Management

Romani in Singapore

20 feb. 2015 6 min

Romani in Singapore

Reading Time: 6 minute

Sunt romani, dar in Singapore nu conteaza de unde vii, ci numai unde vrei sa ajungi. Au muncit mult, au luptat cu o multime de provocari. Si-au testat adesea limitele. Si le-au depasit. Numai asa au reusit sa razbata pe una dintre cele mai competitive piete din lume.

Sapte ani in Singapore

Cand Radu Palamariu le-a spus celor dragi ca s-a ivit o oportunitate sa lucreze ca intern in Singapore, prima reactie a acestora a fost sa localizeze cu exactitate pe harta mica insula. Asta nu l-a oprit pe Radu sa isi urmeze visul. Ajuns in Singapore, a descoperit cu fascinatie un oras extrem de functional, in continua miscare, unde regulile sunt respectate si progresul este la ordinea zilei. Dupa sapte ani, pentru Radu, ceva a ramas la fel: prima impresie lasata de oras.

“Senzatia pe care o am acum nu s-a modificat foarte mult, desi lucrurile s-au schimbat in ultimii ani, poti sa vezi un progres, o mai mare modernizare, in principiu ei cauta mereu sa fie primii in ceea ce fac”, spune Radu Palamariu, director pe regiunea Asia-Pacific la Morgan Philips Executive Search. Alte aspecte pe care romanul le admira sunt eficienta, modernismul, oportunitatile din orasul-stat, dar si aspectul lui cosmopolit.

Desi atunci cand spune “acasa” se gandeste cel putin in acest moment la Singapore, lui Radu ii este dor uneori de Romania. Cel mai mult ii lipsesc partea de natura, o excursie la munte sau satele de tara, concept disparut complet din ultramodernul Singapore. Cu toate acestea, pe termen scurt si mediu si-a propus sa ramana in Singapore, o poarta catre Asia, unde companiile care cauta oportunitati pe piata asiatica isi deschid sedii si au nevoie de manageri care sa le conduca. Exact aici intervine compania Morgan Philips Executive Search, la care lucreaza Radu.

Radu Palamariu foto
Radu Palamariu, Director pe regiunea Asia Pacific la firma de executive search Morgan Philips

 e-Commerce in orasul viitorului

Rolul de “actor” global i se potriveste manusa lui Marcel Samoschi. L-am intalnit pe Marcel la finele lunii trecute in Singapore, de unde se pregatea sa plece in Barcelona. Apoi in San Francisco. Si nu este o coincidenta. Ca Senior Manager of E-Commerce la Hewlett-Packard Asia – Pacific managerul roman calatoreste extrem de mult. In ultimul deceniu, el a fost implicat intr-o serie de proiecte internationale cu solutii dezvoltate si vandute clientilor de pe toate continentele lumii.

 “La un moment dat devine un pic, sa zicem, dificil sa calatoresti cate o sapta­mana-doua si sa tot fii plecat de acasa”, spune pentru revista Biz Marcel Samoschi, Senior Manager of E-Commerce la Hewlett-Packard Asia – Pacific. “Si a trebuit sa o iau mai usor, de aceea am gasit o pozitie tot in HP, care sa imi permita sa stau mai mult in tara, dar dupa o perioada a inceput sa imi lipseasca partea asta, pentru ca in momentul in care ai intrat in legatura cu clientii si culturile din diferite tari devine interesant si te atrage”, continua Marcel.

 Cum familia managerului roman se mai imbogatise cu un membru, una dintre solutiile de a “reintra in circuit” a fost relocarea pentru o perioada mai lunga de timp intr-o anumita tara. De ce Singapore? “A fost o decizie de comun acord cu familia, ei au mai fost aici si le-a placut, iar sotia mea a zis: «Locul in care as vrea sa merg ar fi Singapore»”, isi aminteste Marcel. Cu toate ca pentru managerul roman Singapore este acum “acasa”, acesta recunoaste ca, in viitor “acasa” ar putea deveni alta destinatie.

Marcel Samoschi - foto
Marcel Samoschi, Senior Manager of E-Commerce la Hewlett-Packard Asia – Pacific

 Antrenoarea managerilor

Pe Irina Miu am intalnit-o intr-una dintre cafenelele hotelului Fullerton, o bijuterie arhitecturala si o pata de culoare pentru un oras ultramodern, cladirea fiind construita in anul 1928. Inainte sa incepem interviul propriu-zis, am intrebat-o de ce ii este cel mai dor din Romania. A zambit si a raspuns fara sa stea pe ganduri: “La intrebarea asta stie si sotul meu raspunsul. De branza si de rosii. Sunt si aici, doar ca nu au acelasi gust si nu gasesti telemea”, ne-a povestit Irina. Locuieste in Singapore din vara anului 2010, dar dorul de tara o poarta pe Irina, de cel putin doua ori pe an, pe meleaguri romanesti.

 Atunci cand este in Singapore si nu se plimba in parc cu Nicole, fetita ei in varsta de un an, Irina Miu antreneaza top managerii din “Orasul Leilor”. Este Regional Manager si cofondator al companiei Effective Ways, o firma care ofera programe de training si executive coaching detinatorilor fraielor companiilor din Singapore. Desi acum nu mai intampina provocari la birou, Irina recunoaste ca la inceput nu a avut o sarcina tocmai usoara ca trainer intr-o cultura asiatica.

“Provocarea mea majora a fost feedback-ul, pentru ca eram obisnuita sa spun lucrurilor pe nume si ei au partea asta de eticheta, care spune sa nu le patezi obrazul”, spune pentru Biz Irina Miu. “Cand fac training, sunt momente de invatare si nu pot sa incurajez parcursul negativ. Mi-au trebuit zece perechi de manusi sa «cenzurez» felul meu direct de a comunica”, adauga managerul regional al Effective Ways.

Irina Miu - foto
Irina Miu, Regional Manager la firma de training si coaching Effective Ways

 Restart pentru start-up-uri

La etajul 21 al cladirii care gazduieste birourile Microsoft din Marina Boulevard este o agitatie nefireasca. Rasfirati pe tot etajul, impartiti in grupuri mici, zeci de oameni fac networking si mananca pe fuga o felie de pizza. Desi la prima vedere acestia par ca nu au nimic in comun, nu este deloc asa. Toti cei prezenti sunt fondatori sau manageri ai unor companii de tip start-up, care s-au adunat sub acelasi acoperis cu prilejul “SaaS Business Asia”, prima conferinta dedicata companiilor din domeniul SaaS (Software as a Service) din Asia. Evenimentul a fost organizat de Adelina Peltea, VP of Marketing la TradeGecko, si de Florian Cornu – nu, nu este roman, ci francez. “

 Discutia pentru lansarea conferintei a inceput la o petrecere, cand eu spuneam ca am venit din Europa si ca sunt obisnuita cu un anumit standard al evenimentelor pentru start-up-uri. Mi se par mai avansate”, spune Adelina, VP of Marketing la TradeGecko, unul dintre cele mai mari start-up-uri din Singapore, care a inregistrat anul trecut o crestere a cifrei de afaceri de 11 ori.

“Aici am fost la cateva evenimente pentru start-up-uri si mi se parea ca lumea e inca foarte la inceput. Inca sunt la nivelul la care nu impart ideea la networking si nu iau investitii pentru ca li se ia un procent din afacere”, isi aminteste Adelina Peltea despre cum a luat nastere prima editie a conferintei pe care a organizat-o la finele lunii trecute in Singapore.

Adelina Peltea - foto
Adelina Peltea, VP of Marketing la TradeGecko si organizatoarea conferintei „SaaS Business Asia”

 Un manager cu capul in cloud

Vara anului 2012 l-a prins pe Calin Mirea in febra cautarilor. Pe atunci, se interesa de posibilitatea continuarii carierei in cadrul companiei IBM, dar in regiunea Asia-Pacific, in piete precum Singapore, China sau Australia. Dupa mai bine de jumatate de an de cautari, cu sprijinul managementului din Romania si Singapore, Calin a identificat jobul cel mai potrivit aspiratiilor si experientei sale. Dupa doua interviuri cu conducerea companiei din Singapore, tanarul a fost invitat sa se alature echipei de marketing din regiunea ASEAN, iar in aprilie 2013 s-a prezentat pentru prima oara la lucru in Orasul Leilor.

 “Mi-a fost usor sa iau decizia, pentru ca stiam ca era un pas planificat, ma pregateam de mai mult de sase luni, insa nu stiam exact cand va veni momentul”, spune pentru Biz Calin Mirea, ASEAN IBM IT Services and Cloud Marketing Manager. “Toti s-au bucurat mult pentru mine si sotia mea Ioana. Singurul inconvenient este faptul ca suntem destul de departe de casa – minimum 13 ore de calatorie si 9.000 km distanta”, spune Calin.

Dar eforturile sale au dat roade. Portofoliul lui Calin acopera sase piete – Singapore, Malaezia, Indonezia, Filipine, Thailanda si Vietnam – iar scopul romanului este sa asigure promovarea si sa genereze vanzari directe online sau prin reprezentanti printr-o platforma Cloud IBM numita SOFTLAYER.

Calin Mirea - foto
Calin Mirea, ASEAN IBM IT Services and Cloud Marketing Manager

Foto: Dreamstime, Vali Mirea

 

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: