Interviuri

Ruxandra Șerban, Vent d’Est: „Filmul este o artă, dar este și o industrie, pe care statele dezvoltate economic o tratează ca atare”

1 feb. 2024 8 min

Ruxandra Șerban, Vent d’Est: „Filmul este o artă, dar este și o industrie, pe care statele dezvoltate economic o tratează ca atare”

Reading Time: 8 minute

Ruxandra Șerban, fondatoarea Vent d’Est, ne-a vorbit despre cum a fost 2023 pentru startup-ul specializat în producția de filme românești care a co-produs două dintre filmele de succes ale anului în România, „Încă două lozuri” și „Dragoste pe muchie de cuțit”, dar și despre cum este văzută cinematografia românească peste hotare și cum se pot promova brandurile prin intermediul unui film.  

Cum a fost anul 2023 pentru Vent d’Est? 

Anul 2023, deși a fost un an extrem de complicat pe toate planurile (politic, economic, climatic etc) a fost de fapt primul an de existență a lui Vent d’Est și pot să spun că sunt mulțumită de ceea ce am reușit să facem. Am livrat exact ce ne-am propus. Am încheiat cu succes mărirea de capital pe care ne-am propus-o și am reușit să atragem parteneri de business / investitori pe care putem conta și cu care putem construi. Aceștia sunt din România, Franța și Republica Moldova, sunt oameni care iubesc România, care au fiecare în domeniile lor de activitate o experiență fabuloasă și care sunt oameni frumoși. Sunt mândră să îi am alături. Vorbesc aici despre Frédéric Lasnier, Marius Istrate, Benjamin Cernes, Elena și Eric Gouin, Sergiu Cumatrecu, Alexandru Mironescu, Raluca Ghiciușcă etc. Am fost bine acompaniată de Andreea Saia, fondatoarea clubului de business angels WITT si de Ilinca Păun, fondatoarea clubului de business angels Bravva Angels. De asemenea, am fost susținută de cabinetul parizian de avocatură Lexelians, fondat de Irina Șerban. Este un privilegiu extraordinar să ai șansa să lucrezi cu oameni frumoși, care îți acordă toată încrederea și care te susțin. Cel puțin așa simt eu.

Îl avem în echipă pe Radu Mihăileanu, regizorul de origine română ale cărui filme au circulat în lumea întreagă și care au avut încasări superioare tuturor filmelor românești din ultimii 30 de ani. Radu Mihăileanu este Adviserul nostru Artistic și sunt extrem de onorata să lucrez cu el. 

Am co-produs două filme românesti, care au fost lansate în 2023 în cinematografe: „Încă 2 Lozuri”, în regia lui Paul Negoescu, cu Dragoș Bucur, Alexandru Papadopol, Dorian Boguță și Dragoste pe muchie de cuțit, în regia lui Germain Kanda, cu Carmen Tănase, Marian Râlea,  Alexandru Pop, Răzvan Bănică, Ada Galeș, Alin Panc. 

Am produs un film, pe care urmează să îl lansăm în cinematografe pe 15 martie 2024. Ne mărim echipa. Este fantastic!

Ce urmează? Ce planuri aveți cu Vent d’Est? 

În primul rând ne pregătim intens pentru lansarea primei noastre producții, al cărei titlu este 2020. Filmul 2020 este o comedie neagră despre pandemie. Lungmetrajul a fost co-scris de Bobby Bărbăcioru și de Gareth Brookes, regizat de Bobby Bărbăcioru, produs de Vent d’Est. Din distribuție fac parte Silviu Geamănu, Puiu Lăscuș, Simona Măicănescu, Boris Melinti, Florin Roată, Cezar Curteanu etc., fețe total noi pentru publicul larg.  Filmul va fi lansat în cinematografe pe 15 martie 2024, dată care coincide cu primul lockdown din România care a avut loc acum 4 ani. 

Ideea filmului ne-a venit de la scurtmetrajul Remisivir, pe care Bobby Bărbăcioru l-a realizat în plină pandemie, atunci când totul era închis, nu se putea călători. Îmi amintesc că trebuia să joc și eu în scurtmetraj, însă din cauza pandemiei, nu am putut să vin în România, iar Bobby a avut ideea să filmăm la distanță, lucru pe care l-am și făcut. Scurtmetrajul Remisivir a fost selectat la Santa Barbara, a fost semifinalist la Flickers’ Rhode Island, a câștigat Remi de Aur la WorldFest Huston, a fost selectat la Bermuda International Film Festival, Mammoth Film Festival, a câștigat la Portland și la Austin. În Europa a fost selectat la Prifest. 

Filmul 2020 este un film pentru publicul larg, total diferit de orice alt film românesc pe care l-ați văzut în ultimii ani. Totul este diferit. Veți vedea.

În paralel pregătim o nouă operațiune de mărire de capital, pentru a dezvolta mai multe idei originale pe care le avem în pipeline, dar și pentru a ne implica și a investi în alte producții ale altor cineaști. Este adevărat că procesul de selectare a proiectelor în care ne vom implica nu este unul ușor, având în vedere că dorim să ne implicăm în filme pentru publicul larg, dar care să aibă potențial să depășească granițele țării.

Ați fost implicată de curând, în calitate de co-producător în două dintre filmele de succes ale anului în România: „Dragoste pe muchie de cuțit” și „Încă două lozuri”, continuarea hitului „Două lozuri”. Cum a fost implicarea dumneavoastră în aceste proiecte și cum au fost primite de români cele două filme?

Din punct de vedere sufletesc m-am implicat 100%, însă având în vedere că în ambele proiecte am fost minoritari, că ideea niciunuia dintre ele nu ne-a aparținut, am ales să susținem mai ales financiar și am adus câțiva parteneri care au dorit să se asocieze cu cele două filme. În rest am avut încredere 100% în cele două echipe care sunt deja consacrate și care s-au implicat în proiect 100%+. 

Este prea rapid să vorbesc despre cum au fost primite de public cele două filme, pentru că filmele au o viață lungă. Este adevărat că aveam așteptări mai mari de la filmul “Încă doua lozuri”, mă așteptam ca publicul să îl primească mult mai bine, având în vedere cât de apreciat a fost primul. Sunt convinsă că filmul Încă două lozuri va fi vizionat de mulți români pe platformele de streaming, care nu au avut ocazia să meargă să îl vadă la cinema :). 

Ce fel de filme au preferat românii în 2023? De ce? 

Dacă ne uităm strict la cifre, filmele românești care au fost în top sunt (în ordinea vânzărilor) Miami Bici 2, cu vânzări de peste 2.700.000 de euro, Nuntă pe bani, cu vânzări de aproape 2.000.000 de euro. Încă Doua Lozuri este pe locul 3, cu vânzări de 10 ori mai mici decât Nuntă pe bani și probabil de 15 ori mai mici decat Miami Bici 2, iar pe locul 4 este, dacă nu mă înșel Libertate, al lui Tudor Giurgiu. 

Vestea bună este că în topul vânzărilor este un film românesc, care a realizat încasări mai mari decât orice alt film american. Este încurajator să vezi că în România cel mai bine vândut film este unul românesc. Mi se pare cumva un lucru firesc, dar care nu s-a întâmplat niciodată în cinematografia românească post-comunistă.

Este adevărat ca mi-ar fi plăcut sa constat că de exemplu filmul Libertate, al lui Tudor Giurgiu , este foarte apreciat de publicul român … cred că merită să fie un succes în țara în care a fost realizat, mai ales că este inspirat din istoria noastră recentă. A fost însă apreciat de lumea de specialitate din străinătate. 

La începutul acestui an plănuiți lansarea unei comedii românești inspirată de perioada de pandemie. Ne puteți oferi mai multe detalii despre acest proiect? 

Filmările au avut loc în iarna lui 2022 în satul Ghelari, comuna Hunedoara. Vă spun sincer că este o zonă extrem de frumoasă, dar din care lumea a cam plecat. 

Filmul acesta va surprinde, pentru că este total diferit față de toate filmele românești pe care le-ați văzut până acuma: toate alegerile, la fiecare nivel, sunt diferite față de cele care au demonstrat că asigură succesul, însă ce știu este că am făcut alegerile cu sufletul. Știu  că există actori extrem de talentați în România, dar care sunt mai puțin cunoscuți de public, sunt oameni care și-au dedicat întreaga viață acestei meserii, oameni extrem de profesioniști. … sunt oameni perfect imperfecți ca noi toți, sunt profesioniști de exceptie, sunt oameni cu povești incredibile de viață și care au ceva de arătat publicului, desi nu sunt bombe sexy sau modele de masculinitate. Îi iubesc pe toți cei din echipa acestui film!

Am avut si momente grele, dar când văd rezultatul, când le văd fețele fericite când se uită la film … vă spun sincer că sunt și eu fericită. Am avut la un moment dat multe  dubii, mi-am pus multe întrebări, având în vedere că am ales să mergem pe cărări nebătătorite, dar știu că am făcut cum a simțit sufletul meu  și, în momentul în care am decis să creez Vent d’ Est, o firmă de producție de filme est-europene la Paris, am făcut-o tot ghidată de suflet.  Contez pe faptul că românilor le place să facă haz de necaz, le place autopersuasiunea – este o calitate și totodată o dovadă de inteligență pe care nu o au multe popoare. Știu că mulți dintre cei care vor vedea filmul se vor regăsi în acele personaje.  Filmul este absurd, cum de multe ori este și viața, dar extrem de comic. Va fi o surpriză … :)

Cum este văzută cinematografia românească în străinătate? De ce?  

O să vă decepționez, dar pentru publicul francez, în afară de câteva nume:  Radu Jude, Cristi Puiu și Cristian Mungiu – care și acestea sunt cunoscute doar de cinefili –  filmul românesc nu prea există. Filmul românesc este prezent la câteva festivaluri și cam atât: nu există filme românești în cinematografe, nu există filme românești pe platformele de VOD. Este trist, dar aceasta este realitatea și nu este doar în Franța valabil acest lucru, ci și în alte țări din Europa și, de fapt, pe tot globul.

Franța este țara care a susținut si care recunoaște cinematografia românească. Cristian Mungiu este un exemplu si mai sunt și alte colaborări între producători francezi și cineaști români de succes. Publicul francez este foarte cinefil, iar industria franceză de film este cea mai dezvoltată din Europa, dar și cea mai susținută de statul francez.  Pe de o parte este bine, pentru că publicul francez este consumator de artă și destul de deschis, pe de altă parte concurenta este foarte dură.

De ce cinematografia românească este aproape absentă în restul lumii? Eu cred cumva că ne-o facem si noi cu mâna noastră. Pâna anul trecut, în România se produceau în jur de 20 de filme românești pe an, în condițiile în care Franța de exemplu producea peste 250 de filme pe an, ceea ce face ca publicul din alte țări să nu fie obișnuit cu filme românești. Gândiți-vă, din cele 20 de filme românesti care se produceau pe an, câte puteau fi înțelese de străini? 

Avem absolut tot ce ne trebuie pentru ca această industrie să se dezvolte: avem oameni extrem de talentați, avem locatii care se pretează foarte bine pentru filme, din punct de vedere al prețurilor putem să fim competitivi. Însă, pentru ca un film comercial să reușească în străinătate, acesta trebuie în primul rând să dovedească că este apreciat de publicul din țara din care provine. Deci publicul, românii … fiecare dintre ei poate contribui la succesul unui film românesc pe plan european sau, de ce nu, mondial.
În plus, dacă ne uităm la țările din jur, ne dăm seama imediat că o țară ale cărei instituții publice finanțează / susțin arta, este țara care face cele mai mari încasări din arta. Filmul este o artă, dar este si o industrie, pe care statele dezvoltate economic o trateaza ca atare. 

Îmi doresc ca Vent d’ Est sa aducă în atenția publicului francez producții românești, dar cu siguranță  acest proiect este extrem de amplu și necesită colaborarea cu actorii locali din domeniu și susținerea institutiilor publice … este un proiect care poate avea succes doar dacă există colaborare și dacă statul se implică și susține. Iar statul, după părerea mea, are tot interesul să se implice, pentru că filmul permite câștiguri financiare, dar aduce și capital de imagine, sustine prezența limbii române în străinătate și promovarea culturii și valorilor românești.

Cum vedeți dezvoltarea filmului ca vector de comunicare și parte din strategiile de marketing ale companiilor din România în următorii ani? De ce? 

Filmul are ceva magic, are ceva care ne atrage, care ne face să vorbim despre el, să plătim pentru a îl vedea, să îi acordăm timp. Filmul circulă. Iar brandurile au înțeles faptul că pot ajunge la un public larg, că pot influența comportamente, că pot convinge și/sau asigura consumatorii prin prezența în film. 

Atunci când un film este lansat, se stie deja cărui public se adresează, unde va fi difuzat/distribuit etc. atunci când companiile sunt conștiente că un film care urmează să fie lansat are așteptări de a ajunge la milioane de oameni, este firesc să dorească să obțină aceste milioane de spectatori într-un mod creativ, mai puțin intruziv și comercial. În plus, așa cum spuneam mai sus, un film poate avea o durată de viață lungă.

De asemenea, un film poate să fie un super-propulsator pentru un brand, ca si pentru un actor, un regizor sau un producător. În cazul în care filmul are succes, actorii din film pot deveni ambasadori ai brandului, se poate crea content original care să susțină brandul și să îi genereze capital de imagine, dar și de simpatie. Se pot dezvolta produse derivate co-branduite. Iar pentru firmele românești care doresc să se dezvolte la nivel internațional, filmul le poate aduce un plus de vizibilitate în străinătate.

Array

Articole pe aceeași temă: