Românii, campioni regionali la utilizarea smartphone-ului

România și Bulgaria au cel mai mare potențial de dezvoltare in inovație și in segmentul plăților mobile, potrivit studiului Impactul Inovației.

Românii sunt lideri regionali în ceea ce privește numărul de persoane care dețin mai mult de un smartphone și îl utilizează timp de minimum 4 ore pe zi, arată studiul Mastercard Impactul Inovației. Astfel, dintre cele 23 țări analizate în cadrul studiului, România, alături de Bulgaria, au arătat cel mai mare potențial de dezvoltare al segmentului de plăți mobile.

În prezent, doar un român din 25 a declarat că efectuează plăți de pe mobil, însă procentul celor care au afirmat că ar prefera să utilizeze smartphone-ul pentru plăți este semnificativ mai mare, respectiv de 69%.

Şi la nivelul întregii Europe Centrale și de Est smartphone-ul este dispozitivul cu cel mai mare potențial de a înlocui cardul ca metodă de plată preferată, 8 din 10 consumatori din regiune indicând acest dispozitiv ca fiind instrumentul lor preferat de plată, după card.

“Am afirmat adesea că potențialul pieței locale este unul deosebit, astfel că nu suntem surprinși să descoperim că România este lidera detașată a regiunii în materie de adopție a smartphone-urilor. Ne bucură să vedem tendința de diversificare a utilizării dispozitivelor mobile, inclusiv în zona de plăți”, a declarat Cosmin Vladimirescu, General Manager, România, Mastercard.

“Pentru noi este esențial să le furnizăm consumatorilor de pretutindeni experiența de plată pe care și-o doresc și de aceea vom continua să contribuim la diversificarea orizontului metodelor de plată electronică la care au acces românii”, a adăugat Cosmin Vladimirescu (foto).

Studiul a identificat românii ca fiind cei mai optimiști dintre europeni cu privire la efectul pozitiv al inovației asupra societății – 82% dintre aceştia cred că inovația este benefică pentru societate, un procentaj mai ridicat decât în țări dezvoltate, precum Franța (64%), Germania (70%) sau Marea Britanie (74%). În mod surprinzător, studiul relevă faptul că românii cu vârsta între 40 și 50 ani sunt mai optimiști cu privire la impactul inovației asupra societății decât cei cu vârste între 20 și 29 ani.

“Europa Centrală și de Est are, în general, o deschidere foarte mare față de digitalizarea serviciilor financiare. Anumite piețe, precum România și Bulgaria, s-au remarcat prin numărul mare de consumatori interesați de adopția serviciilor de plată digitale, iar acest comportament sperăm să fie un model pentru alte țări din regiune” a declarat George Simon, Division President, Europa Centrală și de Est, Mastercard.

Principalele domenii unde respondenții români au arătat că și-ar dori să vadă mai multă inovație sunt sistemul de educație (53%), transportul public (47%) și sistemul de sănătate (44%).

Studiul a analizat inclusiv metoda favorită de autentificare a tranzacțiilor, descoperind preferinţe similare în ceea ce priveşte utilizarea amprentei utilizatorului, validarea printr-un cod unic de autorizare primit prin SMS și tradiționalul cod PIN. Astfel, în mod interesant, românii par a fi pregătiți să renunțe la utilizarea codului PIN pentru autorizarea plății cu cardul – doar 29% dintre respondenți au indicat această metodă, în timp ce 37% sunt mai interesați de autentificarea biometrică (30% amprentă şi 7% selfie), iar 33% ar prefera să primească prin SMS un cod unic pentru autorizarea fiecărei tranzacții.

“Studiul Mastercard este unic, întrucât asigură o explorare a transformării digitale a societății. Acest studiu arată că regiunile emergente tind să fie mai optimiste, când vine vorba de potențialul tehnologiilor digitale de a le îmbunătăți nivelul de trai. Acest comportament este natural, dat fiind că locuitorii țărilor mai dezvoltate au deja acces la cele mai noi tehnologii și, astfel, nu le mai asociază cu o îmbunătățire a nivelului de trai, sau poate că au fost deja expuși la anumite efecte potențial negative” a declarat Dr. Carsten Sorensen, Profesor Asociat, în Inovație Digitală în cadrul London School of Economics and Political Science (LSE).

Studiu a fost derulat de către IPSOS Research pentru Mastercard pe parcursul verii anului 2016 şi a compilat date din 23 țări, respondenții fiind utilizatori de internet și posesori ai unui cont bancar, cu vârste cuprinse între 20 și 50 ani.

Studiul Mastercard Impactul Inovației a analizat percepția asupra digitalizării și efectele acesteia asupra societății, preferințele personale ale consumatorilor în ceea ce privește tehnologiile digitale de plată, cât și în materie de metode de autentificare a plăților. Studiul a analizat, totodată, gradul de receptivitate al respondenților în acceptarea și utilizarea activă a tehnologiilor digitale.