Interviuri

PENNY: 3 ani de 3RO

Reading Time: 5 minute

PENNY a lansat în 2020 obiectivul 3RO, prin care își propune ca, până la finalul acestui an, 60% din sortimentul aflat la vânzare în magazinele PENNY să aibă ingredientul principal provenit din România, să fie procesat și ambalat în țară. În prezent, peste 800 de produse 3RO sunt semnalizate la raft cu simbolul campaniei.

Despre obiectivul ambițios al PENNY, care încurajează consumatorii să cumpere produse 100% românești și contribuie activ la dezvoltarea economică a României, ne-au vorbit Irina Butnaru, Corporate Communications Manager & Spokesperson la PENNY România, și Sorin Anagnoste, lector & prodecan al FABIZ ASE.

PENNY România a organizat, alături de ASE, o serie de mese rotunde, iar rezultatele acestor demersuri au fost publicate în cadrul unui studiu derulat de ASE. De ce a fost nevoie de acest studiu?

Irina Butnaru: La PENNY suntem foarte atenți la nevoile clienților noștri și analizăm în permanență preferințele lor de consum. De aici a pornit proiectul 3RO, pe care l-am anunțat în 2020 și, prin care ne propunem ca până la finalul acestui an 60% din produsele disponibile la raft în magazinele PENNY să aibă ingredientul principal provenit din România, să fie procesate și ambalate în țară. Însă ne-am dat seama că pentru a realiza acest proiect ambițios avem nevoie de un partener de încredere și de implicarea tuturor actorilor relevanți – autorități, furnizori, producători, asociații profesionale. În parteneriat cu Academia de Studii Economice din București (ASE), am identificat peste 200 de produse care fie nu se găsesc în România, fie nu sunt la calitatea și în cantitatea dorită de clienți. Aceste 200 de produse au fost împărțite în funcție de codul CAEN și analizate de către ASE în cadrul studiului „Strategii pentru echilibrarea balanței comerciale a României prin stimularea și susținerea producției naționale”.

Sorin Anagnoste: Ne-a bucurat foarte mult invitația celor de la PENNY de a lua parte la acest proiect. Proiectul 3RO este unul vizionar și foarte necesar pentru economia românească. Prin organizarea meselor rotunde, am conștientizat care este potențialul antreprenorial și financiar din România. Pe de-o parte, sunt industrii întregi, vechi şi noi, care au în față oportunități clare de a crește, de a-și diversifica produsele și de a se moderniza. Agenda României este determinată și de ceea ce se decide la nivel european, deci nu ar trebui să fim surprinși de noile tendințe: economie circulară, lanț scurt de aprovizionare, energie verde, flotă electrică de mașini, respectarea mediului, protejarea angajaților etc. Pe de altă parte, fondurile disponibile la toate ministerele țării sunt suficiente pentru dezvoltarea afacerilor locale, ce pot deveni jucători europeni. Acum, mai mult ca niciodată, e timpul să construim.

Ne puteți spune câteva cuvinte despre acest studiu și despre cele mai importante concluzii ale lui?

Sorin Anagnoste, lector & prodecan al FABIZ ASE

Sorin Anagnoste: Scopul acestui studiu a fost acela de a indentifica soluții eficiente pentru dezvoltarea producției de bunuri 3RO – cu ingredientul din România, procesate și ambalate în țara noastră, cu scopul final de a susține economia românească. În cadrul acestui demers, am analizat domenii precum agricultura, industria de panificație, industria cărnii, a produselor lactate, băuturile alcoolice sau produsele cosmetice și de îngrijire a locuinței. Aș vrea să enumăr câteva dintre cele mai importante concluzii ale acestui studiu:

  • Începând cu anul 2015, valoarea importurilor de produse agroalimentare o depășește pe cea a exporturilor, conducând la trecerea pe deficit a balanței comerciale.
  • În perioada 2013-2019, ponderea medie a exporturilor de produse agroalimentare din totalul exporturilor României a fost de 10,45%. Odată cu anul 2020, importanța lor a crescut ajungând să reprezinte 13% din totalul exporturilor românești.
  • Cele mai mari deficite comerciale sunt înregistrate pentru subgrupele Carne și măruntaie comestibile (deficit de 0,98 mld. euro în anul 2022, de 3,8 ori mai mare decât în urmă cu 10 ani), Fructe comestibile (0,73 mld. euro, de 3,34 ori mai mare decât în anul 2013) și Lapte și produse lactate (0,72 mld. euro, de 4,85 ori mai mare decât în urmă cu 10 ani).

Care ar fi principalele măsuri recomandate pentru combaterea deficitului comercial?

Sorin Anagnoste: Studiul realizat de echipa Academiei de Studii Economice arată că o strategie națională coerentă poate duce la acoperirea aproape completă a deficitului comercial provocat de alimentele procesate, dar și de unele categorii de bunuri de consum. Studiul prezintă măsuri detaliate pentru fiecare categorie analizată, însă mesele rotunde au scos în evidență și câteva măsuri generale precum: lansarea unor proiecte de finanțare special destinate produselor care îndeplinesc criteriile 3RO și crearea unei campanii de promovare și conștientizare în ceea ce privește consumul de produse 3RO. În total, în urma acestui studiu, au reieșit 112 recomandări concrete care au fost transmise tuturor participanților.

În 2020, când a fost lansat 3RO, PENNY a setat un obiectiv ambițios, prin care a anunțat că până la finalul lui 2023, 60% dintre produsele vândute în magazine vor avea ingredientul principal provenit din România. Unde sunteți acum? Câte produse 3RO sunt disponibile și care sunt pașii următori în cadrul acestui proiect?

Irina Butnaru, Corporate Communications Manager & Spokesperson la PENNY România

Irina Butnaru: În prezent, peste 800 de produse 3RO sunt semnalizate la raft cu simbolul campaniei. Este un proiect de lungă durată, pentru care avem nevoie de susținere constantă din partea autorităților și furnizorilor cu care lucrăm. Facem în continuare demersuri pentru atingerea acestei ținte și suntem încrezători în capacitatea noastră de a reuși. Aș vrea să menționez că există o diferență foarte clară între produsele românești și cele 3RO. În cazul 3RO, toate etapele de producție trebuie să aibă loc în România: de la ingredient până la procesare și ambalare. Astfel, produsele 3RO au ingredientul principal din România, sunt procesate în România și sunt ambalate în România.

3RO este un proiect frumos, prin care PENNY încurajează consumatorii să cumpere produse 100% românești și să contribuie activ la dezvoltarea economică a României. Ce înseamnă 3RO și cum ajută afacerile din România?

Irina Butnaru: Proiectul 3RO are la bază principiul economiei circulare, prin care ne dorim să generăm valoare adaugătă în țară. Este o inițiativă care încurajează dezvoltarea de noi businessuri sau adaptarea celor actuale pentru a oferi produse 3RO și pentru a păstra întreg lanțul de producție în România. Acest lucru înseamnă, automat, și un impact pozitiv asupra comunităților locale, prin crearea de noi locuri de muncă și prin contribuția la bugetele locale și naționale.

Sub umbrela 3RO, în 2022, PENNY a lansat „100 de idei de business pentru România”, o inițiativă unică pentru mediul de afaceri din România. Ne puteți spune mai multe despre această inițiativă?

Irina Butnaru: Într-adevăr, anul trecut am lansat „100 de idei de business pentru România”, o inițiativă unică pentru mediul de afaceri local. Inițiativa are la bază un volum, sub forma unui ghid informativ, ce reunește 100 de idei de business, care pot fi implementate în țara noastră și care ar determina o creștere semnificativă a numărului de produse fabricate în România pe rafturile magazinelor de la noi. Este o inițiativă prin care ne dorim să generăm inspirație pentru mediul de business din România și sperăm ca aceste idei să fie preluate și dezvoltate în număr cât mai mare.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 376 (16 septembrie – 16 octombrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Ovidiu Neagoe

Recent Posts

Modificarea Legii RCA: șoferii români vor să aibă dreptul să întrebe asigurătorul la ce service își pot repara mașina

Majoritatea covârșitoare a șoferilor români consideră util să primească o listă cu unități service unde să își poată repara mașina,…

11 ore ago

„Catalizator de Începuturi” aduce tinerii artiști în lumina reflectoarelor

Proiectul „Catalizator de Începuturi”, sub egida „Cred în România” și cu sprijinul Primăriei Capitalei, prin ARCUB – Centrul Cultural al…

11 ore ago

Asociația GIC IOR-Titan acționează în instanță Primăria Capitalei pentru recuperarea zonei retrocedate ilegal din Parcul IOR

Asociația Grupul de Inițiativă Civică IOR-Titan a dat în judecată Primăria Capitalei pentru a recupera 12 hectare de pădure urbană…

12 ore ago

Secretele Festivalului Hoinar

Cu o experiență de 12 ani în managementul proiectelor culturale, Ruxandra Miuți este managerul Festivalului Hoinar, una din puținele inițiative…

12 ore ago

Businessul Lensa a depășit 207 mil. lei anul trecut. Cum aniversează compania 11 ani de prezență pe piață

Retailerul român de optică Lensa a înregistrat, în 2023, venituri de peste 207 milioane de lei, consemnând o creștere a…

12 ore ago

Marcelo Rainer, Novartis România: Între schimbare și adaptabilitate

Dacă în 2022 a inițiat o transformare globală cu scopul de a accelera creșterea, capacitatea de inovare și productivitatea, în…

12 ore ago