Opinii

Netreprenorii si noul tech Bubble4 min

06/06/2011 3 min read

author:

Netreprenorii si noul tech Bubble4 min

Reading Time: 3 minute

<p> <strong>Cat de mult credeti ca seamana situatia diverselor businessuri create in mediul online astazi cu situatia celor din 2000 si cine umfla la ora actuala balonul web 2.0?</strong></p> <p>  </p> <p> Amicul meu Doug Richard profetea zilele trecute pe Bloomberg TV un nou “tech bubble”. Ca va fi sau nu asa, exista oricum cateva semnale importante, pe care le-am vazut de la inceputul lui 2011. Pe de o parte asistam la ascensiunea fara precedent a Apple in topul mondial al capitalizarii bursiere, unde detine deja un confortabil loc 2, devansat in prezent doar de ExxonMobil, marea companie petroliera (iar daca ne-am lua dupa cotatiile futures de pe Nasdaq, care indica 450 dolari pe actiunea AAPL la finalul anului, Apple ar putea deveni, in curand, cea mai valoroasa companie din lume).</p> <p>  </p> <p> Pe de alta parte, vedem din ce in ce mai clar o anumita polarizare in jurul activitatilor social media pe internet, cu precadere dezvoltarea incredibila a Facebook, dar si alte exemple ale unor retele sociale mai specializate, cum ar fi LinkedIn, care a uimit toata piata cu acest IPO mult peste asteptari, dar mai ales cu evolutia actiunilor imediat dupa IPO. Doug spune ca toti investitorii au cumparat LinkedIn gandindu-se de fapt la Facebook, care este inca indisponibil ca actiune listata public. Din pacate, cele doua retele nu par sa aiba un potential similar; chiar daca LinkedIn este o retea cu utilizatori mai influenti, probabil Facebook poate “stoarce” mai mult din utilizatori.</p> <p>  </p> <p> Deja bazele de date bine structurate demografic sunt valoroase (si,  as adauga, neetic folosite de detinatorul lor), daca mai adaugam si toate aplicatiile pe care Facebook le poate pune deasupra, cred ca valoarea per capita a lui Facebook este net superioara celei a LinkedIn, iar in aceste conditii capitalizarea posibila a Facebook intr-un IPO in urmatoarele luni ar putea trece de 100 miliarde dolari! Parca doar acum cateva luni vorbeam de o capitalizare de 50 miliarde, cu ocazia tranzactiei private in care s-a implicat Goldman Sachs.</p> <p>  </p> <p> In aceste conditii, “balonul” este destul de usor de intrevazut, pentru ca la fel de usor cum aceste cifre cresc, ele pot scadea dramatic in anumite conditii de piata, asa cum s-a mai intamplat o data in 2000, cu actiunile companiilor din businessul internet (asa-numitul “dotcom bubble burst”). Se face o paralela, peste un deceniu, intre aceste doua situatii, asa cum s-au facut comparatii si intre criza din 1929-1933 si cea inceputa in 2008.</p> <p>  </p> <p> Cat sunt de asemanatoare cele doua “baloane” tech nu este foarte clar, dar cred ca exista niste diferente semnificative. In 2000, orice business cu .com la sfarsit mergea pe bursa cu o evaluare absolut nerezonabila, fara sa fie o companie profitabila, fara sa aiba macar un model clar de venituri sau o strategie. Azi, lucrurile sunt mult diferite, in sensul in care toate companiile care merg acum pe bursa sunt companii profitabile, au un model clar de business si o strategie, singura intrebare fiind legata de multipli: sunt aceste evaluari rezonabile sau sunt prea mari si nu pot fi sustinute in timp? Cine alimenteaza acest balon?</p> <p>  </p> <p> Antreprenorii insisi (“netreprenorii”, cei care realizeaza proiecte de business pe internet), care inteleg clar ca jocul lor nu mai este unul de termen lung, ci ca trebuie sa dezvolte repede si sa faca un exit cat mai curand (partial cu private- equity, partial pe bursa), inainte sa apara “the next big thing” pe internet, care i-ar putea face caduci (vezi My – Space, Hi5 etc.). Pe de alta parte, venture-capitalistii care si ei simt mirosul sangelui si vor sa cumpere cat mai jos si sa vanda cat mai repede si cat mai sus (de unde si expresia “feeding frenzy”, folosita pentru hranirea pestilor, de exemplu a rechinilor – cine a fost, ca mine, vreodata la o aventura cu hranire de rechini stie despre ce vorbesc). Noi toti contribuim la acest balon prin fiecare “like” inutil, prin fiecare minut petrecut pe Facebook, in mod trivial. Majoritatea timpului petrecut acolo este pierdere de timp, insa inseamna bani in contul lui Mark et co., dar si o gura de aer suflata in plus in balonul social media care se umfla in continuare!</p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE