Finanțe Stiri

Raiffeisen Bank, profit net de 779 milioane de lei în 2019

18 mart. 2020 4 min

Raiffeisen Bank, profit net de 779 milioane de lei în 2019

Reading Time: 4 minute

Raiffeisen Bank a înregistrat un profit net de 779 milioane de lei în 2019, în scădere cu 11% față de anul anterior, în care banca atingea cel mai mare profit net al său.

Scăderea profitului a fost influențată de introducerea taxei pe activele bancare, urmata de o ușoară încetinire a activității economice, în prima parte a anului trecut, dar și de evenimente nerecurente: schimbările metodologice de provizionare a riscului de credit, provizioane făcute de bancă pentru litigii și reglementari, dar și provizionarea participației în subsidiara Aedificium Banca pentru Locuințe, arată banca, în comunicatul de presă de anunțare a rezultatelor.

„După cum știm deja, 2019 a fost un an destul de complicat economic și legislativ, care a debutat cu intrarea în vigoare a OUG 114, ordonanță impusa fară nicio analiză de impact sau fară o preocupare reală pentru evoluția economiei românești, iar anul l-am încheiat cu instabilitate politică și schimbări de guvern. În condițiile în care mediul în care activăm este permanent în schimbare și cu evoluții incerte, faptul că ne dezvoltăm continuu și echilibrat ne confirmă, încă o dată, că suntem o organizație puternică și responsabilă”, a spus Steven van Groningen, președinte & CEO Raiffeisen Bank.

Activele totale ale Raiffeisen Bank au ajuns la 42,9 miliarde lei la finalul anului 2019, o creștere de 7%, an la an, iar veniturile băncii au avansat în 2019 cu 5%, până la 2,64  miliarde de lei. Creditele nete au crescut cu 6% în 2019, în pofida unei influente negative generate de scăderea volumelor de tranzacții reverse-repo cu entități financiare non-bancare. Excluzând acest impact, soldul de credite a înregistrat o creștere de 11%, toate segmentele de clienți având evoluții pozitive.

Steven van Groningen thefinancialconference e1584523621448

„Avem o creștere echilibrată pe toate segmentele de clienți și pentru majoritatea produselor din portofoliul nostru. Rezultate notabile am înregistrat în evoluția creditelor de investiții către clienții corporații (+22%) și IMM (+13%), în timp ce pe segmentul persoanelor fizice avem 10% creștere în credite nete. Creditele ipotecare au avansat anul trecut cu 13%, comparativ cu anul anterior, iar cererea de credite de nevoi personale a fost mare (+7%), fiind susținută de creșterea semnificativă a salariilor în economia locală. În același timp, resursele atrase de la clienți au avut o evoluție excelenta, iar depozitele clienților au crescut cu 8%, până la 35,8 miliarde de lei. În contextul pandemiei de COVID-19, la data la care publicăm aceste rezultate pentru anul 2019, pe fondul revizuirii în scădere a perspectivelor de evoluție economică cel puțin pe termen scurt, suntem mulțumiți că poziția financiară și capitalizarea băncii sunt la niveluri extrem de solide”, a spus Steven van Groningen

Rata creditelor neperformante a rămas stabilă fată de 2018, la 4,1%. Deși profilul de risc al portofoliului de credite s-a îmbunătățit, iar clienții au fost foarte disciplinați în plata ratelor, unele modificări în metodologia de provizionare au condus la un cost cu provizioanele la niveluri comparabile cu cele din anul precedent, 170 milioane de lei, precizează reprezentanții băncii.

Cheltuielile operaționale ale băncii au crescut cu 6%, an la an, ajungând la 1,35 miliarde de lei. Principalele zone de presiune asupra costurilor băncii vin din investițiile în digitalizarea băncii, din dezvoltatea capabilitatilor tehnologice, din creșterea costului cu salariile angajaților, dar și din cerințele regulatorii, mai precis a contribuției la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare.

2019 a fost un an marcat de mai multe lansări de soluții digitale și de beneficii adăugate în oferta băncii, pentru simplificarea experienței clienților noștri: Flexicredit 100% online, noile aplicații Smart Mobile și Raiffeisen Online, retrageri gratuite de la orice ATM al băncilor din România în Pachetul ZERO Simplu, lansarea aplicațiilor de plata cu telefonul sau ceasul (RaiPay, Apple Pay, Garmin Pay), Smart Hour în noua aplicație Smart Mobile, care permite schimbul valutar lei-euro la curs BNR, dar și o ofertă specială de refinanțare a creditelor de nevoi personale. Numărul clienților digitali a depășit 700.000, iar peste 450.000 utilizează deja noile platforme digitale lansate.

Digitalizarea schimbă banca

Raiffeisen Bank are în portofoliu peste1,9 milioane carduri de debit pentru persoane fizice. Față de finalul anului 2018, numărul tranzacțiilor cu cardul de debit a crescut cu peste 23%. Numărul de tranzacții e-commerce a înregistrat o creștere de 40%. A crescut și numărul de carduri de credit, iar banca își menține poziția de lider de piață cu peste 500.000 de carduri de credit active.

În ceea ce privește aria de Corporate Banking, gradul de digitalizare al plaților pentru clienții corporate  a ajuns la 97%, tranzacțiile au migrat către ATM-uri și MFM-uri, iar în prezent 50 de agenții ale băncii deservesc corporațiile mari și medii, în țoață tara.

În 2019, Raiffeisen Bank s-a implicat, în consorțiu cu alte bănci, în tranzacții importante, finanțări acordate pentru sprijinirea unor proiecte și investiții locale realizate de clienți precum: VGP Park Timișoara, MedLife sau Ameropa. Banca a acordat credite APIA pentru aproximativ 630 de firme mici și mijlocii, iar în cadrul programului “Inițiativă pentru IMM” au fost finanțate peste 770 de companii. De asemenea, banca susține startup-urile și fintech-urile românești în cadrul unor programe că “factory by Raiffeisen Bank” (finanțări totale în 2019 de 3 milioane euro) sau “Elevator Lab”.

Totodată, Raiffeisen Bank oferă clienților Premium cu potențial financiar ridicat servicii și produse prin bancher personal, precum și acces la o oferta integrată, adaptată nevoilor lor. Portofoliul de clienți Premium a cunoscut o consolidare puternică, crescând cu 17% în 2019 (an la an). Banca are unul dintre cele mai apreciate servicii de private banking de pe piața românească (sub brandul Friedrich Wilhelm Raiffeisen) și administrează active de peste 5,5 miliarde de lei pentru aproximativ 1.650 de clienți cu averi ridicate, care accesează servicii și produse de investiții dedicate.

La finalul anului trecut, Raiffeisen Bank avea în portofoliu aproape 2,2 milioane de persoane fizice, peste 92.000 de IMM-uri și 5.700 de companii mari și medii. Totodată, avea 4.485 de angajați, 351 unități (dintre care 43 lucrează deja fară numerar), 800 ATM-uri, 300 mașini multifuncționale (MFM-uri) și 22.000 de POS-uri.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: