Cum reușiți să vă țineți fideli angajații și ce extra beneficii au?

Happy people – happy customers. Avem chiar și de 25 de ani colegi în organizație și suntem mândri. De altfel, avem în organizație colegi care sunt încă pe băncile facultății și acesta este primul secret. Avem programe care adresează în mod direct, aproape toate facultățile cu pondere sau cu focus în zona tehnică și susținem prin diverse programe facultățile, imediat ce termină facultatea sau în anii terminali, ei pot deveni colegii noștri. Avem programe de internship, dăm ocazia multor studenți să guste din experiența unei companii multinaționale, pe de-o parte, la polul opus avem colegi care aleg să se retragă de la noi. Avem colegi care au depășit vârsta de 25 de ani și avem colegi care s-au retras de la noi.

Aș începe cu oportunitățile de dezvoltare profesională. Avem mai multe platforme unde oferim oportunitatea de a se dezvolta profesional. Mai mult avem platforme interne care oferă oportunitatea de a aplica la joburi sau funcții din lumea întreagă. În momentul în care o poziție este disponibilă în Schneider Electric România sau Schneider Electric Australia, automat este disponibilă pe platforma noastră internă și orice angajat Schneider Electric poate aplica pe această poziție. Este o chestiune fantastică să știi că poți să lucrezi pentru orice entitate Schneider Electric din lume, din orice locație din lumea aceasta. Așa se face că avem colegi în România cu funcții globale, care deservesc piețe sau clienți din toate continentele și piețele din jurul nostru. Partea aceasta de dezvoltare profesională sau personală este foarte prețuită de colegii noștri.

După care nu aș menționa beneficiile extra salariale, dar programele de wellbeing au fost dezvoltate și adaptate inclusiv perioadei de pandemie. Nu puteam să ne oprim, viața merge înainte. Îmbinăm și aici zona online, cu accesul la diverse platforme puse la dispoziție de partenerii noștri, cu zona offline. De la activități sportive, la activități de recreere sau activități culturale.

Completăm toate aceste activități cu interacțiunile pe care le avem și sunt din nou foarte prețuite de colegii noștri cu zona de comunități locale. Susținem activ și face parte din cultura noastră organizațională, foarte multe organizații din sistemul de sănătate, din sistemul de învățământ. Noi spunem că ne place să dăm înapoi ceea ce primim sau o parte din ceea ce primim de la comunitățile în care activăm, vrem să le dăm înapoi.

Pe lângă activitățile de CSR în care suntem implicați, colegii noștri, mai ales acum post-pandemie, apreciază foarte mult întâlnirile fizice. Și toate întâlnirile pe care le avem, pe lângă componenta de business, implică și zona de wellbeing.

Care este viziunea pe care o aveți pentru companie în următorii ani?

Noi ne dorim să fim recunoscuți în continuare ca un specialist în managementul energiei, nu numai atât, dar ca un specialist digital: managementul digital al energiei. Pe lângă soluțiile eco-structure ale energiei, vrem să fim recunoscuți și ca un furnizor de servicii. Atât servicii pe care le adresăm clienților și menționam serviciul de suport clienți: 25 de țări, 17 limbi de circulație internațională; dar și serviciile pe care reușim să le acordăm în piața locală.

Practic nu suntem un simplu vânzător de echipamente, noi vrem să oferim soluții integrate, soluții digitale, cu suport local, implementare, dar mai ales vrem să ne ajutăm clienții să obțină bani, să facă economii. Degeaba investești în ceva și modernizezi o instalație, dacă nu obții o economie sau îmbunătățire a fluxului de producție în care ești implicat.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: