fbpx
Analize

Principesa pentru Romania

01/11/2012

author:

Principesa pentru Romania

<p> <strong>Un om mai presus de un titlu. Distinctie mai presus de putere. Asta am intalnit la Palatul Elisabeta, la intalnirea cu Alteta Sa Regala Principesa Mostenitoare. Am purtat un dialog despre actiunile zilnice de promovare a unei Romanii pe care a iubit-o inainte de a o cunoaste. Un effort continuu, de 22 de ani, de a duce mai departe valorile romanesti din cultura, arta, dar si economie. Casa Regala mizeaza pe intreprinderile mici si mijlocii ca motor de pornire a economiei. </strong></p> <p>  </p> <p> <strong>Noblete si finete. </strong>Asta emana Alteta Sa Regala Principesa Margareta a Romaniei, care, din umbra, ajuta discret si firesc Romania si oamenii ei. Vorbeste doar despre ceea ce cunoaste si se lasa cu incredere ajutata de oamenii care o inconjoara. Nu este strategie politica, ci educatie. Anii petrecuti la studii in Elvetia, Anglia si SUA, dar mai ales momentele alaturi de familie au construit un om altruist si pregatit sa ajute, chiar daca nu cunostea aceasta tara decat din povestile tatalui sau, Regele Mihai I. Traieste si construieste lucruri in prezent fara incetare, iar actiunile sale fac, pe zi ce trece, ca tot mai multi romani sa admire monarhia si pe Majestatea Sa. Pentru Principesa Margareta, a lucra din greu in prezent inseamna a asigura continuitatea, a da demnitate tarii, a transmite din partea monarhiei sentimentul de speranta si de pace in vremuri tulburi.</p> <p>  </p> <p> Nelinistea politica si criza economica au afectat inclusiv activitatea Fundatiei Principesa Margareta, patronata de Majestatea Sa. Chiar daca, la nivel de mentalitate, lucrurile stau mai bine acum in Romania in ce priveste caritatea, in conditii de criza oamenii s-au gandit la alt ceva. “Dar noi trebuie sa incurajam legal lucrul asta. Trebuie o structura legala care sa permita companiilor sa faca donatii si sa aiba reduceri de taxe si impozite”, spune Principesa Margareta. Si povesteste ca e foarte dificil acum de strans bani, dar sunt oameni dispusi sa ajute “si asta este important pentru mine, din cultura de unde provin eu”.</p> <p>  </p> <p> <strong>Strategie regala</strong></p> <p> In strategia pe 30 de ani a Casei Regale a Romaniei, gandita in 2007, Regele Mihai I vorbeste despre aceste vremuri ca o sansa a tarii de a se consolida identitar din punct de vedere economic, militar si politic. “Romania are nevoie de o viziune durabila, care sa completeze democratia si libertatile garantate de apartenenta la NATO si la Uniunea Europeana”, spunea Majestea Sa. Astfel, pentru primii zece ani (2007 – 2017), Casa Regala a Romaniei s-a angajat sa ii sustina pe toti intreprinzatorii privati, militand in fata autoritatilor romane, dar mai ales straine, pentru conditii mai bune de finantare, deschiderea pietelor europene si mondiale. “Intreprinderile mici si mijlocii sunt modul traditional prin care romanii si-au manifestat creativitatea, ingeniozitatea si puterea de munca. Cred ca acest tip de structuri sunt secretul pentru economia mare, o economie mai prospera”, spune Principesa Margareta.</p> <p>  </p> <p> In deplasarile oficiale dar si private, Principesa Mostenitoare si Principele Radu au facut mereu cunoscute produsele traditionale romanesti (si implicit afacerile din spatele lor), mai ales pe cele devenite furnizor al Casei Regale. Principesa povesteste ca sunt foarte apreciate si cunoscute peste hotare produsele Ana Aslan, vinurile Halewood si cele ale Cramelor Segarcea. “Am facut recent o vizita in Bulgaria, la regele Simeon, si am adus vinuri de la Domeniile Coroanei (Segarcea), care au fost foarte apreciate de cei care erau la cina cu noi”, mai spune Principesa Margareta.</p> <p>  </p> <p> Calitatea de furnizor al Casei Regale aduce o contributie importanta la consolidarea, incurajarea si mentinerea standardelor de inalta calitate in economie. In Romania, calitatea de Furnizor al Casei Regale a fost creata la initiativa Regelui Carol I. Majoritatea Furnizorilor Regali sunt companii nationale sau intreprinzatori locali. Dintre acestia, unii au devenit marci globale. Unele dintre cele mai populare branduri ale zilelor noastre, Chivas Regal, Ford, Tuborg, Kodak, IMB, Schweppes, Daimler, Loewe, Prada, Unilever, Nestlé si multe altele, sunt sau au fost furnizoriai diferitelor case regale.</p> <p>  </p> <p> <strong>Rolul extern activ</strong></p> <p> Apartenenta la familiile regale ale Europei si legaturile bune avute cu celelalte monarhii sunt foarte importante. “Avem o colaborare apropiata cu Trustul Principelui Charles. In urma cu trei ani, Principele de Wales ne-a propus sa ne unim eforturile pentru a face cunoscut conceptul CSR (corporate social responsibility) in Romania, avand o experienta bogata, acumulata in peste 25 de ani de activitate.” Lansarea proiectului “Leaderi in CSR” a avut loc in 2009 si a inclus o intalnire cu Principele Charles la resedinta sa, Clarence House, precum si o serie de intalniri cu cativa dintre cei mai importanti oameni de afaceri din Marea Britanie. Din Romania a fost invitat un grup de oameni de afaceri cu succes. Oamenii de afaceri britanici au prezentat studii de caz complet functionale si viabile, s-au desfasurat mese rotunde pe tema CSR, precum si o vizita la Fundatiile Principelui de Wales pentru a vedea cum a fost implementata aceasta viziune in Marea Britanie.</p> <p>  </p> <p> Dezvoltarea acestui proiect de CSR are ca scop sprijinirea mediului de afaceri si incurajarea acestuia de a se implica in activitati de aceasta natura in Romania. “In urma acestui eveniment, anul urmator am initiat si implementat proiectul CSR Leaders printr-o conferinta dedicata, in Romania, in colaborare cu KPMG, Ambasada Marii Britanii si Camera de Comert Romano-Britanica, proiect extrem de apreciat”, povesteste Principesa Mostenitoare.</p> <p>  </p> <p> Anul acesta, directorul executiv al Fundatiei Principesa Margareta a Romaniei a vizitat din nou Trustul Principelui Charles (Prince's Trust), in ideea unui transfer de know how de la o fundatie de elita britanica, cu peste 1.000 de angajati, catre proiectele realizate in Romania. Schimbul de experienta a insemnat atat obiecte de management, cat si identificarea unor noi modalitati de comunicare si strangeri de fonduri.</p> <p>  </p> <p> De-a lungul timpului, au existat initiative sociale si intalniri si cu alte familii regale, dar si cu ambasadori ai acestor tari prezente in Romania interesati sa cunoasca activitatea si sa ofere sprijin Fundatiei. “Principesa Rym al Ali a Iordaniei si Principele Nicolae al Greciei sunt doar doua dintre personalitatile care ne-au vizitat recent si au apreciat proiectele intergenerationale si implicarea intregii comunitati in activitatile pe care le desfasuram. Suntem foarte apropiati de familia regala din Serbia. Principesa Caterina face mare caritate acolo. Este o doamna foarte activa. Si in Spania la fel, cu Principele Felipe –premiul lui este aproape ca un premiu Nobel. Creativitatea este foarte importanta, de aceea ne ajutam, ne sfatuim intre noi”, mai spune Alteta Sa Regala Principesa Margareta.</p> <p>  </p> <p> <strong>Lobby monarhic</strong></p> <p> Planurile Casei Regale pe urmatorii 20 de ani (2017 – 2037) au obiective clare de ajutor al Romaniei, fie si prin lobby-ul pe care-l pot face reprezentantii monarhiei. Acestia vor incuraja crearea catorva Scoli Normale de invatatori de elita, pregatiti pentru mediul rural, deoarece invatamantul este un domeniu foarte respectat de monarhie. Se doreste reinfiintarea Fundatiilor Regale Romane, sub conducerea Principesei Margareta, pentru inflorirea artei, stiintei, spiritului civic, educatiei si cercetarii. Fundatiile Regale Romane vor incerca sa inspire elaborarea unei Enciclopedii Romane. “Asa cum Regele Carol I a lasat Romaniei calea ferata, actualii reprezentanti ai monarhiei vor sa lase Romaniei o enciclopedie cuprinzatoare.” In strategie se mai mentioneaza ca vor fi sustinute proiecte pentru surse alternative de energie si vor fi incurajate ideile si modelele noi in acest domeniu al cercetarii.</p> <p>  </p> <p> Inca din primii ani de la venirea in Romania, atitudinea membrilor regali a fost una de ajutorare a tarii lor. In 1992, “The Sunday Telegraph” a prezentat demersurile Principesei Margareta, care solicita oamenilor de afaceri din Vest si bancherilor sa contribuie la reconstructia Romaniei. Ea le povestea ca “nu avem scoli de afaceri, nu avem adevarati industriasi, contabili sau manageri de banca”, iar in anii ce au urmat, investitiile straine in Romania au crescut treptat.</p> <p>  </p> <p> In tara sau in exil, Majestatea Sa si familia lui au continuat sa reprezinte, istoric, cultural si traditional, Statul Roman si Natiunea. Oriunde ar merge sau oriunde s-ar afla, Regele este o parte a simbolului statal romanesc, in afara actului administrarii politice a tarii sau, mai bine spus, deasupra lui. Pe acoperisul Palatului, ca si pe cel al Castelului, flutura stindardul personal al Regelui Mihai ori de cate ori Majestatea Sa se afla in resedinta. In absenta Regelui, este pus in loc stindardul Principesei Mostenitoare, iar atunci cand niciunul dintre ei nu se afla in resedinta, se abordeaza steagul tricolor.</p> <p>  </p> <p> Jubileele sarbatorite in Romania in ultimii ani au adus personalitati ale lumii politice, militare, economice, precum Frédéric Mitterrand, Staffan de Mistura, membrii cluburilor franceze si elvetiene Maxim Business Club etc., dupa cum arata Principele Radu in cartea “Anul Regelui”.</p> <p>  </p> <p> Dintre membrii monarhiei, Principele Radu este autorul cel mai prolific, iar activitatea Casei Regale este foarte bine si in timp prezentata de Principe pe contul de Facebook, pe blog dar si pe site-ul personal (<a href=”http://www.princeradu.ro”>www.princeradu.ro</a>). Ultima carte lansata, albumul “Masinile Regelui”, continua seria volumelor dedicate Familiei Regale inceputa de Curtea Veche Publishing anul trecut. Dupa volumele “Carte Regala de bucate”, “Anul Regelui”, “Muzica Regelui”, “Povestile Reginei Maria” si “Jubileul Regelui”, “Masinile Regelui” reprezinta un omagiu adus unei pasiuni regale, automobilul.</p> <p>  </p> <p> <strong>Custode al Coroanei Romaniei</strong></p> <p> Activitatea zilnica a Principesei include multe intalniri de protocol, calatorii oficiale, singurul moment de relaxare fiind weekendul, cand Alteta Sa Regala, impreuna cu Principele, se gospodaresc la Palat singuri si isi petrec timpul in compania lui Troy, un labrador de un an. O data pe luna, perechea regala calatoreste in weekend la Castelul Savarsin (judetul Arad). Chiar daca solicitante, intalnirile de protocol sunt luate de Principesa ca pe ceva firesc, o datorie de onoare pe care o duce la capat cu noblete.</p> <p>  </p> <p> Despre fiica sa, Regele Mihai al Romaniei declara ca “Principesa Margareta are un ascutit simt al datoriei, este cinstita si gata sa-i ajute pe cei nevoiasi. Are simtul umorului si nu isi pierde niciodata speranta. Este dreapta si hotarata in tot ceea ce face”.</p> <p>  </p> <p> Principesa Margareta a Romaniei priveste inteligenta si talentul femeilor ca mari castiguri intr-o era a comunicarii, a internetului si a democratiei omniprezente. Dupa parerea sa, a fi om de stat nu mai este astazi o zona exclusiv masculina. “Femeile nu numai ca pot face mult leadership, dar o pot face intr-un fel anume, asa cum barbatii nu pot. Poate ca, in mod natural, femeile pot fi mai potrivite pentru leadership, pentru ca talentele traditionale feminine pot indeplini perfect cerintele si provocarile acestei lumi moderne, cateodata mai bine decat cele tipic masculine. Traind in Romania ultimilor 20 de ani, am vazut si am inteles puterea femeii publice din societatea de azi”, a declarat Principesa la Conferinta Femeilor Lideri din 2011. Ea a adaugat ca nu este vorba neaparat de faptul ca astazi femeile au specializari, functii publice si realizeaza ceea ce in trecut numai barbatii obisnuiau sa faca, ci puterea femeii de astazi sta in capacitatea ei unica de a raspunde la nevoile unei societat i paradoxale: cu cat suntem mai bine, cu atat avem nevoie de incredere; cu cat comunicam mai mult, cu atat suntem mai informati, cu atat ne simtim mai nesiguri. “Modul mai holistic al femeilor de a observa viata, empatia noastra profunda si sensibila, simtul puternic al datoriei si atasamentul mai profund catre valorile familiei, toate acestea pot juca un rol esential in rezolvarea paradoxurilor problematice cu care ne confruntam”, a aratat Alteta Sa Regala.</p> <p>  </p> <p> Alteta Sa Regala are si rol de custode al Coroanei Romaniei, este Presedintele “Asociatiei pentru Dezvoltare Durabila Savarsin”, care are ca scop crearea unui model de dezvoltare rurala si de atragere a investitiilor straine, si al “Fundatiei Regale de Management al Ospitalitatii” si Presedinte de onoare al “Fundatiei Atletismul Romanesc”. Impreuna cu Principele Radu, patroneaza Concursul National “Basmele Reginei Maria” si Festivalul International “EUROPAfest”. Este Patronul spiritual al “Centrului de Specializare in reabilitarea Patrimoniului Construit”, iar din iunie 2005, Scoala nr. 114 din Bucurestiii poarta numele.</p> <p>  </p> <p> Printre toate aceste activitati, Principesa Margareta a publicat anul trecut o carte despre arta culinara si retete vechi de familie (regale), care s-a bucurat de un mare succes</p>

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE