Stiri Tech

MCID lansează platforma #nofake pentru raportarea conținutului deepfake

17 mai 2024 3 min

MCID lansează platforma #nofake pentru raportarea conținutului deepfake

Reading Time: 3 minute

Vineri, 17 mai, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan, a anunțat lansarea platformei #nofake prin care românii pot raporta conținutul inadecvat pe care îl văd pe rețele de socializare.

Platforma poate fi accesată pe site-ul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID), la adresa https://www.mcid.gov.ro/nofake/.

„Platforma #nofake va funcționa ca punct de contact pentru cererile de analiză pe care românii le fac în ce privește falsurile digitale, conținutul denigrator, dezinformările și manipulările online. Le mulțumesc partenerilor noștri din mediul privat – Google, Meta și TikTok – pentru eforturile de până acum. Au reușit să implementeze sisteme foarte eficiente prin care o parte substanțială din conținutul deepfake este blocat chiar înainte de publicare. Acest nou mecanism de raportare va funcționa complementar cu eforturile de până acum și cu posibilitatea pe care fiecare rețea socială o oferă deja, prin propriile instrumente de raportare. Platforma #nofake va asigura raportarea și analiza rapidă a acelor materiale, puține, care ar putea trece de filtrele implementate până la acest moment de fiecare rețea socială în parte”, a precizat ministrul Bogdan Ivan.

Platforma #nofake funcționează ca un canal de raportare temporar în anul 2024 și vizează asigurarea integrității alegerilor democratice, atât la nivel local, național și prezidențial, cât și la nivel european.

Ce este un deepfake

Deepfake este o manipulare digitală a unei înregistrări video, audio sau a unei imagini, realizată cu ajutorul inteligenței artificiale (IA) sau a altor programe specializate.

image 10

Deepfake-urile pot distorsiona realitatea, creând conținut video sau audio extrem de realist, care poate fi greu de distins de materialele autentice. Aceasta poate submina încrederea în mass-media și în informațiile pe care ne bazăm pentru a lua decizii informate.

Tehnologia Deepfake poate fi folosită pentru a crea înregistrări false care implică persoane în activități pe care nu le-au realizat cu adevărat, de obicei pentru tentative de fraudă, dar și pentru divertisment.

Din punctul de vedere al impactului social, deepfake-urile pot fi folosite pentru a manipula opinia publică sau a crea confuzie prin dezinformare. Ele pot fi folosite pentru a perturba și a influența alegerile democratice, relațiile internaționale și pot alimenta teorii ale conspirației.

Sfaturi pentru detectarea deepfake-urilor

Deepfake-urile devin din ce în ce mai sofisticate. Cu atenție și prin utilizarea unor instrumente specifice, poți crește șansele de a le identifica. Iată câteva sfaturi:

  1. Fii atent la detalii:
  • Imperfecțiuni ale feței: Observă dacă expresiile faciale sunt naturale și fluide. Oamenii clipesc natural? Există zone neclare sau distorsionate în jurul gurii sau ochilor?
  • Desincronizarea buzelor sau a sunetului: Se potrivește vocea cu mișcările buzelor? Există decalaje sau desincronizări? Nesincronizarea vorbirii/sunetului și a mișcării buzelor poate fi observată la pronunțarea literelor b, m și p.
  • Inconsistențe: Caută mișcări nefirești ale capului sau corpului, iluminare neregulată sau obiecte care par să se miște ciudat.
  • Sunet: Ascultă cu atenție sunetul. Există distorsiuni audio, bâlbâieli sau alte anomalii? Vocea sună naturală sau robotică?
  1. Verifică sursa:
  • De unde provine videoclipul? Este de la o sursă de încredere sau de la un cont necunoscut?
  • Există alte surse care să confirme informațiile prezentate în videoclip?
  • Verifică data și ora la care a fost postat videoclipul. Este posibil ca acesta să fie vechi sau manipulat.
  • Caută alte videoclipuri sau imagini cu persoana din videoclipul deepfake. Există discrepanțe semnificative în aspectul sau comportamentul lor?
  1. Gândește critic:
  • Nu crede tot ce vezi online. Fii sceptic și analizează informațiile cu atenție.
  • Verifică informațiile din mai multe surse de încredere înainte de a le distribui mai departe.
  • Ia în considerare contextul. Este credibil ca persoana din videoclip să spună sau să facă ceea ce face?

Foto: Dall-E/OpenAi

Array

Articole pe aceeași temă: