Spa-ul, intre relaxare si business

Apar in permanenta noi centre spa si de relaxare, atat in Bucuresti, cat si in alte orase din tara. Pare ca totul e numai lapte, miere si relaxare, insa lucrurile nu stau doar asa. E nevoie de multa pregatire, un plan de business bine pus la punct, multa munca si mai ales atentie pana in cele mai mici detalii. Am aflat de la Angela Coman, proprietara Belle Maison Spa, care sunt pasii pe care trebuie sa-i parcurga orice antreprenor care vrea sa faca dintr-un spa un business de succes.

Angela Coman

Angela Coman, Belle Maison Spa

Ce ar trebui sa stie un antreprenor care intentioneaza sa lanseze un spa?

In primul rand ar trebui sa stie cat de important este sa gasesti locul potrivit. Fie ca prefera zona urbana sau suburbana, este esential un studiu demografic. In functie de unde este localizat, spa-ul va avea un impact semnificativ asupra promovarii. Un spatiu accesibil si vizibil este mai usor si mai putin costisitor de promovat decat unul izolat. Trebuie sa se asigure ca zona este una frecvent circulata si cu suficienti oameni interesati de servicii spa. Spa-urile boutique au mari sanse de succes daca sunt situate in zonele de birouri sau ultra-central, inconjurate de hoteluri.

Cat de aglomerata este piata romaneasca pe acest segment?

Industria de wellness este in plina ascensiune iar provocarile cele mai mari vin din sferta diversitatii serviciilor dedicate relaxarii si infrumsetarii, dar si a remodelarii corporale.

Belle Maison Spa este un spa boutique localizat ultra-central, ceea ce reprezinta pentru noi un aspect foarte important. Cu toate acestea, atuul nostru cel mai mare este atmosfera si serviciile spa personalizate. Cele mai solicitate servicii la Belle Maison Spa sunt cele care abordeaza corpul, mintea si sufletul intr-o maniera holistica.

In Bucuresti apar in permanenta noi centre de relaxare, dar important este sa te folosesti de imaginatie, sa fii foarte creativ si sa pui accent pe detaliile care fac diferenta (amabilitatea personalului, atentie concentrata in permanenta pe oaspete, dar cu respectarea sentimentului de intimitate, posibilitatea de as personaliza propriul ritual prin alegerea terapiilor, a uleiurilor si aromelor) si te ajuta sa ramai in top pe o piata competitiva.

Ce ai fi vrut sa stii inainte sa lansezi acest business si ai aflat abia pe parcurs?

As fi vrut sa stiu cat de importanta este proximitatea. Un spa izolat, mai ales in cazul unui spa boutique, poate sa insemne un risc major.

Care este investitia necesara pentru lansarea unui spa boutique?

Investitia intr-un spa poate sa varieze de la 100.000 euro la cateva milioane de euro. Depinde daca alegem sa investim intr-un spa boutique sau intr-un centru care sa ofere nenumarate facilitati. Conteaza daca optam pentru inchirierea unui spatiu in care sa se desfasoarea activitatea sau construim de la zero.

Pentru desfasurarea activitatii de spa sunt necesare o serie de avize si de autorizatii: Autorizatie Sanatate Publica ASP, Directia Sanitar Veterinara, Protectia Mediului. Protectia Muncii, Prevenirea si Stingerea Incendiilor precum si autorizatii personale ale angajatilor. Primul pas in momentul deschiderii centrului il presupune angajarea personalului calificat cu diplome in servicii de ingrijire corporala si masaj.

Ce amenajari sunt necesare?

Prima interactiune intr-un spa incepe in zona de primire, la receptie. Astfel ca receptia devine cartea de vizita a spa-ului. Interactiunea cu un zambet cald si o atitudine amabila sunt necesare pentru un prim contact, in special pentru a face trecerea de la haosul orasului catre starea de relaxare. Vestiarul este urmatorul loc unde oaspetele este invitat si unde i se explica, mai ales daca este la prima vizita, pasii intregului proces, astfel incat sa se instaleze o stare de siguranta si incredere. Acesta este dotat cu vestiare unde clientul isi lasa hainele de strada si imbraca halatul spa pe care il va purta pe toata durata vizitei. Trebuie sa ne gandim la numarul camerelor de tratament incorporate in spa, ce tip de terapii vor contine: relaxare, remodelare, hidroterapie, tratamente faciale. Atat vestiarele, cat si camerele sunt dotate cu dusuri pentru a putea fi utilizate atat inainte de terapii, cat si dupa finalizarea acestora. Un loc foarte important in cadrul spa-ului il ocupa si lounge-ul sau zona de relaxare, unde oaspetele poate bea un ceai si citi o carte dupa terminarea ritualului spa. Atmosfera creata cu ajutorul luminilor, a muzicii, a culorilor, a plantelor trebuie sa fie una de relaxare. Aromaterapia este ingredientul nelipsit dintr-un spa.

De unde se pot achizitiona toate cele necesare defasurarii activitatii?

O data cu cresterea cererii pentru produsele de ingrijire a pielii au aparut si furnizori cu game din ce in ce mai diversificate. Noi folosim in special produse cu ingrediente naturale destinate in special spa-urilor. Majoritatea sunt produse frantuzesti cu traditie in tratamentele holistice.

untitled-9684-21Care sunt pasii in recrutarea si pregatirea personalului?

Recrutarea se face cu ajutorul unei firme specializate in recrutarea de personal. Am oameni alaturi de la deschiderea spa-ului, de acum 5 ani, desi in acest domeniu fluxul mare de personal este o reala problema. Terapeuti cu 10 si 15 ani de experienta dar si oameni care au terminat cursul si s-au perfectionat alaturi de cei vechi. Pentru a urma tendintele pietei, pe langa ritualurile clasice, terapeutii merg frecvent la cursuri de specializare pentru a invata noi tehnici de masaj.

Care sunt cele mai eficiente metode de promovare in primul an de functionare al unui spa?

Ca sa castigi notorietate cand esti la inceput de drum si nu numai este necesara prezenta in mediul online. Realizarea unui site estetic, usor de accesat si cu continut valoros este primul pas pentru ca toti cei interesati de acest gen de servicii sa afle de tine. Social media este un instrument puternic pentru a  trage clienti noi, dar si pentru a realiza o conexiune stransa cu cei deja existenti. Spa-ul inseamna interactiune umana, emotie, iar marketing-ul experiential joaca un rol important. La inceput, organizarea unor evenimente, “open day-uri” in care clientii sa vina si sa testeze diverse terapii sunt de asemenea o buna sursa de promovare.