Marketing

Romanii, mai optimisti

27 ian. 2015 2 min

Romanii, mai optimisti

Reading Time: 2 minute

Anul acesta suntem ceva mai optimisti, potrivit celui mai recent studiu GfK. Indicele general masurat de Barometrul de Incredere a Consumatorului realizat de GfK pentru Comisia Europeana a atins o medie anuala de -28,6.

Foto: Dreamstime

4 din 10 romani afirma ca starea generala a economiei a suferit un regres in 2014 fata de 2013. Situatia arata insa mai bine decat in decembrie 2013, atunci cand aproape 6 din 10 romani considerau acelasi lucru. Din ce in ce mai multi romani privesc cu incredere urmatorul an, o treime dintre ei asteptand ca economia sa mearga mai bine si doar 20% mai rau.

“Este prima data in ultimii sapte ani cand procentul celor care se uita cu incredere la viitorul economic al tarii il depaseste pe cel al neincrezatorilor, ceea ce ne face sa asteptam o crestere a indicatorului masurat de GfK si in 2015. Incheierea unui an electoral intens, dar si perspectivele de revenire a economiei globale, ii determina pe romani sa spere la un viitor mai bun”, afirma Andi Dumitrescu, director general, GfK Romania.

O treime dintre romani spuneau in decembrie ca situatia financiara a familiei lor este mai dificila decat in urma cu 12 luni, in vreme ce 16% dintre locuitori credeau ca aceasta este mai buna. Situatia cunoaste o imbunatatire fata de finele anului trecut, cand 44% din populatie isi vedea finantele personale deficitare comparativ cu 2013.

In privinta perspectivelor financiare, doar un sfert dintre cei chestionati au spus de-a lungul anului 2013 ca acestea se vor inrautati, peste 21% fiind optimisti. Procentul celor care cred ca situatia bugetului va fi stabila in viitor a crescut fata de 2013, de la 43% la 47%.

In decembrie 2013, perceptia asupra evolutiei inflatiei din ultimul an este mai buna decat in aceeasi luna din 2013. Aproape 4 din 10 romani cred ca preturile au fost mai ridicate in comparatie cu anul anterior, fata de 67% care credeau acelasi lucru in ultima luna a anului 2013.

Perspectivele privind somajul sunt mai bune decat in anii anteriori. Media pesimistilor in 2014 se situeaza la 58% fata de 66% in 2013 si 63% in 2012.

Atunci cand se refera la investitiile in bunuri de folosinta indelungata, numarul celor care considerau in decembrie ca nu este un moment bun pentru realizarea acestora in viitorul apropiat este in scadere fata de decembrie 2012, 49% dintre romani afirmand ca nu intentioneaza sa cumpere un obiect important pentru locuinta in urmatorul an, versus 52%.

Atitudinea fata de economisire este relativ constanta – ca si in decembrie 2013, doar 20% dintre romani considera ca este o perioada propice pentru a pune bani deoparte, iar 59% spun ca veniturile lor abia reusesc sa le acopere cheltuielile curente. In acelasi timp insa, procentul celor care spun ca au datorii este intr-o usoara scadere, situandu-se la 16%, comparativ cu 19% in decembrie 2013 si 2012.

Barometrul de Incredere a Consumatorului este un studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1000 de persoane.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: