Stiri CSR

Responsabilizarea individuală și inițiativele companiilor vor contura viitorul sustenabilității

11 oct. 2022 3 min

Responsabilizarea individuală și inițiativele companiilor vor contura viitorul sustenabilității

Reading Time: 3 minute

În contextul interesului tot mai ridicat pentru sustenabilitate, Reveal Marketing Research investighează acest subiect și este la a doua ediție realizată cu susținerea Kaufland România, OMV Petrom, OTP Bank România și Rogalski Damaschin, prin intermediul Reveal Sustainability Panel Proprietary.

A fost realizat un studiu reprezentativ la nivel național pentru a identifica factorii cheie pentru crearea unei societăți mai sustenabile în viziunea românilor.

  • Caracterul sustenabil al unui produs (68%) este mai important decât confortul oferit de proximitatea față de acesta (65%)
  • Schimbarea comportamentului oamenilor (76%) este percepută ca fiind cea mai importantă soluție pentru a construi o societate sustenabilă
  • Românii își doresc mai multă implicare din partea companiilor în inițiative sustenabile, îndeosebi prin încurajarea reciclării (18%), educarea populației înspre un stil de viață sustenabil (11%) și prin utilizarea de materiale / ambalaje reciclabile (10%).

Adesea alegerea corectă nu este și cea ușoară, iar românii sunt pregătiți să parcurgă distanțe mai mari pentru a cumpăra produse sustenabile

Alegerea unui produs care corespunde atât nevoilor personale, cât și de mediu nu este una ușoară pentru consumatori. Conform rezultatelor studiului, prețul accesibil (79%) completat de caracterul sănătos (ingrediente naturale – 72%) și sustenabil (producție în mod responsabil – 69%, grija față de mediul înconjurător – 67%) al produsului sunt cele mai importante atribute în alegerea unui produs.

Valori crescute ale acestor atribute sunt prezente în particular în cazul familiilor moderne și a celor tradiționale, segmente de consumatori cunoscute ca fiind ghidate în viața de zi cu zi de valori precum sănătate, siguranță, grijă și protecție.

În aceeași ordine de idei, observăm poziția medie ocupată de confortul oferit de proximitatea față de un produs (65%). Un scor semnificativ mai mare al atributului a fost înregistrat doar în cazul persoanelor mai în vârstă, respectiv a segmentelor maturilor fără partener și seniorilor pensionari (70%).

5iWeN4KkBnP9WGqwUukWlwG 6sFOUeZEQQY9n8BRps1an DxcFaJIWY5qpFxXngizjXVn602 g143nE2wpKTT5Ro aNp9eDCCgVUMc7a1l6m0NRf

Responsabilizarea individuală este pilonul de bază al unui prezent și viitor sustenabil

Românii consideră că problemele de sustenabilitate actuale pot fi combătute în principal prin responsabilizarea cetățenilor, reglementările guvernelor și inițiativele companiilor.

La o privire mai atentă, observăm că schimbarea comportamentului oamenilor (76%) este percepută ca fiind cea mai importantă soluție pentru a construi o societate sustenabilă, urmată de schimbarea atitudinii guvernelor (74%) și de schimbarea mentalității companiilor (74%).

Dacă ne referim la profilele consumatorilor, tinerii (Generația Z și tinerii profesioniști) sunt cei mai sceptici, iar senorii pensionari, cei mai optimiști referitor la viabilitatea pe termen lung a soluțiilor măsurate, între cele două categorii înregistrându-se o diferență de aproximativ 20 procente.

Despădurirea, principala problemă de sustenabilitate a țării în viziunea românilor

Dacă ne referim la problemele de sustenabilitate din prezent, românii consideră distrugerea zonelor naturale ca fiind cea mai mare problemă cu care se confruntă țara noastră (50%), și a doua cea mai mare problemă la nivel global (38%), după poluarea aerului (42%).

Teama generalizată legată de distrugerea constantă a zonelor naturale și de consecințele acesteia asupra mediului și calității vieții îi determină pe 6 din 10 români să declare că în maximum 5 ani ar trebui dublate ca volum suprafețele împădurite.

Principala provocare a companiilor este să devină niște promotori reali și credibili ai inițiativelor sustenabile  

În ceea ce privește acțiunile companiilor care au cel mai mare potențial să determine un comportament de consum mai responsabil în rândul cetățenilor, se numără încurajarea reciclării (18%), practicarea unor prețuri accesibile pentru produsele sustenabile (12%) și educarea populației prin promovarea sustenabilității (11%). În aceeași ordine de idei, 6 din 10 români sunt de părere că dublarea suprafețelor împădurite este o acțiune cu caracter sustenabil ce ar trebui implementată cu prioritate în următorii 5 ani.

Având în vedere că încrederea românilor în stat este una redusă și în continuă derivă, aceștia se îndreaptă din ce în ce mai mult către sectorul privat, cerând răspunsuri din partea companiilor și în cazul provocărilor societale mai largi cum ar fi sustenabilitatea.

Dacă analizăm atitudinile consumatorilor observăm că aceștia sunt din ce în ce mai conștienți de nevoia de a salva resursele planetei și că își doresc o schimbare la nivelul mentalității și comportamentului populației. În acest context, o companie cu obiective sustenabile clar stabilite și care deservește acestui scop social într-o manieră credibilă și activă este tipologia de companie care va prospera pe viitor.

Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research

Metodologie: Studiul a fost realizat în perioada 26.08-04.09.2022 prin crearea Sustainability Panel Proprietary Reveal Marketing Research, un instrument agile, foarte puternic pentru cercetarea de piață, ce combină beneficiile studiilor online cu beneficii de dinamică/ interacțiune socială continuă între participanți.

Pentru acest val a fost creat un eșantion de 1.005 respondenți, eșantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+ din România, utilizatori de internet. Eroarea maximă de eșantionare pentru targetul general este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%. Demersurile pentru investigarea amănunțită a percepțiilor privind sustenabilitatea vor continua în perioada următoare alături de noi parteneri.

Photo © Rawpixelimages | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: