Piata de peste din Romania, in crestere

Piata de peste si fructe de mare din Romania este pe un trend ascendent incepand cu 2013, conform estimarilor Romfood Trading, unul dintre principalii importatori si distribuitori de produse din peste si fructe de mare din Romania si dezvoltator al brandului Alfredo Seafood. Conform unui studiu realizat de Romfood Trading, in 2015 cresterea pietei de produse din peste si fructe de mare a fost de 3%, piata ajungand la o valoare de 350 milioane de euro.

„Sunt semne bune pe piaţa de peste si fructe de mare din Romania. Romanul nu este inca un mare amator al produselor de peste si suntem mult in spatele Spaniei, Franţei sau Italiei, liderii europeni. Totusi, cresterea constanta pe care am remarcat-o in consumul de peste in ultimii trei ani reprezinta un semn bun. Cresterea veniturilor salariale din ultimii ani, noile trenduri de consum, dezvoltarea distribuției si scaderea TVA-ului la alimente de la 24% pana la 9% de la 1 iunie 2015 sunt cauzele principale pentru cresterea consumului de alimente in general, si de peste si fructe de mare in special. Pestele este in continuare in urma consumului de carne de pui si porc, ca si volum, dar ca valoare piaţa pestelui este aproape”, a declarat Cristian Darmanescu, director general Romfood Trading.

La cresterea pieţei contribuie, din punctul de vedere al cererii, si consolidarea la nivel local al unui mega-trend global referitor la cultivarea unui stil de viata sanatos si al unei alimentaţii echilibrate. Din ce in ce mai mulţi consumatori considera pestele in general, si pestele salbatic in special, ca fiind esenţial pentru o dieta echilibrata.

„Pestele salbatic care ajunge in Romania vine din toate colţurile lumii, din cele mai bune zone de pescuit. Noi la Alfredo alegem cu atenţie tarile si apele unde cresc cei mai buni pesti, de la ton la somon, si unde se practica pescuitul responsabil. Noi aducem pește salbatic din Pacific, Atlantic sau Mediterana”, spune Cristian Darmanescu, Director General Romfood Trading.

„La Alfredo credem ca este foarte important sa incurajam alimentatia sanatoasa in Romania, iar viziunea noastra este sa crestem consumul de peste la doua mese pe saptamana in fiecare familie din Romania”, a declarat directorul general Romfood Trading.

Dezvoltarea comerţului modern a contribuit de asemenea la cresterea pieţei, prin deschiderea de hipermarketuri si supermarketuri, dar si prin importanța data produselor de pescarie prin crearea de raioane de prezentare speciale. Cresterea gamei de produse de pescarie comercializata in Romania, care a ajuns la o varietate similara cu pieţele mature, este si ea o cauza de crestere a pieţei: de la sprot care este comercializat la raft cu 7 – 8 lei/kg, pana la tonul rosu proaspat care ajunge la 120 – 130 lei/kg la raft.

Potrivit estimarilor Romfood Trading, volumele cele mai mari in vanzarile de peste la nivelul pieţei le inregistreaza macroul. Din punct de vedere valoric insa, campion este somonul.

Referitor la acţiunile de promovare din ultimii ani, se poate observa o intensificare a acestora. Alaturi de hipermarketuri si supermarketuri, principalii jucatori din piaţa au promovat in ultimii ani din ce in ce mai mult categoria, prin actiuni atat ATL cat si BTL, de la campanii de imagine pana la campanii de produs si de reduceri, de la campanii de publicitate, pana la promoţii, campanii de PR si social media.

Din punctul de vedere al ofertei, piaţa locala de peste este in curs de consolidare. Este o piaţa cu 5 jucatori principali care au cifre de afaceri de peste 10 milioane de euro pe an, Romfood Trading fiind unul dintre acestia.

Principalele segmente de piata sunt pestele congelat si pestele proaspat. Ultimii ani au adus o crestere a segmentului fructelor de mare, dar acesta este inca in faza de iniţiere. Sursa principala de aprovizionare in piaţa este importul, producţia autohtona fiind in continuare la un nivel relativ redus.

Romfood Trading este unul dintre principalii importatori si distribuitori de produse din peste si fructe de mare din Romania. Comercializarea produselor se face prin brandul Alfredo Seafood (www.alfredoseafood.ro), brand creat de Cristian Darmanescu si Daniel Nistor si lansat in anul 2013.