fbpx
Antreprenori BizRemote Interviuri

Șerban Radu, Cărturești: COVID-19 a venit ca un tsunami, cu o scădere de peste 80% a vânzărilor6 min

19/03/2020 4 min read

author:

Șerban Radu, Cărturești: COVID-19 a venit ca un tsunami, cu o scădere de peste 80% a vânzărilor6 min

Reading Time: 4 minute

Într-un domeniu vulnerabil la scăderile economice, cărțile și activitățile culturale sunt primele tăiate de pe listă, astfel că librăriile Cărturești se închid pe perioadă nedeterminată. Șerban Radu, cofondatorul Cărturești, vorbește despre tsunami-ul COVID-19 și impactul asupra business-ului, prezența în online a companiei, dar și despre ce cărți citesc românii în autoizolare.

Cum a început acest an pentru Cărturești și cum v-a afectat activitatea pandemia de COVID-19?

Anul a început bine, cu planuri de consolidare după perioada de creștere accelerată de anul trecut, când am deschis 12 librării noi. Eram în mijlocul unor operațiuni de punere la punct a proceselor, de creștere a capacității de livrare omnichannel între librării și site-ul carturesti.ro

Pandemia COVID-19 a venit ca un tsunami, cu o scadere de mai mult de 80% a vânzărilor, incertitudinea derivată din faptul ca suntem prizonieri în lanțul retail-mall-finanțatorii acestora, obligați să plătim chirii pentru spații comerciale cu trafic radical diminuat. Ne vedem nevoiți sa închidem librăriile pe perioadă nedeterminată, pentru că ne gândim în primul rând la siguranța librarilor și a cititorilor noștri și pentru că, pe fondul unei scăderi de mai mult de 80% a vânzărilor, eventualele amenințări contractuale nu ne mai conving. Nu avem cum să mai ținem librăriile Cărturești deschise.

Ce efecte a avut până acum actuala situație asupra businessului și ce estimări aveți legat de impactul pe termen mediu și lung?

Efectele sunt mai puternice și mai concentrate decât oricare altele cu care ne-am confruntat în ultimele două decenii. Să nu uităm că suntem încă pe ultimul loc din Europa la consumul de carte, chiar dacă au trecut peste zece ani de la ultima criză economică majoră. Abia spre finalul acestui deceniu piața de carte a reușit să își regăsească un echilibru fragil. Activăm într-un domeniu vulnerabil la scăderile economice: cărțile și activitățile culturale sunt primele tăiate de pe listă în astfel de vremuri. Criza de acum ne-a făcut atenți încă o dată la vulnerabilitatea spațiilor tip brick & mortar și la nevoia de a avea o puternică prezență online, de a le oferi cititorilor noștri alternative virtuale la spațiile cu care i-am obișnuit în offline.

Mulți români au spus, în mesaje postate pe rețelele de socializare, că vor folosi perioada de autoizolare pentru a citi mai mult. Ce cărți s-au cumpărat, la ce alte produse au crescut vânzările?

În ultimele câteva zile avem o creștere a vânzărilor online de peste 40%. Au crescut vânzările la cărți de copii, boardgames, jocuri și jucării, dar și la cărți care ajută la înțelegerea fenomenului, a impactului pe care îl au epidemiile asupra societății, la cărțile de suport psihologic, care cultivă reziliența. 

“Ne dorim ca această perioadă să funcționeze pentru mulți ca un moment de reîntoarcere la cărți și la un ritm de viață mai așezat. Putem privi această pandemie ca un moment de resetare și sperăm să ieșim din ea mai rezilienți atât ca business-uri, cât și ca indivizi.”

Credeți că vor citi românii mai mult după această perioadă?

Sperăm că da. Nu avem nevoie de hrană doar pentru trup, ci și pentru minte. Izolarea poate amplifica anxietatea dacă mintea nu poate călători, iar cărțile oferă o evadare. Ne dorim ca această perioadă să funcționeze pentru mulți ca un moment de reîntoarcere la cărți și la un ritm de viață mai așezat. Putem privi această pandemie ca un moment de resetare și sperăm să ieșim din ea mai rezilienți atât ca business-uri, cât și ca indivizi. În același timp, este îmbucurător că mulți părinți s-au gândit la lectură drept modalitate importantă de petrecere a timpului cu cei mici. Poate de aici va veni scânteia unei noi generații de cititori pasionați.

Cum vedeți evoluția industriei de carte din România în următoarea perioadă?

Ne așteptăm la o scădere a pieței pe termen foarte scurt, dar mai departe este dificil de estimat. Avem scenarii mai optimiste și mai pesimiste, dar incertitudinea din piață și absența unor date complete de aici și din afara țării nu ne permit să ne facem planuri exacte. Poate, după ce (și dacă!) trecem de criza asta, vom avea o diversificare a formatelor pentru cărți și produse bazate pe cărți: ebooks, audiobooks, podcasturi. Poate vom pune, în sfârșit, bazele unei asociații a librarilor din România, pentru ca în momente de criză să avem o voce mai puternică împreună.

“Accentul va fi pus pe creșterea librăriei noastre online, carturesti.ro, și pe livrarea online de servicii similare celor din librării: consiliere, recomandări personalizate via chat pe conturile noastre de social media, servicii gratuite de biblioterapie, selecții tematice, conținut adaptat acestei perioade.”

Ce măsuri ar trebui să ia autoritățile pentru a sprijini companiile afectate?

Propunerea noastră este aceasta: suportarea integrală a șomajului tehnic de către stat, linii de creditare cu dobândă zero asigurate de statul român, reglementarea ca situație de forță majoră, inclusiv în privința statutului chiriașului din cadrul spațiilor comerciale.

Ce efecte credeți că va avea epidemia de COVID-19 asupra mediului de business local? Ce planuri aveți pentru următoarea perioadă?

Cel mai probabil, antreprenorii români, afacerile locale, întreprinderile mici vor avea cel mai mult de suferit în urma scăderii vânzărilor. Pe piața de carte vor fi afectate nu doar librăriile fizice, cât și editurile și colaboratorii acestora: autori, traducători, ilustratori. 

Pentru perioada următoare negociem și sperăm obținerea de noi linii de creditare care să ne țină pe linia de plutire cu plățile salariilor și ale furnizorilor. Am tăiat toate cheltuielile non-esențiale și încercăm să ne limităm pierderile. Accentul va fi pus pe creșterea librăriei noastre online, carturesti.ro, și pe livrarea online de servicii similare celor din librării: consiliere, recomandări personalizate via chat pe conturile noastre de social media, servicii gratuite de biblioterapie, selecții tematice, conținut adaptat acestei perioade.

Nicoleta Dumitru și Șerban Radu au deschis prima librărie Cărturești pe strada Edgar Quinet, la numărul 9

Cărturești este prima librărie-concept din România, deschisă la finalul lui 2000. Devenit cel mai important lanț de librării de pe piața din România, Cărturești are în prezent 37 de spații. Printre librăriile flagship ale brandului se numără Cărturești Carusel, inclusă în topul The Telegraph al celor mai frumoase librării din lume, Cărturești Verona, cel mai mare spațiu dedicat lecturii și ofertei de carte din București sau Cărturești Modul, o librărie de cultură vizuală cu o grădină interioară, o galerie de artă contemporană și o cafenea.

foto: Vali Mirea

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *