fbpx
Interviuri Tech

Red Dot pentru design auto

14/06/2017

author:

Red Dot pentru design auto

A desenat cel mai recent model de Seat Ibiza, premiat cu Red Dot Award, una dintre cele mai prestigioase distincții pentru design din lume. Alejandro Mesonero-Romanos a vorbit pentru Biz despre rolul designului și viitorul automobilelor. Directorul de design al produ­cătorului spaniol de automobile și personajul prin­cipal din spatele formelor îndrăznețe cu care ne-a obișnuit brandul, vede în acest model aniversar expresia maturității la care a ajuns compania în ceea ce privește limbajul designului. Desig­­nerul pariază pe mașini echipate cu tehnologia necesară pentru a satisface nevoia de conectare neîntreruptă a celor care le conduc, dar care păstrează o sculpturalitate irezistibilă pentru privitori.

 

Care este rolul pe care îl joacă în companie centrul de design pe care îl conduceți?

Designul reprezintă unul dintre punctele noastre forte și contribuie foarte mult la poziționarea pe piață a automobilelor pe care le producem. Obiectivul pe care îl urmărim ca designeri este să creăm modele cât mai frumoase, care să fie mai mult decât apreciate de către clienți. Să reprezinte alegerea pe care o fac aceștia, atunci când își cumpără o mașină. Centrul de Design Seat are o echipă formată din apro­ximativ 90 de persoane. Noi stabilim strategia de design a brandului în concordanță cu valorile acestuia.

Care sunt provocările de a fi directorul de design al unui brand de automobile cu atât de multă personalitate?

Cea mai mare provocare este să păstrez o strategie clară, în ciuda tuturor dificultăților. Să construiesc o poveste coerentă, care să convingă conducerea companiei, pentru ca, ulterior, să poată convinge și clienții. Dar ca om de design știi că pentru a ajunge la clienți, trebuie să câștigi mai întâi încrederea celor din conducere.

Cum colaborează echipa dum­neavoastră cu restul companiei?

Suntem cu toții parte a aceleiași echipe. Fiecare își susține punctul de vedere, urmărind același obiectiv: să le oferim clienților noștri mașini atractive și competitive. Din această dezbatere internă se nasc cele mai bune idei. Dacă doar un departament s-ar exprima și doar ideile sale ar fi câștigătoare, rezultatul nu ar putea fi unul pozitiv.

Cum a evoluat designul Seat și ce influență a avut asupra acestuia preluarea de către grupul Volkswagen?

Suntem un brand tânăr. Am început să existăm cu adevărat abia după preluarea de către VW, la începutul anilor ’80. Cu toate acestea, am avut mereu un spațiu de manevră destul de mare. Am luat ce a fost mai bun de la Grupul VW. Mă refer, în primul rând, la tehnologia performantă. Peste aceasta, am suprapus propriul design, propria identitate. În ultimii ani însă, contribuția noastră în ceea ce privește tehnologia a crescut considerabil.

Atunci când concepeți un model nou, vă gândiți la modelul anterior sau la cel următor?

Avem un ochi ațintit la părțile bune ale modelului anterior, dar cu amândoi ochii privim spre viitor. Avem în vedere ce își doresc clienții noștri chiar înainte ca ei să își conștientizeze aceste dorințe. Cel mai mult ne dorim să trezim dorința publicului. Vrem să stimulăm oamenii să spună: „Wow! Îmi doresc această mașină!”.

Care ar fi, pe scurt, procesul din spatele unui nou model de autoturism?

Orice proiect începe cu o discuție detaliată. Facem o primă selecție a ideilor, care sunt prezentate sub formă de schițe. Abia după această etapă începe procesul de mo­delare, pentru care folosim programe CAD (design asistat de computer). Urmează o nouă selecție, din care rezultă două sau trei propuneri. Acestea sunt construite în mărime reală, dintr-un material similar lutului. Doar una dintre propuneri este aleasă la final, pentru a fi transformată în următorul model de Seat. Tot acest proces durează aproximativ un an și jumătate și este unul extrem de tehnic și de detaliat.

Care sunt detaliile cele mai importante în designul de autotu­risme?

Cele mai importante sunt proporțiile. Abia apoi volu­mele, suprafețele, liniile și celelalte detalii. Întotdeauna trebuie să pornești de la ima­ginea de ansamblu și ulterior să ajungi la elementele de detaliu. Niciodată nu trebuie să inversezi această ordine.

Ce înseamnă distincția Red Dot Award pentru companie și pentru dumneavoastră?

Suntem mândri și simțim că munca noastră se bucură de apreciere. Pentru echipa de design este foarte important ca lu­mea să înțeleagă ceea ce facem, iar rezultatul muncii noastre să fie pe placul publicului. Este o răsplată extraordinară a tuturor eforturilor făcute pentru realizarea acestui model. În același timp, rămânem modești și continuăm să ne facem treaba cât de bine putem. Întotdeauna este loc de mai bine. Progresul nu are limite.

În ce constă inovația din noul Seat Ibiza?

Oferim o combinație de înaltă tehnologie și design de calitate. De exemplu farurile triunghiu­lare full LED sunt unice pe segmentul lor. Credem că un design bun are nevoie de cea mai bună tehnologie.

Care este modelul de care sunteți cel mai mândru?

Întotdeauna de următoarea mași­nă. Stați să o vedeți!

Ce vă inspiră în activitatea de designer?

Viața. Contemplația. Curiozi­tatea. Fericirea. Atunci când ești fericit, îți cresc și capacitățile creative.

Cum vedeți viitorul designului de autoturisme? Cum arată mașina viitorului din perspectiva dumneavoastră?

Traversăm o perioadă de haos și disrupție. Cu toate acestea, nu privesc situația ca pe una negative, ci mai curând ca pe o oportunitate pentru compania noastră de a ne restabili regulile și de a ne poziționa mai bine ca brand. Designul va reprezenta factorul cheie pentru realizarea acestor lucruri. Trebuie să ne definim criteriile de design gândindu-ne la electrificare, la conceptul de automobil conectat și la cel de mașină autonomă. Aceste trenduri vor redefini relația pe care o avem cu autoturismele și felul în care ele vor arăta și vor funcționa. Această perspectivă este una extrem de provocatoare pentru noi.

Design + Tehnologie = Red Dot Award

La 30 de ani de la dezvoltarea primului Seat Ibiza, compania a lansat un model nou, câștigător al distincției Red Dot Award. Prestigioasa competiție urmărește aspecte diverse, cu toate că este cunoscută ca un concurs de design. Cel mai tânăr membru al familiei Ibiza a punctat la capitolul aspect, reușind să combine elementele deja consacrate ale mărcii, cu detalii noi, ce duc modelul la nivelul următor. În plus, s-a remarcat prin tehnologia disponibilă. Automobilul dispune de: ecran cu touchscreen de 8 inch, tehnologie full link, încărcător wireless, funcție de reglare automată a distanței, filtru cu funcția Air Care, care izolează ocupanții de orice tip de agenți alergeni. Noul Seat Ibiza ajunge în showroomuri în această lună. Reprezentanții companiei au mare încredere în acest model în ceea ce privește vânzările, care în primele trei luni ale anului au fost cu 14% mai mari decât anul trecut.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE