Business Companii Interviuri

Marius Barbu, NEPI: 2 milioane de euro pentru măsurile de igienizare și protecție din mall-uri

24/08/2020 6 min read

Marius Barbu, NEPI: 2 milioane de euro pentru măsurile de igienizare și protecție din mall-uri

Reading Time: 6 minute

Dispensere cu dezinfectant, benzi autocolante nanoseptice pe zonele frecvent atinse (balustrade, butoane lifturi, uși), marcaje de distanțare socială în zonele unde se creează aglomerație (culoare, lifturi, scări rulante, grupuri sanitare etc). Sunt principalele măsuri de igienizare și protecție pe care mall-urile le-au adoptat pentru a-și putea relua activitatea. Iar când ai în portofoliu 54 de centre comerciale în 9 țări în care trebuie adoptate astfel de măsuri, costurile sunt, evident, considerabile. La toate aceste măsuri se adaugă necesitatea de a avea traficul controlat conform recomandărilor făcute de autorități, purtarea măștii de protecție obligatorie de către toți angajații și clienții, măsurarea temperaturii la intrare, asigurarea distanțării de 2 metri și aerisirea periodică, în mod natural, a spațiilor. 

În aceste condiții, la cât se ridică costurile pentru implementarea tuturor acestor măsuri? 

NEPI Rockcastle, care deține mai multe mall-uri în România, printre care Mega Mall și Promenada, estimează că, până la finalul acestui an, va ajunge la investiții de 2 milioane euro pentru măsurile de igienizare și protecție implementate odată reluarea activității din 15 iunie.

Despre impactul acestor măsuri și cum și-au reluat activitatea mall-urile din portofoliul NEPI, am discutat cu Marius Barbu, Asset Director, NEPI Rockcastle. Potrivit acestuia, costurile recurente lunare pentru măsurile de siguranță implementate depășesc cu 15% cheltuielile estimate la începutul anului.

NEPI Rockcastle este principalul grup de investiții și dezvoltare imobiliară din Europa Centrală și de Est cu 54 de centre comerciale în nouă țări, dintre care 20 în cele mai importante orașe din România

REVENIREA LA MALL. TRAFICUL ȘI RATA DE CONVERSIE

La două luni de la repornirea activității, putem spune că am înregistrat o evoluție pozitivă a traficului dar și a ratei de conversie comparativ cu o perioadă obișnuită determinată de o schimbare a comportamentului de consum – clienții vin mult mai deciși să cumpere și coșul de cumpărături a crescut. Traficul este comparabil cu cel din aceeași perioadă a anului trecut, ceea ce ne bucură, dar ne și arată că vizitatorii au înțeles că o experiență de shopping în siguranță depinde și de responsabilitatea fiecăruia.

Clienții au așteptat cu interes reluarea activității în centrele comerciale, mai ales în orașele din țară, unde centrele noastre comerciale reprezintă unul din principalele puncte de atracție pentru cumpărături și petrecerea timpului liber. Mai mult, ne aflăm în plin sezon de reduceri, iar majoritatea chiriașilor noștri au pregătit o serie de oferte speciale și promoții pentru a-i întâmpina pe clienții dornici de experiențe de shopping în siguranță.

De la 1 iunie, odată cu deschiderea teraselor, interesul acordat zonei de entertainment și food court în aer liber, pe terasele centrelor comerciale din portofoliu, a crescut vizibil. Desigur, împreună cu chiriașii noștri am implementat toate măsurile igienico-sanitare și de distanțare socială prin reașezarea meselor. Mai mult, proprietarii teraselor și restaurantelor din zona food court exterior își așteaptă clienții cu o serie de promoții happy hour sau băuturi gratuite pentru vizitatorii care aleg să se relaxeze pe terasă după o sesiune de cumpărături.

De asemenea, pentru a le oferi vizitatorilor o experiență cât mai diversă, organizăm diferite evenimente ce respectă criteriile de siguranță, precum recitaluri ale Filarmonicii din Târgu Mureș, parteneriate cu evenimente sportive, precum Turul Ciclist al Sibiului sau Timișoara Women Rally unde am fost parteneri principali sau organizarea unor expoziții pentru Muzeul Jucăriilor și Can Art la Mega Mall sau Promenada București.

În plus, ne-am asumat un rol activ pentru susținerea locuitorilor comunităților în care ne desfășurăm activitatea, prin sprijinirea inițiativelor sociale: alături de Crucea Roșie și chiriașii noștri am dezvoltat o serie de acțiuni prin care clienții sunt încurajați să doneze produse alimentare sau neperisabile, ce vor fi ulterior împărțite celor mai puțin norocoși.

O atenție deosebită am acordat-o și medicilor din linia I; împreună cu mai multe centre comerciale din țară am oferit o serie de vouchere valorice sau surprize constând în produse oferite personalului medical care lucrează în spitalele din localitățile targetate.

În prezent, City Park Mall Constanța, în calitate de promotor al sustenabilității și al unui stil de viață sănătos, a inițiat campania ”Tu ce vrei să simți pe plajă?” alături de Asociația Constanța ReStart și ZOOM Beach Constanța. #SimteNisipul, motto-ul campaniei, încurajează vizitatorii plajei ZOOM Beach, fie ei fumători sau nefumători, să aibă un comportament responsabil față de mediu și să se relaxeze pe o plajă curată. Proiectul se derulează în perioada 1-31 august 2020 și își propune să le ofere turiștilor o alternativă comodă și, mai ales, responsabilă de aruncare a mucurilor de țigară în scrumiere portabile, astfel încât plajele să devină un loc mai curat. Proiectul se va finaliza în septembrie cu o expoziție de opere de artă realizate din mucuri de țigară cu ajutorul unui artist local, lucrări care vor fi expuse și scoase la licitație cu ajutorul City Park Mall.

CHIRIAȘII MALL-URILOR ȘI BUSINESSUL ÎN A DOUA JUMĂTATE A ANULUI

Comerțul și mall-urile implicit reprezintă un punct de convergență între o multitudine de industrii, jucând un rol foarte important în economie și în comunitate. Cu peste 900.000 de angajați în sector, comerțul a fost locomotiva creșterii economice în 2019. În ceea ce privește situația actuală a retail-ului, proprietarii și chiriașii au găsit împreună soluții întrucât supraviețuirea ambilor depinde de eforturile de colaborare coroborate cu măsurile statului. Încă de la începutul stării de urgență am venit în sprijinul chiriașilor cu un set de măsuri menite să îi susțină în traversarea eventualelor probleme de ordin financiar. La fel și noi, prin respectarea ordonanțelor guvernului producem efecte negative asupra business-ului altor furnizori cu care lucrăm.

Totuși, suntem optimiști, în special pentru că semnele privind traficul și vânzările sunt pozitive, însă evoluția retailului depinde și de evoluția pandemiei care a dovedit o creștere accentuată în ultimele săptămâni. În acest moment, activitatea din zona de food court nu a fost reluată la parametri normali – funcționează doar serviciile de livrare și restaurantele de pe terasele exterioare ale centrelor comerciale. Mai mult, spațiile de divertisment sunt complet închise de la începutul lunii martie și așteptăm noi direcții de la autorități pentru a putea lucra la planul de reluare a activității, punând siguranța angajaților și clienților pe primul loc. Prioritară este siguranța tuturor celor care ne trec pragul, astfel că vom continua să investim în cele mai bune măsuri de dezinfectare și igienizare.

UN NOU MALL IN PORTOFOLIUL NEPI: SHOPPING CITY TÂRGU MUREȘ

Cel mai important proiect al anului este Shopping City Târgu Mureș, pe care l-am deschis parțial pe 25 iunie, atunci când a fost inaugurat hipermarketul Carrefour, împreună cu zona adiacentă și în totalitate, pe 16 iulie. Rezultat al unei investiții de 70 milioane de euro, centrul comercial dispune de 40.000 mp spații de retail, peste 113 magazine, o terasă exterioară de 3000mp și cel mai modern concept de food-court, fiind cea mai noua destinație de cumpărături, relaxare și divertisment din oraș. La nici o lună de la deschiderea oficială atât traficul, cât și vânzările estimate de chiriașii noștri au fost peste așteptări.

ROMÂNIA VS. ALTE ȚĂRI DIN REGIUNE

Încă din luna martie atunci când în centrele comerciale au rămas deschise doar magazinele de primă necesitate, au fost implementate primele măsuri de siguranță în ceea ce privește dezinfectarea spațiilor frecvent atinse, triplarea serviciilor de curățenie, dar și respectarea distanței sociale, astfel încât clienții să se simtă permanent în siguranță în incinta centrelor noastre comerciale. Având experiența celorlalte țări din regiune unde activăm în zona de retail real estate precum Polonia, Serbia, Bulgaria, Ungaria, Lituania, Slovacia, Slovenia sau Croația care au relaxat măsurile înaintea României și au redeschis activitatea din mall-uri la începutul lunii mai, am avut drept model măsurile implementate pentru a putea defini ceea ce înseamnă o experiență de shopping în siguranță.

Eficiența măsurilor de siguranță și distanțare socială dezvoltate de NEPI au fost certificate  de experții Safe Shopping Centers (SSC), o companie suedeză independentă care acreditează siguranța centrelor comerciale din toată lumea. Până în acest moment, din portofoliul NEPI Rockcastle, în România au fost acreditate 10 centre comerciale precum Mega Mall București, Promenada București, Shopping City Timișoara, Shopping City Sibiu și Promenada Sibiu, City Park Mall Constanța, Shopping City Târgu Mureș, Shopping City Târgu Jiu, Shopping City Satu Mare, Severin Shopping Center și alte 6 mall-uri din Serbia, Polonia, Lituania și Bulgaria.

Măsurile de siguranță care au fost implementate pentru sănătatea clienților și angajaților sunt similare în toate centrele comerciale din portofoliul NEPI Rockcastle, toate mall-urile urmând, însă, același trend, pentru o experiență de shopping responsabilă și în siguranță. Măsurile de siguranță și distanțare socială au drept obiectiv principal prevenirea răspândirii Covid-19 și este concentrat pe doi parametri principali: asigurarea distanțării sociale de minimum 2 metri și asigurarea dezinfectării constante a centrelor comerciale. În plus, design-ul centrelor noastre se bazează pe spații generoase și deschise, care permit natural distanțarea socială de cel puțin 2 metri între clienți și asigură cel puțin 4 metri pătrați pentru fiecare persoană din mall.

Leave a comment

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă