Mașinile autonome vorbesc ardelenește

Mașini care se parchează singure, sisteme de asistență la conducerea pe autostradă sau senzori care măsoară presiunea, temperatura și umiditatea într-o clădire de birouri – sunt doar câteva dintre tehnologiile care par desprinse din filmele SF, dar sunt dezvoltate de inginerii de la Centrul de inginerie Bosch din Cluj‑Napoca.

Echipa de dezvoltare de software de la Cluj face unele dintre cele mai importante componente folosite în conducere autonomă, folosind tehnologia ultrasonică și tehnologia radar. “Cu ajutorul senzorilor ultrasonici putem detecta obiecte, obstacole, dar și locuri de parcare”, ne explică Ciprian Drăgan, Software Group Manager – Driver Assistance la Bosch, adăugând că echipa sa dezvoltă două tipuri de funcții – standard și avansate. Dacă cele standard sunt disponibile deja în producția de serie și vizează detecția de obstacole în timpul executării unei parcări, cele avansate se referă la funcția de parcare cu mâinile libere, care permite parcarea într-un mod semiautonom, când conducătorul auto trebuie doar să acționeze pedala de frână și de accelerație, iar mașina detectează singură locul de parcare. O altă funcție avansată dezvoltată de inginerii Bosch de la Cluj este asistența în monitorizarea unghiului mort. Astfel, sunt detectate obiectele care sunt în unghiul mort în timpul deplasării, această funcție fiind deja disponibilă pe noul Duster.

Tehnologia radar este folosită în dezvoltarea frânării de urgență automată, în care mașina frânează automat la detecția unui pieton sau a unui obstacol care intră în incidența senzorului radar, și funcția de pilot automat adaptativ, cu ajutorul căreia mașina menține distanța față de un vehicul referință. “Frânarea automată de urgență poate părea banală, dar salvează vieți și va salva din ce în ce mai multe. În Germania, spre exemplu, aproape jumătate din mașini sunt dotate cu sisteme de frânare automată de urgență și în următorii ani se va vedea o scădere semnificativă a numărului de accidente”, explică Cătălin Golban, Group Lea­der al Centrului de Inginerie Bosch de la Cluj.

Investiție de 25 de milioane de euro

Dennis Raabe, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj-Napoca

Cei aproximativ 400 de angajați care lucrează deja în diferitele locații ale Centrului de Inginerie din Cluj-Napoca, în domenii precum conducerea automatizată, Internetul lucrurilor (Internet of Things IoT) și industria conectată (Industria 4.0), vor fi relocați într-o nouă clădire. Bosch va investi aproximativ 25 de milioane de euro în noul centru de cercetare și dezvoltare. Clădirea se va situa în centrul orașului Cluj-Napoca, în cadrul campusului de software DaVinci, și va fi finalizată în anul 2019.

„Bosch și-a extins activitățile de cer­cetare și dezvoltare în România în ultimii cinci ani, astfel că am decis să construim propria noastră clădire care să găzduiască Centrul de Inginerie în Cluj”, a declarat Mihai Boldijar, reprezentantul Grupului Bosch în România, la evenimentul care a marcat punerea pietrei de temelie pentru clădirea ce va găzdui Centrul de Ingi­nerie din Cluj-Napoca. Acesta a adăugat că investiția confirmă angajamentul Bosch de a dezvolta soluții și tehnologii pentru viitor în România, cu experți locali, în spiritul viziunii companiei – mai sigur, mai eficient energetic, mai economic.

“Dacă vom găsi până la sfârșitul anului 200 de oameni specializați, îi vom angaja. Avem libertatea să decidem aici numărul de angajați”, a declarat Dennis Raabe, directorul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj-Napoca.

Noua clădire a Centrului de Inginerie va concentra activități care anterior erau desfășurate în diferite locații din Cluj. “Clădirea nouă, care se va întinde pe aproximativ 17.000 metri pătrați și va avea peste 6 etaje, va oferi angajaților noștri atât condiții de muncă inspiraționale, cât și restaurante, spații de recreere, o sală de sport și parcări subterane”, a afirmat Dennis Raabe, directorul Centrului de Ingi­nerie Bosch din Cluj-Napoca, adăugând că asigurarea unor condiții optime de muncă pentru angajați este o prioritate penrtu companie, având în vedere că piața este foarte competitivă în această parte a țării.

Dennis Raabe a arătat că centrul ar putea avea 500 de angajați, dar asta va depinde de piață și de solicitările clienților și ale partenerilor. “Dacă vom găsi până la sfârșitul anului 200 de oameni specializați, îi vom angaja. Avem libertatea să decidem aici numărul de angajați”, a răspuns șeful Centrului de Inginerie la întrebările referitoare la creșterea numărul de angajați până la sfârșitul anului.

Centrul de cercetare și dezvoltare din Cluj are o colaborare strânsă cu alte centre din rețeaua globală Bosch, dar și cu fa­brica locală din Jucu, dezvoltând produse de ultimă generație în software, hardware, ingineria fiabilității și mecanică. Totodată, reprezentanții companiei au anunțat continuarea proiectelor educaționale inițiate de companie pe plan local. Bosch a lansat în 2017 un program de masterat în domeniul ingineriei electrice, cu un curriculum a­daptat la cerințele actuale ale pieței. Masteratul a fost dezvoltat de Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, împreună cu fabrica de componente electronice auto din Jucu, în parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca.

Alte proiecte educaționale inițiate de companie pe plan local includ Școala Duală, ce susține pregătirea practică a elevilor în cadrul fabricilor Bosch din Cluj și Blaj, dar și cursuri de conducere autonomă, organizate în colaborare cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Facultatea de Automatică și Calculatoare. În același timp, Bosch oferă sprijin financiar și mentorat tinerilor talentați prin intermediul unor proiecte educaționale, precum Hour of Code, Kids in Tech, unde copii din 250 de cluburi IT din regiuni mai puțin dezvoltate ale țării primesc acces la tehnologie digitală, sau BattleLab Robotica (Sumo Robotic), o competiție care implică roboți autonomi creați de studenți.

Articol apărut în revista Biz nr. 321, mai 2018