fbpx
Analize Companii

O industrie în plină viteză4 min

23/12/2019 4 min read

O industrie în plină viteză4 min

Reading Time: 4 minute

Pe străzile din Seul, cu greu vezi alte branduri de mașini în afara celor locale: Hyundai, Kia, SsangYong sau Daewoo. De alt­fel, Hyundai a acoperit 45,7% din piața sud-coreeană de automobile în 2018, iar Kia 34,8%. La fel de rare sunt mașinile co­lorate. Coreenii au în general mașini albe, negre sau gri/argintii. Există diverse teorii pentru acest lucru – culorile neutre sunt mai ușor de întreținut, nu ies în evidență și nu spun mare lucru despre deținătorul mașinii, iar coreenii preferă să nu ofere detalii despre ei.

O explicație alternativă mai puțin documentată ar putea fi și faptul că producătorii de mașini din Coreea de Sud rezervă modelele mai colorate pentru piețele externe. Industria de autoturisme din Coreea de Sud este a cincea din lume, fiind depășită de China, Japonia, Germania și India, dar aflându-se în fața celei din SUA. Anul trecut, producția de autoturisme a depășit 3,66 milioane de unități. Industria auto este un pilon de bază al economiei sud-coreene, reprezentând 13% din producția industrială și angajând 12% din forța de muncă a țării. Și exporturile sunt semnificative, depășind în medie valori de 3,5 miliarde de dolari pe lună. Oficiali ai Kia Motors au declarat pentru Biz că cele mai mari piețe pentru companie sunt America de Nord, Europa și Coreea de Sud. Kia a avut un 2019 excelent în Europa, cu vânzări de 389.151 de unități în primele nouă luni ale acestui an. “Strategia noastră de a lansa vehicule noi atent selecționate și propulsoare electrice avansate dă roade. Noua gamă Ceed are tot mai mult succes, mai ales după lansarea noilor Kia XCeed și ProCeed”, arată oficialii de la Kia Motors.

Rădăcini americane

Ca toți marii producători auto, și cei din Coreea de Sud introduc tot mai multe modele hibrid sau electrice, cum este acest Hyundai Kona Electric

Nașterea industriei auto din Coreea este considerată a fi inițiativa din 1955 a trei frați de a monta un motor de Jeep modificat pe un șasiu îmbrăcat în tablă de la butoaie de petrol și cu piese de la Jeep-uri militare. Rezultatul s-a numit Sibal, care înseamnă mașină, dar și nou început. A fost primul brand de mașini din Coreea de Sud. Ca și în alte domenii, intervenția guvernului a fost decisivă. În 1962, guvernul a anunțat o politică națională de promovare a industriei auto, prin care interzicea prezența producătorilor străini, cu excepția cazului în care creau companii mixte cu firme coreene.

Așa au apărut Kyeongseong Precision Industry, care și-a schimbat numele în Kia Industry și a început asamblarea de mașini în cooperare cu Mazda, apoi Dongbang Automobiles, care avea să devină SsangYong Motor Company, și, ceva mai târziu, în 1968, Hyundai Motor Company, în colaborare cu Ford. De menționat că toate aceste companii nu făceau decât asamblarea mașinilor, folosind componente importate. În 1975 apare și primul automobil dezvoltat în Coreea de Sud și produs în masă, Hyundai Pony. Modelul a fost, de altfel, și prima mașină exportată de o companie sud-coreeană, începând din 1976, piețele de desfacere fiind cele din America de Sud. Azi, liderii industriei auto coreene, atât pe plan național, cât și global, sunt Hyundai (cu vânzări global de 87 de miliarde de dolari în 2018) și Kia (vânzări de peste 54 de miliarde de dolari), pe locul trei fiind GM Korea, fostul brand Daewoo, cumpărat de General Motors în 2002, care însă produce modele sub marca General Motors. Pe următoarele locuri se află Renault Samsung Motors și SsangYong Motor.

Probleme la orizont

Conceptul Kia Imagine a fost prezentat la Salonul de la Geneva din 2019

În ciuda succesului global, industria auto din Coreea nu tra­versează cea mai bună perioadă. Producția este în scădere de patru ani consecutiv, iar exporturile au scăzut și ele. Speranțele de redresare vin însă din două tendințe diametral opuse: popularitatea tot mai mare a SUV‑urilor, respectiv creșterea cererii de mașini electrice. Hyundai, de exemplu, și-a extins portofoliul de SUV-uri pe piața din SUA cu modele precum Palisade și Te­lluride. Pe piața din China, Hyundai a venit cu ix25, Santa Fe și Sonata, în timp ce Kia a adus K3 și KX3. Pe partea electrică, producătorii lansează modele pe bandă rulantă.

“Vehiculele prietenoase cu mediul sunt alese tot mai mult de clienți cărora le pasă de calitatea aerului și a vieții în general. De aceea, Kia Motors își întărește gama de vehicule eco-friendly. Compania își propune să aibă 18 modele hibride sau electrice în oferta sa până în 2025. Azi, avem modelele e-Niro și Soul Booster EV, urmează să fie lansate noile Optima HEV și un model Ceed plug-in hibrid (PHEV)”, au declarat pentru Biz oficialii de la Kia Motors.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 338 (15 decembrie 2019 – 15 ianuarie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *