Noile ecrane ale televiziunii

<p> <strong>Consumatorii nu s-au saturat, de fapt, de TV. S-a schimbat doar felul in care vor sa acceseze acest continut. Iar noile ecrane (smartphone, tableta) incep sa joace un rol tot mai important in consumul de programe TV. </strong></p> <p>  </p> <p> Desi o lume fara televiziune pare de neconceput pentru multi, evolutiile tehnologice din ultimii ani au adus in discutie felul in care acest mediu va evolua in perioada urmatoare. Televiziunea aduce de decenii in casele noastre evenimente globale cum sunt Jocurile Olimpice, dar si intamplari locale de mica anvergura, cum ar fi furtuna care a demonstrat inca o data limitele retelei de canalizare. Privitul la televizor a fost zeci de ani un mod preferat de petrecere a timpului liber si epicentrul consumului media in casele noastre. Televiziunea nu doar s-a adaptat la viata noastra, ci a schimbat societatea in multe privinte. Astazi insa, era digitala provoaca schimbari ale consumului de media (si nu numai) care vor modifica radical zona TV. Accesul la informatie oriunde si, mai ales, interactiunea cu aceasta reprezinta atuurile mediului digital in lupta cu “staticul” televizor.</p> <p>  </p> <p> Dar acesta nu sta cu programele in san si se adapteaza, evolueaza si se extinde pentru a acoperi noile modele de consum media. Pentru a scoate la lumina noua realitate TV, Discovery Networks a comandat un studiu companiei de cercetare Future Foundation, ca sa exploreze felul in care vad viitorul televiziunii telespectatorii din Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Africa (CEEMEA), mai exact in zece tari: Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia, Africa de Sud, Turcia, Ucraina si Emiratele Arabe Unite. Studiul a identificat trei tendinte majore in consumul de TV in CEEMEA. Poate cea mai importanta este cea legata de noua “viata multiecran”, strans legata de felul in care utilizatorii sar rapid de la o platforma tehnologica la alta. Oamenii se uita la programe TV online, pe tableta sau chiar pe smartphone, ori interactioneaza online in timp ce se uita la televizor.</p> <p>  </p> <p> <strong>MICILE ECRANE</strong></p> <p> Autorii studiului subliniaza ca televizorul nu este nici pe departe pe moarte, avand de partea sa atuuri ca dimensiunile mari, calitatea tot mai buna a imaginii, locul central in casele multor oameni, dar mai ales aparitia tehnologiilor smart TV, care-l transforma intr-un obiect cu care se poate interactiona si care, mai ales, care poate fi conectat la alte dispozitive gen tableta sau smart – phone, dar si la internet. Astfel, televizorul este pregatit pentru era digitala. “Ecranul TV este cel mai mare si ofera cea mai buna calitate a imaginii, iar uneori sufrageriile sunt gandite in jurul lui. Pentru multi oameni e locul central, iar marimea si calitatea ecranului vor face ca televizorul sa continue sa fie lider vreme buna in cazul redarii continutului de lunga durata”, arata David Brennan, fondator al Media Native.</p> <p>  </p> <p> Desigur, programele TV isi gasesc usor locul pe smartphone-uri si tablete, noile “mici ecrane” ale erei digitale. Exista, si aici, diferente de consum in functie de dispozitivul folosit pentru accesarea continutului dorit. Anthony Rose, fondatorul aplicatiei de social TV Zeebox si unul dintre realizatorii proiectului iPlayer al BBC, a observat ca, daca la televizorul normal varful de audienta al programului de stiri BBC era la 9 seara, pe laptop utilizatorii accesau iPlayer in special la 10 seara. Dar pe iPhone cele mai multe accesari se inregistrau la miezul noptii in zilele saptamanii si la 10 dimineata sambata si duminica. “Asta arata clar ca oamenii foloseau iPhone nu ca un dispozitiv mobil, ci ca un minitelevizor in dormitor, se uitau cand stateau in pat, ceea ce ne-a surprins foarte mult”, arata Anthony Rose.</p> <p>  </p> <p> Mediul mobil ofera deja ecrane tot mai mari, prin aparitia asa-numitelor “phablete” (telefoane cu dimensiuni apropiate de tableta, cum este Samsung Galaxy Note) si prin cresterea dimensiunilor ecranelor de smartphone. Experienta de vizionare de programe TV (si orice alt continut video) pe astfel de dispozitive este mult imbunatatita. Studiul Discovery Networks arata chiar ca aceste ecrane mai mici ajuta, nu concureaza direct cu cel al televizorului.</p> <p>  </p> <p> Al doilea ecran este utilizat in special in completarea primului, oferind o experienta mai sociala a urmaririi de emisiuni TV. In plus, cele doua (sau mai multe) ecrane pot fi sincronizate. Recent, de exemplu, Panasonic a lansat un televizor la care se poate conecta o tableta si se poate face partajare de continut intre cele doua dispozitive si se pot urmari chiar in paralel posturi TV diferite pe televizor, respectiv pe tableta. Practic, tableta poate deveni al doilea televizor in casa. Desigur, aceste tendinte nu vor fi adoptate pe scara larga peste noapte, avand in vedere ca e nevoie de ani de zile pentru a se schimba comportamente.</p> <p>  </p> <p> In prezent, in CEEMEA, desi multe persoane urmaresc posturi TV online, in principal tanara generatie este cea care se indeparteaza de modelul clasic si foloseste continut la cerere. Exista, totusi, interes pentru folosirea unui dispozitiv sau serviciu care sa permita accesul la programele TV oriunde te-ai afla: 61% dintre participantii la studiu din Africa de Sud sunt interesati de asa ceva, la fel ca 56% dintre romani si 55% dintre bulgari. Interesul este mai scazut in Cehia si Ungaria, dar va creste peste tot, mai ales ca exista utilizatori care au adoptat noua tehnologie. Comportamentul acestora arata directiile in care va evolua consumul de televiziune, pe masura ce va creste rata de penetrare a smartphoneurile si tabletelor, dar si a serviciilor de date tot mai performante, cum este 4G. In randul acestor “early adopters”, interesul e mai mare – in Ungaria, de exemplu, procentul creste de la 27% in cazul tuturor raspunsurilor la 53%, iar in Polonia de la 44% la 61%.</p> <p>  </p> <p> <strong>TV INTERACTIV</strong></p> <p> Multi telespectatori din zona CEEMEA sunt interesati, potrivit studiului citat, de “media meshing” – folosirea celui de-al doilea ecran impreuna cu primul pentru imbunatatirea experientei TV. “Frecventa cu care publicul interactioneaza cu televiziunea schimba deja lumea. E o evolutie surprinzatoare, fiindca telespectatorii modifica direct peisajul media si mi-e clar ca acest tip de interactiune va creste. Piata poloneza va deveni sigur mai activa in aceasta directie”, a declarat Mariusz Walter, cofondator al postului polonez de televiziune TVN.</p> <p>  </p> <p> Deja multi tele – spectatori folosesc al doilea ecran pentru a interactiona cu programele TV si aceasta tendinta va fi tot mai larg raspandita. Al doilea ecran, mai mic, va fi tot mai folosit in timpul vizionarii emisiunilor de televiziune pentru a imbogati aceasta experienta. Un procent de 44% dintre telespectatorii romani spun ca internetul imbogateste experienta vizionarii programelor TV, plasandu-ne pe locul trei in regiune, dupa Ucraina (59%) si Rusia (49%).</p> <p>  </p> <p> Tipul de continut va determina si felul in care telespectatorii vor interactiona cu emisiunile de televiziune. Continutul difuzat in direct (evenimente sportive, concursuri de talente) va fi inundat de discutii in timp real in retelele sociale. Si celelalte tipuri de continut pot profita de al doilea ecran, dar in alte feluri, de exemplu oferind online informatii si continut suplimentare despre programul TV vizionat. “De multe ori spun ca televizorul este ecranul principal, iar iPad-ul este dispozitivul de profunzime. Daca vrei mai multe informatii, mergi in profunzime folosind iPad-ul”, arata John Honeycutt, COO al Discovery Networks International.</p> <p>  </p> <p> Deci internetul nu este doar concurenta pentru TV, ci e deja folosit pentru sporirea experient ei de televiziune. In CEEMEA, peste doua treimi dintre telespectatori (68%) folosesc internetul pentru a gasi informatii despre un program in timp ce-l urmaresc. In Romania, procentul este chiar mai mare, de 74%. Studiul citat concluzioneaza, de altfel, ca televizorul nu va fi exilat din sufrageriile locuintelor din regiunea CEEMEA din cauza ecranelor mai mici, iar programele “traditionale” nu vor fi abandonate in favoarea  implicarii online.  </p> <p>  </p> <p> Revolutia se va produce la nivelul felului in care telespectatorii vor interactiona cu acest continut si, pe viitor, programele vor fi mult mai personalizate. Furnizorii de continut trebuie sa depuna eforturi pentru a stimula cererea pentru accesul mobil la programe si pentru video on-demand, prin metode cum ar fi formatele video scurte. “Contrar viziunii unor comentatori pesimisti, credem ca internetul si social media nu vor afecta negativ televiziunea, ci vor ajuta la cresterea interactiunii cu aceasta”, se arata in studiu.  </p> <p>  </p> <p> <strong>TURISTUL SI ENTUZIASTUL MEDIA</strong></p> <p> Internetul a schimbat si timpul alocat de utilizatorii din CEEMEA pentru consumul si interactiunea cu continutul TV. Avand in vederea cresterea ratei de penetrare a tabletelor si a smartphone-urilor, apare o cerere tot mai puternica pentru continut de scurta durata – miniprograme numai bune de consumat ca niste “gustari” intre “mesele” TV principale. Pornind de la aceste tendinte, Future Foundation a identificat doua tipuri de  consumatori media: “turisti” si “entuziasti”.</p> <p>  </p> <p> Turistul media alege o paleta larga de programe, canaluri si genuri TV. Daca a pierdut un episod din serialul preferat, poate apela la un scurt rezumat (la fel cu cele din sport) pentru a afla ce s-a intamplat. Telespectatorii din CEEMEA declara in majoritate ca vizioneaza programe TV mai variate decat pana acum, ceea ce reprezinta o caracteristica definitorie a “turistilor”. Acest lucru se intampla mai ales in Polonia si Romania, dar si in Africa de Sud, Rusia, Bulgaria si Emiratele Arabe Unite procentul depaseste 50%. Doar in Ucraina comportamentul de acest tip e mai putin intalnit.</p> <p>  </p> <p> De cealalta parte, entuziastul media vrea continut de lunga durata si cauta intensiv informatii din orice alte surse despre programele preferate. Potentialul pentru entuziasti media in CEEMEA e ridicat, peste jumatate dintre telespectatorii de aici declarand ca au accesat continut online legat de programele pe care le-au vizionat si 25% afirma ca intentioneaza sa o faca pe viitor acest lucru.</p> <p>  </p> <p> Tendinta este mai populara in Ucraina si mai putin adoptata in Ungaria. Romania se situeaza in limitele mediei regiunii (51% au accesat continut online legat de programele TV urmarite si 27% intentioneaza sa o faca pe viitor). Entuziastii beneficiaza din plin de avantajele noilor tehnologii, care le permit accesul rapid si facil la informatii in plus despre continutul urmarit, dar nici turistii nu sunt ocoliti de noile evolutii. Desigur, niciun telespectator nu va fi tot timpul turist sau entuziast media, fiecare dintre aceste tendinte existand in proportii diferite in fiecare dintre noi. Ambele tipuri de comportament ofera oportunitati pentru brandurile TV (programe sau canale). Astfel, entuziastii pot fi “hraniti” permanent cu continut online exclusiv (asa cum fac deja in Romania canale ca HBO sau AXN), in timp ce turistii pot fi “agatati” cu rezumate scurte.</p> <p>  </p> <p> <strong>IN AFARA PROGRAMULUI</strong></p> <p> Timpul este resurs esentiala a lumii moderne, iar folosirea la maximum a acestuia domina comportamentul consumatorilor si in cazul vizionarii programelor TV. Desi majoritatea telespectatorilor din CEEMEA continua sa se uite la televizor in stilul clasic, urmarind emisiunile preferate la orele la care acestea sunt difuzate, exista o cerere tot mai mare pentru a putea viziona continutul dorit la ora dorita, nu la cea din program. In regiunea vizata de studiul comandat de Discovery Networks, 72% dintre participanti declara ca ar prefera sa urmareasca programele TV preferate la orele pe care le doresc, nu la cele dictate de program.</p> <p>  </p> <p> In acest moment, 80% urmaresc programele TV la ora difuzarii, doar 5% urmaresc continut video on-demand, 7% inregistreaza programele pentru a le urmari ulterior si tot 7% urmaresc programele in reluare. In Romania, procentul celor care urmaresc emisiunile favorite la ora difuzarii este mai mare, de 87%, in timp ce 9% urmaresc reluarile, doar 3% acceseaza continut video on-demand si 2% inregistreaza automat programele. Din aceste cifre se vede clar o oportunitate de crestere pentru zona de video ondemand si pentru ofertele de continut pe alte platforme bazate pe internet, pentru vizionare la o data ulterioara. Studiul numeste aceasta tendinta evidenta “maximizarea folosirii timpului”.</p> <p>  </p> <p> <strong>SOCIALIZARE PE MICUL ECRAN</strong></p> <p> Revolutia digitala a declansat o schimbare culturala profunda mai ales prin intermediul retelelor sociale si a felului in care internetul a facut distantele fizice si culturale sa-si piarda semnificatia. Prin urmare, opinia prietenilor (din viata reala, dar si din viata online), review- urile, ideile influentatorilor din social media au devenit esentiale. Asa a aparut si fenomenul “social TV”, care permite telespectatorilor sa faca recenzii, sa caute pareri si recomandari ale unor specialisti, sa comenteze si, mai ales, sa suprapuna social media peste consumul obisnuit de TV, pentru a oferi feedback in timp real in timpul transmisiei live. Emisiuni ca “American Idol” folosesc Twitter, de exemplu, pentru a afla imediat reactiile fanilor la evolutia concurentilor. Deja prezenta pe Facebook a jucatorilor TV (vorbim aici si de canale in sine, dar si de emisiuni sau seriale) a devenit esentiala pentru a interactiona cu publicul.</p>