Interviuri Tech

O întreagă echipă pentru meciul anului: Black Friday

8 nov. 2023 5 min

O întreagă echipă pentru meciul anului: Black Friday

Reading Time: 5 minute

În fiecare noiembrie, echipa eMAG se pregătește de cea mai dificilă provocare din an, care oferă însă și cele mai mari satisfacții. Despre oamenii din spatele Black Friday ne-a vorbit Cosmin Dodoc, VP People & Organisation la eMAG Group, iar câțiva dintre cei mai vechi colegi din companie și-au amintit istoria acestui eveniment extraordinar.

Ce înseamnă Black Friday la nivel de oameni? Cum vă pregătiți pentru acest eveniment?

Înseamnă o echipă veche, pregătită și trecută prin multe evenimente asemănătoare, căreia i se alătură anual câteva sute de colegi noi, unii dintre ei angajați special pentru Black Friday. Pentru noi, în departamentul People, asta înseamnă câteva luni de pregătiri în care căutăm, intervievăm și facem tot ce e nevoie din punct de vedere legal pentru aducerea lor în echipă. Ulterior începe onboardingul lor, timp în care învață cât mai repede fluxurile noastre, pentru a fi la capacitatea lor maximă de Black Friday.

Cred că asta înseamnă, în primul rând, Black Friday la nivel de oameni: o echipă formată din jucători foarte diferiți, unii dintre ei pentru prima dată parte din această experiență extraordinară, care reușesc o performanță extraordinară an de an. 

Ce eforturi de coordonare la nivel de echipă sunt necesare pentru Black Friday?

Suntem conștienți că facem eforturi, nu știu însă dacă noi le mai percepem așa, în apropierea celui de-al 13-lea Black Friday. Ce observ e că fiecare echipă își îmbunătățește procesele și, implicit, activitatea, de la un an la altul. Cu toții ne-am confruntat într-unul din cele 12 evenimente anterioare cu ceva ce nu anticipaserăm, însă am învățat din fiecare moment de acest gen.

Planificăm cât putem de mult, ne gândim la tot ce ar putea să nu iasă bine și facem ajustările care se impun, dar avem încredere că experiența acumulată ne va ajuta să remediem rapid situațiile noi care inevitabil apar an de an. Și atunci are loc și creșterea: când trebuie să îți asumi o decizie contra cronometru care are impact asupra a mii de oameni, fie că vorbim despre colegi sau clienți.

Cum „pulsează” organizația când se apasă butonul care dă startul la Black Friday?

Contrar așteptărilor, înainte de startul Black Friday e liniște. E o liniște care vine după ani de muncă, în care am investit în sisteme și am acumulat experiență pe cum să gestionăm dimensiunile fantastice ale acestui eveniment.

Fiecare își face ultimele verificări și se asigură că bucățica de care e direct responsabil e în parametri. Îmi place să merg la birou foarte devreme și să trec discret pe la toate etajele pentru că e o atmosferă cu care mă întâlnesc o singură dată pe an și care îmi dă multă energie.

Startul se dă și el tot în liniște: colegii care pornesc aplicația și site-ul stau unii lângă ceilalți, se uită încă o dată pe datele principale pe care le monitorizează și apoi se coordonează: „Pornim?”, se întreabă. „Pornim!”, vine și răspunsul.

Este, practic, meciul anului pentru eMAG. Aveți echipament special pentru el?

Este meciul anului și suntem conștienți de asta. Dar și asta ne motivează să ne antrenăm un an întreg. Avem și echipament special, diferit de la o ediție la alta. Le pregătim tuturor colegilor un kit de Black Friday, iar din el face mereu parte un tricou negru, personalizat. Avem colegi care se mândresc cu întreaga colecție eMAG Black Friday și cred că tricoul de anul ăsta e unul de pus în ramă. Sper ca și colegii să îl considere la fel.

Black Friday are și o componentă CSR, prin intermediul Transylmagica. Povestiți-ne mai mult despre acest parteneriat.

La un moment dat am luat în calcul să renunțăm la tricou și să pregătim altceva pentru toți colegii și atunci am aflat cât este de așteptat și apreciat. Am zis: OK, tricoul va rămâne cât va rămâne și Black Friday, dar totuși ce putem face să îi dăm și o altă semnificație, una care să rămână și peste 100 de ani?

Știam proiectul celor de la Transylmagica și faptul că ei plantează un puiet pentru fiecare produs vândut, așa că ni s-a părut o idee bună să ne unim eforturile și să plantăm o pădure Black Friday. Fiecare coleg poate alege unde să-și planteze puietul și din momentul în care îl înscrie primește constant vești despre starea lui și cea a locului în care a fost plantat. Odată cu Black Friday 2023, numărul puieților plantați în ceea ce noi numim Pădurea Black Friday va ajunge la 11.600.

Am cules și impresii despre ce înseamnă Black Friday pentru oamenii din eMAG de la unii dintre cei mai vechi membri ai echipei.

Alexandru Nastasoiu, eMAG

„Sunt în eMAG de mult timp, așă că am luat în piept toate cele 13 Black Friday-uri. Pe principiul «You never forget your first», primul Black Friday e în continuare cea mai puternică amintire, cu bune, dar și cu toate necunoscutele de atunci care ne-au provocat peste limită. Agitație mare, decizii la secunde, implementări făcute direct, în live. Best time of my life. Spiritul BF înseamnă adrenalină. La final însă, este cea mai bună lecție din an.”

Alexandru Năstăsoiu, Business Process Improvement Manager
Diana Ion eMAG

„Sunt la al nouălea Black Friday în eMAG. Am multe amintiri puternice, dar probabil cea mai de impact va rămâne primul Black Friday. Țin minte și acum ce sentiment aveam când urmăream live dashboard-urile cu produsele vândute în fiecare minut. S-a terminat atunci Black Friday-ul cu 500.000 de produse vândute într-o singură zi, ceea ce însemna un record absolut. Black Friday spirit înseamnă mult entuziasm, depășirea limitelor, muncă de echipă și multă satisfacție atât pentru noi, colegii din eMAG, cât, mai ales, pentru clienții noștri.”

Diana Ion, Commercial Director Electro-IT 1P RO, BG & HU
Cristian Maria eMAG

„M-am alăturat echipei eMAG în urmă cu 10 ani, iar de 9 ani sunt implicat direct în Black Friday. Fiecare eveniment a avut părțile lui memorabile, dar nu o să uit niciodată primul Black Friday la care am fost direct responsabil de funcționarea mecanismului de stocuri și de prețuri. Am avut la dispoziție două luni pentru a implementa, de la zero, o soluție pentru managementul acestora, soluție pe care am monitorizat-o nonstop pe durata evenimentului. Black Friday este momentul care ne unește pe toți, momentul în care nu mai contează din ce departament faci parte și în care fiecare contribuie cum poate mai bine la succesul evenimentului.”

Cristian Maria, Senior Platforms & Technology Director Marketplace
Mihai Vasile eMAG

„Am fost la toate Black Friday-urile eMAG, acesta va fi al 13-lea. Cea mai memorabilă dintre amintiri este și prima, iar prima experiență cu Black Friday mi-a permis să văd cu ochii mei impactul în timp real asupra clienților. Am văzut cum toate aplicațiile și serviciile noastre au fost duse la limită sau chiar dincolo de ea. A fost o experiență care ne-a învățat multe și un sentiment incredibil. Am realizat cât de mult putem oferi. Spiritul Black Friday este ca o furtună de energie, unde te simți ca și cum ai fi la volanul unui raliu – o experiență în care adrenalina și anticiparea cresc în intensitate cu fiecare secundă.”

Mihai Vasile, Platforms & Technology Director Cybersecurity & IT Infrastructure

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 378 (6 noiembrie – 6 decembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: