Companii Sustenabilitate

O altă mâncare de pește

29 mart. 2023 4 min

O altă mâncare de pește

Reading Time: 4 minute

Produsele pe bază de plante nu mai reprezintă o noutate, vânzările pe această piață fiind dominate în principal de chiftele de burgeri pe bază de plante și fileuri, fiecare cu o cotă de piață de peste o treime, la nivel global.

Dar creșterea preocupărilor de mediu, epuizarea rapidă a stocurilor globale de pește și problemele de sănătate asociate cu consumul excesiv de carne s-au dovedit a fi acceleratori cheie ai creșterii pentru vânzările de produse alternative de pește.

Unfished

Există companii românești care atacă acest segment de piață cu mult curaj și cu planuri de extindere. Verdino Green Foods, compania românească ce oferă peste o sută de sortimente de alternative pe bază de plante, are disponibile și alternative pentru pește.

Sub brandul Unfished, compania oferă consumatorilor produse pe bază de plante precum conserve de ton vegetal, salate și paste tartinabile, dar și somon vegetal afumat feliat, ton la borcan sau ton și somon tip sashimi. 

Verdino SmokedZalmon

Unfished este printre primele branduri din Europa care a lansat în 2021 un portofoliul de produse vegetale alternative la pește, sub sloganul „Fish in the water, plant on the plate” („Pește în ocean, plante în farfurie”). Verdino a creat aceste produse cu gândul la un viitor mai bun și la stocurile de pește din oceane care sunt amenințate cu dispariția, scăzând drastic de la an la an din cauza pescuitului intensiv și a poluării constante a oceanelor.

„Spre deosebire de categoria alternativelor la carne care s-a dezvoltat într-un ritm alert la nivel global, segmentul alternativelor la pește și fructe de mare crește mai lent. În această categorie, problemele ce țin de pescuitul excesiv, conținutul de mercur și chiar de micro-plasticele care s-au găsit în pește sunt mai puțin cunoscute oamenilor și este nevoie de timp să le conștientizeze și să considere alternativele la pește ca o opțiune necesară.”

Celina Condrovici, Marketing Director, Verdino Green Foods Romania
Verdino Celina

Un studiu publicat de Future Market Insights indică faptul că piața globală pentru pește pe bază de plante va crește cu un CAGR de 28% din 2020 până în 2030, urmând să atingă o evaluare de 1,3 miliarde dolari până în 2031.

La nivel global, industria produselor plant-based înregistrează cele mai mari creșteri și continuă să atragă tot mai mulți consumatori. În România, piața de produse plant-based este mică, de nișă, dar potențialul de creștere pe termen lung este mare. Local, vânzarea produselor pe bază de plante este asociată și puternic influențată de perioadele de post.

Pentru Verdino, acestea sunt și perioadele din an cu cele mai mari vânzări. Însă, se observă o cerere în creștere pe baza schimbării obiceiurilor de consum ale consumatorilor care își reduc în mod activ și constant consumul de carne din motive etice, pentru îmbunătățirea sănătății sau din grijă pentru bunăstarea animalelor.

„Brandul Verdino este pionierul pentru produse pe bază de plante alternative la carne, care a dezvoltat piața în România, continuă să o inoveze și să schimbe percepții către un stil de viață sustenabil. Ne-am asumat rolul de a educa piața și de a veni în permanență cu o ofertă cât mai variată, pentru a le oferi consumatorilor ocazia să încerce și să asimileze cât mai multe tipuri de produse plant-based.”

Celina Condrovici, Marketing Director, Verdino Green Foods Romania.

Bluana

Subiectul este de interes și pentru startup-uri care subscriu aceleiași filosofii și inovează din grijă pentru mediu și sănătate. Bluana este un startup foodtech cu misiunea de a crea un produs alternativ pe bază de plante, pentru sashimi de ton și somon. Compania își propune să ofere o alternativă la carnea de pește, dar și să reducă presiunea asupra pescuitului excesiv din oceane. 

Bluana produs 3

Pentru Bluana, sustenabilitate și inovație înseamnă a contribui în primul rând la reducerea amprentei de carbon și a emisiilor de gaze, iar apoi a construi fiecare element al businessului cu respectarea principiilor de mediu, sociale, climatice și etice.

Echipa Bluana e compusă din specialiști în nutriție și biotehnologie, alături de Chefi din domeniul bucătăriei moleculare. Startup-ul dorește ca pe termen lung să creeze produse de pește obținute din celule crescute în laborator, oferind consumatorilor produse cu gust excelent și sănătoase. Astfel, sashimi va fi creat prin tehnologia de imprimare 3D, o tehnologie care permite „construcția” unui aliment prin turnarea sa în stare lichidă la temperaturi ridicate.

„Viitorul industriei de food va fi impactat de obiectivul reducerii emisiilor de gaze pe toate nivelurile, dar și de creșterea gradului de inconfortabilitate a consumatorului vis-a-vis de modul în care sistemul global de alimentatie funcționează și pune pe masă produse alimentare. Alegerile etice vor fi din ce în ce mai frecvente, pe lângă criteriile clasice de gust, nutritivitate și etichetă curată.”

Florin Irimescu, CEO al Bluana
Bluana Florin Irimescu 2

În prezent, producția globală de alimente este responsabilă pentru 24% din totalul emisiilor de CO2. În contextul în care, conform estimarilor ONU, până în 2050 populația globului va atinge aproximativ 10 miliarde de oameni, iar producția alimentară va crește cu aproximativ 70%, este necesară identificarea de modalități noi de producere a unor cantități mai mari de alimente, cu resursele existente.

„În final, alimentele bazate pe proteina vegetală, fortifiate cu vitamine, vor căpăta din ce în ce mai mult teren și vor face parte din dieta zilnică. La un moment dat, această industrie emergentă va depăși faza de mimetism a produselor tradiționale și va creea propriile produse și moduri de consum. Fuziunea bucătăriilor este un fenomen cotidian deja, care doar se va accentua.”

Florin Irimescu, CEO al Bluana

Fotografia principală © Aamulya | Dreamstime.com

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 371 (16 martie – 16 aprilie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: