Analize MarComm Marketing Publicitate

NielsenIQ: Consumul a revenit pe creștere în Q4 2024, promoțiile devenind din ce în ce mai frecvente, însă mai puțin eficiente

26 feb. 2024 3 min

NielsenIQ: Consumul a revenit pe creștere în Q4 2024, promoțiile devenind din ce în ce mai frecvente, însă mai puțin eficiente

Reading Time: 3 minute

41% dintre consumatorii europeni consideră că sunt într-o situație mai rea decât erau anul precedent, iar 77% dintre aceștia sunt de părere că de vină sunt costurile mai ridicate de trăi, în timp ce 41% pun acest lucru pe seama încetinirii economice.

În România, pentru prima oară în aproape 2 ani volumele pieței de FMCG nu mai sunt în scădere în Q4 2023. Conform analizelor NielsenIQ, creșterea medie a prețurilor bunurilor de larg consum în trimestrul 4 a fost de doar 8,4%, comparativ cu cea din Q1, de 23,2.

Disparitățile economice între clasele sociale sunt din ce în ce mai evidente pe tot globul. Deși Euopa este un caz puțîn mai fericit, și aici top 10% cei mai bogați oameni dețîn 60% din bani, în timp ce palierul de mijloc, care reprezintă 40% din populație, deține 37%. În America de Nord, spre comparație, top 10% deține 70%, iar clasa de mijloc doar 28%, în timp ce clasa de jos, cea mai numeroasă, doar 2%.  În România, deși inflația decelereaza, creșterile salariale au încetinit la rândul lor, iar puterea de cumpărare a românilor rămâne scăzută din cauza decalajului inflație – salarii de anul trecut.

În topul îngrijorărilor la nivel mondial continuă să se plaseze creșterile de prețuri și scăderea economică, urmate de temerile privind escaladarea conflictelor armate și încălzirea globală. În acest context, este interesant de reținut că starea de bine personală devine din ce în ce mai importantă, urcând 3 locuri în topul preocupărilor consumatorilor globali în ianuarie 2024, față de iunie 2023 

Consumatorii rămân alerți, dar deja s-au adaptat pentru a face față dificultăților financiare. 89% dintre consumatorii globali afirmă că, pentru a-și ține cheltuielile sub control, caută activ cele mai mici prețuri.

Loialitatea față de branduri și retaileri este tot mai pusă la încercare: mai mult de 7 din 10 consumatori (74%) sunt dispuși să schimbe produsele și mărcile cumpărate de obicei, sau chiar să renunțe la anumite produse (72%), iar 65% sunt dispuși să schimbe și magazinele din care fac cumpărături, că strategie de optimizare a cheltuielilor. 

Valoric, piață de FMCG din România a crescut cu +10% în Q4 2023 și cu 15% la nivelul întregului an 2023, macro-categoriile cu cea mai însemnată creștere fiind băuturile non-alcoolice și produsele de menaj sau îngrijire personală. Aceste două industrii și-au schimbat în ultimul trimestru al anului, strategia promoțională, ambele trecând la o promovare mai agresivă față de aceeași perioada a anului trecut.

Băuturile alcoolice au promovat în medie cu 5% mai mult decât în Q4’22, iar produsele de ingrjire personală și a locuinței cu 3% în plus față de aceeași perioada. Chiar dacă eforturile promoționale pentru aceste două categorii au fost însemnate, eficientă ofertelor a scăzut în Q4 2023 pentru toate macro-categoriile de produse, respectiv promoțiile au adus mai puțînă incrementalitate decât în trecut.

Canalele cu cea mai însemnată creștere valorică, în Q4 2023, au fost magazinele de tip Mini market și Discounterii, cei din urmă reprezentând deja 20% din totalul valoric al pieței de FMCG din România, confirmând tendința consumatorilor români de a-și menține cheltuielile sub control prin căutarea magazinelor cu cele mai mici prețuri. O altă strategie la care românii au recurs frecvent în ultimii ani a fost achiziționarea produselor marca privată ale retailerilor, lucru ce menține cota de piață a acestora la 18,3% per total 2023, un nivel constant față de anul anterior datorită creșterilor de prețuri semnificative și la aceste produse. Și în restul lumii, mărcile private au înregistrat creșteri mai mici în valoare decât în anii anteriori, media globală fiind de +12,7%.

Piață de e-commerce din România continuă să crească în valoare și în Q4 2023, creștere datorată în special categoriilor de băuturi alcoolice și non-alcoolice, însă creșterea este mai lentă față de vârful istoric înregistrat trimestrul precedent.

Consumatorii români, că și în celelalte țări, se mișcă din ce în ce mai fluid între canalele de retail pentru a-și satisface nevoile, iar în 2024 companiile vor trebui cu atât mai mult să își coordoneze strategiile online cu cele din magazinele fizice. De asemenea, ele nu trebuie să se concentreze exclusiv pe creșteri imediate, să promoveze excesiv, deoarece își pot afecta evoluția pe termen lung. Echilibrul între profitabilitate și sustenabilitate va fi crucial pentru succes în acest nou an de provocări financiare.

Despre NielsenIQ

NIQ, liderul mondial în cercetarea de piață, dezvăluie noi cai de creștere pentru comercianții și producătorii de bunuri de larg consum. Cu operațiuni în peste 100 de țări, NIQ oferă cele mai complete și clare informații despre comportamentul de cumpărare al consumatorilor, printr-o platforma avansată de business intelligence ce poate integra analize predictive. NIQ oferă “The Full View” (TM). NIQ a fost înființat în 1923 și este o companie din portofoliul Advent Internațional. 

Photo 137066011 © Keechuan | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: