Companii Interviuri

România celor 100

4 ian. 2019 5 min

România celor 100

Reading Time: 5 minuteCristina HanganuDacă România ar fi o comunitate de 100 de oameni, fiecărui locuitor i-ar reveni 3,8 cm de autostradă, iar 33 dintre ei ar urmări sau ar participa la cel puțin un spectacol într-un an. În prag de Centenar, construcția unui viitor sustenabil este măsurată de Lidl și de Ambasada Sustenabilității în România prin „100 de români”, un proiect-radiografie a societății românești, după cum punctează Cristina Hanganu, director de comunicare & CSR la Lidl România.

Care este semnificația acestui proiect?

„100 de români” reprezintă un document statistic, realizat cu datele disponibile până acum, care aduce în lumina reflectoarelor aspectele pozitive, negative și progresele făcute de România și ne oferă un punct de plecare în a vedea ce, cum și unde putem îmbunătăți. El poate fi considerat o piatră de temelie a proiectelor și inițiativelor demarate pentru a susține dezvoltarea durabilă a României. Vom reuși să creștem numai știind cine suntem în prezent și de unde plecăm. Totodată, acesta este și un prim demers al parteneriatului pe termen lung dintre Lidl și Ambasada Sustenabilității, acest spațiu de întâlnire al celor care luptă pentru o Românie sustenabilă, iar noi asta facem în strategia noastră de CSR: luăm măsuri pentru un viitor mai bun.

Ce înseamnă acești 100 de români?

Suntem, de fapt, noi, toți românii. Pentru a construi relevanța statistică, 1 român reprezintă aproximativ 200.000 persoane din țară, cifrele peste 0,5 fiind rotunjite la 1. Așadar, dacă am fi doar 100, câți dintre noi ar ști să citească ori ar recicla sau ar merge cu bicicleta? Proiectul răspunde la astfel de întrebări printr-o serie de peste 100 de infografii în care sunt surprinse informații relevante și măsurabile despre diferite categorii: Demografic, Familie, Sărăcie, Venituri, Credite și Economii, Locuință, Transport, Angajați, Tehnologie, Mediu, Educație, Sănătate, Cultură și Copii. Răspunsurile sunt uneori surprinzătoare, alteori neașteptate, dar pe toate trebuie să le știm, ca să putem avea inițiative cu impact relevant pe termen lung. Uite, pentru a putea aduce îmbunătățiri sistemului de educație, e bine să știm că, dacă România ar fi o comunitate de 100 de oameni, 1 ar fi analfabet. Și 42, conform https://100deromani.ambasadasustenabilitatii.ro/infografic/infografic-29/, ar fi analfabeți funcțional. Astfel de date se vor găsi în infografiile din proiect, care a fost construit având la bază temele de interes abordate de Organizația Națiunilor Unite în elaborarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă (ODD).

Principalele elemente ale proiectului corelează aspecte din România cu cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale ONU. De ce această conexiune?

Obiectivele de Dezvoltare Durabilă fac parte din programul universal de acțiune globală în domeniul dezvoltării durabile, propus de ONU la finalul lui 2015 și asumat de toate statele membre. Acestea s-au angajat ca până în 2030 să elimine sărăcia și foametea, să combată inegalitățile și injustiția și să adopte măsuri active privind protecția mediului înconjurător. Conceptul “100 de români” a presupus abordarea fiecărei teme de interes prin selectarea unor informații relevante pentru români, care să fie în același timp și măsurabile, ca proiectul să devină un instrument de măsură a progreselor României, acesta fiind și motivul pentru care informațiile prezentate sunt conectate cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale ONU.

„100 de români” poate reprezenta un punct de referință pentru generațiile viitoare. Ce a însemnat pentru voi?

Pentru noi înseamnă că acum știm cum stăm, cu bune și cu rele, ca societate. Ne dorim să le facem acest cadou și românilor, cu ocazia Centenarului, ca să putem construi cu toții un viitor mai bun.

infografii 100 de romani ONLINE 19Pentru că va reprezenta o imagine de ansamblu a României din acest moment, toată lumea îl poate folosi ca bază pentru conturarea de proiecte de dezvoltare viitoare. Cum credeți că îl vor folosi alții?

Nu știm cum îl vor folosi alții, sperăm să revină asupra infografiilor ori de câte ori își vor dori să contureze proiecte de dezvoltare în viitor. Îți pot spune, însă, cum ne ajută pe noi, Lidl România. Să plecăm, de exemplu, de la faptul că, dacă România ar fi o comunitate de 100 de oameni, fiecare ar risipi 74 de kilograme de mâncare anual. Alte statistici ne spun că acest lucru se întâmplă în timp ce 5 milioane de români se află în pragul sărăciei, conform datelor de la FoodWaste România. Cifrele sunt îngrijorătoare, însă ne ajută să concluzionăm că risipa alimentară este o problemă și că putem ajuta societatea, prin inițierea unor proiecte pe termen lung. Ne-am implicat activ în lupta contra risipei alimentare prin sprijinirea inaugurării primelor bănci de alimente din România, în București și în Cluj, și mai avem în plan și alte orașe, precum Roman, Timișoara, Craiova sau Brăila. Semnul de întrebare ridicat de această infografie tratează trei ODD-uri: educație de calitate, reducerea inegalităților și consum și producție responsabile. Așa ajungem și la nevoia unei educații de calitate, pentru că, dacă România ar fi o comunitate de 100 de oameni, doar 6 ar avea rezultate școlare excepționale. Ne-am alăturat inițiativei Teach for Romania, dar și Academiei de Leadership pentru Directori de Școli a Asociației pentru Valori în Educație, investind în pregătirea învățătorilor, profesorilor și directorilor de școli care asigură educația copiilor noștri. Domeniul educației este unul în care noi ne-am implicat încă de la intrarea pe piața locală, iar statisticile ne spun că există mult loc de creștere și dezvoltare în această categorie – acum, dacă România ar fi o comunitate de 100 de oameni, unul ar fi analfabet, așa cum spuneam mai sus. Dar se pot lua măsuri pentru ca, peste câțiva ani, radiografia să arate altceva, să ne spună, de exemplu, că în România toată lumea știe să citească și să scrie. Ne-am implicat de-a lungul anilor în proiecte care au ca scop acest lucru, precum Pâine și Mâine, un proiect al World Vision România, pe care îl susținem încă din faza pilot. Totodată, chiar acum avem o campanie cu UNICEF la casele de marcat, pentru a susține educația incluzivă de calitate, cu scopul de a contribui la reducerea abandonului școlar din mediul rural.

infografii 100 de romani ONLINE 59Ce a însemnat munca din spatele acestui proiect?

De munca de colectare a datelor și de obținerea acestora s-au ocupat partenerii noștri de la Ambasada Sustenabilității. Ei sunt cei care, în perioada iunie-octombrie 2018, au apelat la surse oficiale, precum Institutul Național de Statistică, Eurostat, Ministerul Finanțelor, Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Sănătății, UEFA, Biroul Electoral Central, BNR, PISA, Research Institute Credit Suisse, Direcția Pașapoarte, ANCOM, Parlamentul European, și au transformat informațiile obținute în date relevante, organizându‑le în infografiile conectate la ODD-uri.

Ce va urma ulterior acestui proiect?

Pe 27 noiembrie am lansat proiectul la Ambasada Sustenabilității, printr-o expoziție a infografiilor, care pot fi explorate și pe site-ul proiectului 100deromani.ro. Pentru noi, sustenabilitatea face parte din ADN‑ul businessului, așadar vom continua să luăm inițiativa și să ne implicăm în proiectele cu care credem că putem construi un viitor mai bun.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: