Românii consideră că timpul petrecut pe drum când fac naveta, trebuie să fie parte din programul de lucru
Reading Time: 3 minuteBolt Business anunță rezultatele studiului axat pe navetă, care arată cum preferă românii să se deplaseze către locul de muncă, ce fel de obiceiuri au în materie de mobilitate, și ce frustrări sau preferințe. Se observă o tendință în privința așteptărilor pentru beneficii legate de navetă din partea angajatorului, așteptări care sunt în creștere.
Conform studiului Bolt Business, mulți români, ca și celelalte naționalități incluse în studiu ( polonezii, cehii și slovacii), merg la muncă cu mașina personală și petrec până la 30 de minute pe drum. Mai specific, 45% dintre români își folosesc propria mașină în acest scop.
La noi în țară, asta duce la un cost lunar pentru navetă de aproximativ 284 de lei, o cheltuială semnificativă pentru mulți dintre angajați. Păstrând moneda, la acest capitol, cheltuielile cehilor pe navetă sunt similare cu ale noastre, aproximativ 229 de lei, în timp ce ale polonezilor sunt mai mici, în jur de 163 de lei. Cel mai mult plătesc pentru transport slovacii, aproximativ 359 de lei.
Deși multe persoane văd naveta ca pe o sursă de stres zilnic, ea joacă, de asemenea, un rol important pentru bunăstarea mentală, fiind momentul care desparte timpul dedicat muncii de cel dedicat vieții personale.
Principalul factor care impactează negativ naveta românilor este aglomerația (41%). Aceasta este urmată de trafic (35%) și de oboseală (30%).
Totuși, chiar dacă sunt stresați de drumul până la muncă, mulți dintre navetiști își folosesc timpul de călătorie ca pe o oportunitate de a lua o pauză în mijlocul junglelor de beton. Pentru majoritatea navetiștilor din țările din studiu, naveta oferă spațiu mental pentru reflecție personală, fiind parte din ritmul lor zilnic, sau le oferă șansa de a se relaxa după o zi lungă.
În timp ce polonezii, cehii și slovacii spun că folosesc naveta ca timp pentru a reflecta, pentru români ea are altă însemnătate, fiind mai degrabă parte din rutina zilnică, cea care le permite să facă tranziția de la viața profesională la cea personală (46%).
Pe de altă parte, 40% dintre românii respondenți sunt mulțumiți cu naveta pe care o fac, satisfacția tinde să scadă pe măsură ce se distanțează față de centrul orașului.
Naveta, văzută tot mai puțin ca o responsabilitate personală
Studiul mai arată o schimbare clară de mentalitate: naveta începe să nu mai fie văzută ca o responsabilitate personală, ci ca făcând parte integrantă din ziua de muncă. În România, aproape 60% dintre respondenți cred că timpul de navetă ar trebui să fie considerat ca făcând parte din orele lucrătoare, din cauza cheltuielii și oboselii pe care o cauzează.
Întrebați cum și-ar dori să fie structurat sprijinul pentru navetă, majoritatea au răspuns că și-ar dori rambursări pentru transportul în comun și pentru carburant. Generația mai tânără însă, în special din categoria 18-24 de ani, au spus că preferă serviciile de ride-hailing precum Bolt, 34% dintre tinerii români declarând că le preferă.
„Având în vedere dependența ridicată de mașinile private și costurile în creștere ale navetei, mai ales în contextul economic actual, chiar și un sprijin modest ar putea atenua din presiunea financiară și ar produce o diferență semnificativă pentru cei care lucrează. Angajatorii care abordează atât provocările, cât și potențialul navetei, oferind soluții de control și eficientizare de costuri, pot câștiga o forță de muncă mai loială și mai implicată”, a declarat Bogdan Clipici, Country Manager Bolt Business Romania.
Serviciile de transport Bolt Business reprezintă un nou pas către misiunea Bolt de a crea orașe pentru oameni, nu pentru mașini. Lansat în 2018, Bolt Business simplifică utilizarea aplicației Bolt pentru nevoile de afaceri. Începând cu luna decembrie 2024, este disponibil în peste 50 de piețe, iar peste 50.000 de companii folosesc serviciul la nivel global.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz