Noul joc digital

<p> <strong>Folosind o combinatie unica de profesionalism, joc de echipa si inovatie, Kubis progreseaza nivel dupa nivel in arena digitala, unde regulile se schimba tot timpul, apar permanent teritorii noi si nu exista tutoriale. Bun venit in joc!</strong></p> <p>  </p> <p> Este un joc care a inceput acum cinci ani, intr-o cladire din centrul Bucurestiului. In vreme ce presa europeana  anunta o severa criza economica, patru oameni puneau bazele unei agentii de marketing interactiv ce avea sa devina unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata. Cu o cifra de afaceri astazi de peste 1,5 milioane de euro si 50 de angajati pe doua continente, Kubis a ajuns rapid un jucator de top in industria digitala din Romania. Si totul fara a avea la dispozitie o reteta testata. “Orice joc, fie el si unul in flash in care trebuie sa arunci pinguini peste ghetari, are un tutorial. Ti se explica pe ce trebuie sa apesi, in ce ordine si care este punctajul maxim pe care il poti atinge. Cand lansezi o agentie noua nu gasesti nicaieri instructiuni, nu exista o reteta pe care sa o urmezi, iar daca anul aparitiei este cel in care presa vuieste din cauza crizei economice, in jur n-o sa descoperi nici macar incurajari”, spune Vlad Popovici, Managing Director la Kubis.</p> <p>  </p> <p> Acesta isi aminteste cum, intr-o zi de octombrie in 2008, la etajul unei vile de la intersectia strazilor Batistei si Calderon, patru oameni faceau drumuri intre computerele lor si o tabla pe care insirau nume. Unele erau scurte, alte lungi. Unele sunau bine, altele iti zgariau timpanul. Insa niciunul dintre ei nu si-ar fi imaginat ca peste cativa ani numele ales va fi cel de pe buzele clientilor la care atunci nici nu visau. Kubis a vazut piata de marketing interactiv ca pe harta unui joc de strategie. Clientii ce dispuneau de bugete mari erau inconjurati de jucatori cu experienta, unii pe care n-ar fi putut sa ii infranga intr-o prima misiune, asa ca noua agentie a cautat rute alternative, cucerind in drumul sau teritorii mici, castigand experienta pentru intreaga echipa si profitand de oportunitati.</p> <p>  </p> <p> <strong>RABDARE SI REZULTATE</strong></p> <p> Intr-o industrie in care tinerii profesionisti sunt mai interesati de titluri si ascensiuni rapide in cariera decat de calitatea muncii lor, sa ai rabdare pare de neconceput. Dar, surprinzator, rabdarea s-a aflat la baza strategiei de dezvoltare a Kubis. Motivul era simplu: noii agentii ii era aproape imposibil sa intre pe o piata deja formata, cu jucatori ce aveau conturi asigurate de cativa ani. De aceea, si-a propus sa-si croiasca drum pana la clientii mari ajutand agentii de ATL si PR care nu isi creasera deja departamente de comunicare online.</p> <p>  </p> <p> Kubis a devenit partenerul acelor agentii, dezvoltand pentru ele proiecte de digital si ajungand in timp sa propuna campanii si activari online pentru clientii lor. Astfel, Kubis a ajuns in fata oamenilor de marketing, carora astepta sa le demonstreze ca merita atentia si increderea lor. Rabdarea agentiei a fost rasplatita. In toamna lui 2009, Kubis semna primul contract cu un client direct: Citibank. “Fiecare dintre noi simtea ca agentia este «a lui» si asta pentru ca ne implicam, ne pasa foarte mult de fiecare proiect si de fiecare decizie luata si de fiecare om angajat”, isi aminteste Stefan Gabos, Head of Developers.</p> <p>  </p> <p> Nu e usor ca convingi un client ca ar trebui sa redirectioneze o parte din ce in ce mai mare din bugetul sau catre digital. Dar Kubis a inteles rapid ca argumentele cele mai puternice sunt reprezentate de rezultate, de aceea obiectivele de business ale clientilor sunt traduse in obiective de marketing interactiv, iar indicatorii de performanta sunt monitorizati indeaproape pe fiecare proiect in parte, astfel ca optimizarea, daca este necesara, sa se petreaca in timp util. “Cu cat rezultatele obtinute sunt mai mari, cu atat creste ponderea bugetelor alocate pentru digital. Doar asa industria din Romania poate creste cu mai mult de 10% pe an”, arata Vlad Popovici.</p> <p>  </p> <p> Kubis si-a lansat departamentul de comunicare in social media in 2009, cand, la conferintele de digital, agentiile si clientii inca puneau in balanta avantajele si dezavantajele unei astfel de prezente. Veniturile agentiei generate de catre acel departament au crescut de la an la an. Ursus a fost primul brand de bere care sa ajunga la 100.000 de fani pe Facebook, aplicatiile dezvoltate de Kubis atragand noi si noi consumatori. Cand vorbim de comunicare in social media, agentiile de digital simt mereu nevoia sa creasca engagementul si calitatea continutului.</p> <p>  </p> <p> Kubis a facut un prim pas in aceasta directie prin lansarea unui studio A/V propriu. “Pentru urmatorul an, mizam pe continutul video ca un diferentiator masiv. Brandurile vor vedea in scurt timp cum continutul de calitate poate influenta indicatorii de brand, dar si cum engagementul va creste. Brandurile care vor investi in a avea propriul content vor avea cel mai mult de castigat”, spune Vlad Popovici. Agentia analizeaza constant trendurile digitale globale si ia in considerare felul in care oricare dintre acestea ar putea influenta proiectele viitoare ale agentiei.</p> <p>  </p> <p> Printre cele mai importante subiecte de conversatie la nivelul agentiei sunt: aplicatiile pentru device-uri mobile, imprimantele 3D, crowdfunding-ul si big data. Potrivit lui Vlad Popovici, Kubis lucreaza foarte mult in sistemul “performance-based”: se angajeaza in fata clientilor ca ideile si campaniile propuse vor aduce rezultatele promise. Nu de putine ori aceste rezultate sunt depasite cu 20-30%, iar acest lucru duce la acordarea de bonusuri de performanta. Pentru Kubis e un mod de a face business si un motor de crestere a afacerii, dar si felul in care echipa este fortata sa evolueze profesional constant.</p> <p>  </p> <p> <strong>HIGHSCORE SI PESTE OCEAN</strong></p> <p> Intr-o lume globalizata, accesul la resurse pe masura face diferenta intre un jucator amator si unul profesionist. Cei care vor sa treaca la nivelul urmator au nevoie de cat mai mult puncte de experienta internationala. Inca din primii ani de la lansare, Kubis a putut oferi clientilor din Romania acces la resurse de peste ocean, prin intermediul unor agentii de creatie partenere. Astfel, se puteau optimiza costurile si timpul de livrare, ceea a insemnat un avantaj competitiv pe o piata de profil deja formata. Clientii puteau trimite un brief catre Kubis seara, pentru ca dimineata urmatoare sa vada ceea ce se lucra in biroul de pe alt continent. Dar, de anul trecut, Kubis a trecut la nivelul urmator si a infiintat un birou propriu in Houston (Texas), dedicat clientilor din SUA.</p> <p>  </p> <p> Echipa de acolo cuprinde un departament de vanzari si unul de comunicare in social media. Desi biroul este in proces de dezvoltare, acesta contribuie deja cu 10% din cifra de afaceri a agentiei. Printre clientii americani din portofoliul Kubis se numara FreshBrew Group, Children's Museum of Houston, The Rose Cancer Organization, Hal Martin's, Fully Raw si altii. Decizia agentiei de a deschide biroul din SUA poate fi comparata cu ceea ce reprezinta pentru gameri un “expansion pack” – beneficiind de resursele existente, Kubis si-a creat oportunitatea de a acapara teritorii si jucatori intr-un spatiu complet nou.</p> <p>  </p> <p> Faptul ca biroul a fost deschis in Houston, orasul cu cea mai rapida crestere economica din Statele Unite si epicentrul unor industrii cheie cum sunt cea energetica, cea portuara sau cea medicala, nu este o coincidenta. “Am dorit sa mergem intr-o directie in care atat talentul, cat si expertiza acumulata in ultimii cinci ani sa fie puse cat mai mult in valoare, iar echipa sa aiba oportunitati creative noi. Houston este un punct strategic pentru piata americana, este un oras global cu o cultura diversa; cei 7 milioane de locuitori au o medie de varsta de 33 ani.</p> <p>  </p> <p> Este un mediu extrem de competitiv, astfel ca fiecare cont castigat si fiecare nou proiect ne da masura valorii si ocazia sa evoluam”, explica Geor geta Teodorescu, VP Business Development la Kubis Interactive Inc. In aceasta faza de dezvoltare a biroului, Kubis se concentreaza pe doua directii. Pe de o parte este vorba despre conturi strategice cu valoare de portofoliu, cu potential regional si national. Un exemplu ar fi FreshBrew Group, cel de al patrulea producator de cafea engros de pe piata americana, prin intermediul caruia Kubis a creat, in cadrul unui proiect mai amplu, designul pachetului si al paharelor de cafea oficiale ale US Airways, folosite pe toate cursele liniei aeriene. Pe de alta parte, agentia vizeaza conturi care ofera libertate creativa si provocari pentru creativii sai.</p> <p>  </p> <p> “Aici merita sa mentionam zona de social fundraising, unde lucram impreuna cu organizatii importante cum ar fi Children’s Museum of Houston (cel mai mare muzeu destinat copiilor din SUA) sau The Rose (o importanta organizatie regionala care lupta impotriva cancerului de san) pentru a creste notorietatea programelor, impactul initiativelor si nivelul implicarii publicului larg, prin donatii si voluntariat”, adauga  Georgeta Teodorescu.</p> <p>  </p> <p> <strong>CLIENTUL CA PARTENER DE JOC</strong></p> <p> Jocul in echipa da intotdeauna rezultate mai bune. Dar spiritul de echipa trebuie sa se regaseasca nu doar in interiorul agentiei, ci si in relatia cu clientii. “Daca nu intelegi oamenii, nu ai cum sa intelegi cum functioneaza un business”, spune Gabriel Gavrilescu, Client Service Director la Kubis. “In intalniri nu stai fata in fata cu o pozitie sau cu o semnatura, ci cu o persoana ce nu e straina de stres, oboseala, termenelimita stricte. Asa cum si eu, si Vlad trebuie sa ne asiguram in fiecare luna ca ne respectam indatoririle fata de echipa si fata de actionari, asa si un brand manager are responsabilitatile sale.”</p> <p>  </p> <p> Seful departamentului de Client Service al Kubis spune ca agentia pune clientul pe primul loc pentru ca ceea ce si-au propus de la bun inceput a fost sa rezolve problemele cu care se confrunta acesta pentru a-l ajuta sa-si indeplineasca obiectivele de marketing. “Rolul nostru e sa gasim solutii si nu sa dam batai de cap clientului. Suntem flexibili, orientati spre nevoile oamenilor care ne incredinteaza proiecte importante pentru ei si suntem perfect constienti de valoarea unei bune comunicari.”</p> <p>  </p> <p> <strong>CAMARAZI DE DIGITAL</strong></p> <p> Relatiile dintre oamenii din Kubis ar fi demne de studiul unui psiholog, fiindca e greu sa intalnesti relatii atat de stranse ca aici. “In vreme ce «suntem ca o familie» suna a infloritura prin birourile altor companii, la Kubis pare sa fie purul adevar. Nu sunt putini oamenii din echipa ce isi pun colegii pe lista celor mai buni prieteni, nu sunt putine cazurile in care confesiunile sunt schimbate ca intre frati sau surori”, arata Vlad Popovici.</p> <p>  </p> <p> Ceea ce nu este vizibil pentru cei care nu tasteaza, deseneaza sau codeaza cot la cot cu echipa Kubis este motivul pentru care exista acest atasament. Oamenii din agentie spun ca secretul este devotamentul. Kubis devine, la scurt timp dupa angajare, proiectul fiecaruia dintre membrii echipei. “As putea spune ca agentia este Lego City-ul nostru. In care am construit si am reconstruit impreuna privind intotdeauna inainte. Si asta imi place mult. Doza de nebunie si curaj specifica terenului de joaca, impreuna cu o mica amnezie infantila ce ne ajuta sa trecem peste orice obstacol si ne permite in acelasi timp sa ramanem sinceri in ceea ce facem”, spune Maria Vatamanu, Group Account Director.</p> <p>  </p> <p> Dar, asa cum o echipa dintr-un joc video are nevoie de membri cu puteri speciale, asa si in Kubis se pune mare pret pe angajarea unor oameni cu background-uri cat mai diverse. “Imi amintesc ca dupa fiecare interviu ne adunam cu totii, «batranii», si discutam despre cat de bine s-ar integra respectivul in colectivul nostru, ca sa nu stricam feng-shui-ul – de fapt, facem asta si acum”,  subliniaza Stefan Gabos. Iar calitatile par contagioase. Povestile membrilor echipei sunt preluate si transformate in pilde numai bune de dezvaluit la petreceri catre cei care pasesc pentru prima data in sediul agentiei. “Lucrez alaturi de oameni care imi spun ca fac parte din familia lor, de tineri care vor sa fie cei mai buni in ceea ce fac. E genul de presiune care te forteaza sa cresti profesional mai repede decat altii, si asta se vede si in evolutia rapida a agentiei”, spune Tara Duveanu, Group Creative Director la Kubis.</p> <p>  </p> <p> Oamenii din toate departamentele se intalnesc aproape in fiecare saptamana pentru doua ore pentru a povesti unii altora ce au mai invatat, iar din cand in cand se strang cu totii pentru a asculta cate un specialist si pentru a invata sa-si puna si sa-si raspunda la noi intrebari in cadrul unor workshop-uri interne. Din acest an, la Kubis a aparut si o biblioteca, una din care nu lipsesc cartile necesare pentru a-l ajuta pe oricare dintre membrii echipei sa devina mai bun si din care si clientii sunt invitati sa imprumute titlurile care i-au facut curiosi. Kuboteca a devenit realitate dupa ce Agnes Lukacs a creat pentru Kubis decoratiunile si mobila destinate acestui nou spatiu.</p> <p>  </p> <p> <strong>PLANURI PENTRU URMATORUL NIVEL</strong></p> <p> In prezent Kubis are 50 de angajati si o cifra de afaceri de 1,5 milioane de euro pe an. Agentia spera sa mentina rata de crestere a businessului si anul viitor, ceea ce va duce cifra sa de afaceri la 2 milioane de euro.</p> <p>  </p> <p> Echipa nu planuieste sa renunte la abordarea sa de business din ultimii ani, propunandu-si sa castige pana la finalul anului inca unul sau doi clienti importanti, pentru a putea oferi in continuare un service level foarte bun si pentru a pastra clientii actuali ce au devenit partenerii agentiei pe termen lung. Vlad Popovici, Managing Director, spune ca agentia este foarte aproape de castigarea unor clienti din afara Romaniei, atat prin biroul din Houston, cat si prin cel din tara. “Consider ca suntem pregatiti sa raspundem nevoilor unor clienti ce vor sa dezvolte proiecte de amplitudine mare la nivel regional si de aceea cautam noi oameni care sa se alature echipei noastre atat pentru departamentul de social media, cat si pentru studioul A/V.”</p>