Marketing

Provocarea industriei: sa gaseasca echilibrul intre creativitate si pragmatism

14 dec. 2015 3 min

Provocarea industriei: sa gaseasca echilibrul intre creativitate si pragmatism

Reading Time: 3 minute

Cu ce provocari se confrunta, care sunt transformarile prin care a trecut piata si care sunt calitatile care “se cer” acum unui om de PR? I-am invitat pe reprezentantii agentiilor care au participat in mod activ la realizarea studiului Biz & Unlock Market Rearch la un exercitiu de analiza a industriei de PR.

Dana Nae Popa_7359_1
Dana Nae Popa / Foto: Vali Mirea

Dana Nae Popa, Realistic Managing Partner & Business Developer, Pastel

Varsta: 32 de ani

Experienta in industria de comunicare: 12 ani

Studii: Facultatea de Marketing si Master in Marketing International, Academia de Studii Economice Bucuresti

Provocarea: Cea mai mare provocare a industriei in momentul de fata este sa gaseasca echilibrul intre creativitate si pragmatism. Avem nevoie de solutii pentru a lega inovatia in practicile folosite de rezultatele de business. PR-ul a avut intotdeauna provocarea de a isi  justifica bugetele, asa ca orice actiune trebuie gandita si cu mintea la felul in care va fi masurata. Efortul de a ramane in mintea consumatorului e mult mai mare, mai ales ca el s-a orientat catre mobile, iar storytelling-ul s-a mutat si el in digital. In relatia cu clientii, cea mai importanta provocare este data de nevoile clientilor, care s-au schimbat, dupa cum o arata si proiectele pe care le primim. Briefurile pentru activitati exclusiv de PR sunt tot mai rare. PR-ul vine ca suport, integrat in campanii mai complexe. PR-ul e esential, dar e important sa nu lucreze singur si sa fie masurat. E esential ca agentiile din Romania sa priveasca PR-ul ca avand rol de catalizator intre branduri si publicul lor si de a le proteja, nu doar de a le promova. In acelasi timp, agentiile au nevoie sa gaseasca metode de a masura cat mai eficient fiecare campanie si fiecare activitate de PR. E ca intr-o investitie: te gandesti ce investesti, pentru cine, dar vrei sa stii si ce va rezulta de acolo si cand. E greu de masurat, pentru ca lucram cu perceptii, cu schimbari de imagine sau reputatie. Tocmai de aceea e important ca tot ce tine de PR sa fie corelat cu rezultate pe termen lung si justificat in rezultate pe termen scurt.

Transformarea. Cu siguranta este vorba de trecerea in digital. Interactionand tot mai intens in mediul mobile, consumatorul a schimbat modul in se raporteaza la branduri. Trecerea la mobile creeaza asteptarea ca nevoile vor fi indeplinite rapid si la momentul potrivit. Desi sunt in cont­inuare la fel de valide, metodele traditionale de PR au capatat forme diferite. Articolele, povestile nu mai sunt create doar pentru print sau online, ci pentru ambele, concomitent.

De ce are nevoie un om de PR? In primul rand, de empatie: trebuie sa fii capabil sa intelegi si sa anticipezi nevoile atat ale clientului, cat si ale publicului. In plus, este nevoie de creativitate si deschidere spre inovatie, dar ancorate in rezultate. PR-istul ideal trebuie sa identifice povestile, sa le dea cea mai buna forma si sa gaseasca cel mai bun context de a le prezenta.

Ioana Mucenic_6104-1
Ioana Mucenic / Foto: Vali Mirea

Ioana Mucenic, Co-fondator, Pastel

Varsta: 31 de ani

Experienta in industria de comunicare: 12 ani

Studii: Comunicare si Relatii Publice (Universitatea Bucuresti), Professional Diploma in Marketing – Chartred Institute of Marketing (Oxford College)

Pastel este o agentie de comunicare integrata, lansata in 2006, de catre Dana Nae Popa si Ioana Mucenic, pe vremea cand amandoua aveau in jur de 20 de ani. Compania a crescut si s-a dezvoltat dupa un model de business atipic unei agentii traditionale. Nu lucreaza pe departamente, ci este impartita in echipe mixte de creatie si accounts, fiecare cu nume de culori diferite. 30% din cifra de afaceri a companiei provine din activitatea pentru piete externe. A lucrat si lucreaza pentru toate tarile din Europa Centrala si de Est, in special pentru Grecia si Polonia. In 2014 a castigat la Romanian PR Award un Golden Award for Excellence, categoria “Buget -, Creativitate +” (Licitatia Kika) si un Silver Award for Excellence la categoria “Digital PR” (Reckitt Benckiser).

La sfarsitul lunii noiembrie, Ioana Mucenic s-a retras din managementul si actionariatul Pastel.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: