Interviuri Business Interviuri & Opinii

Graphein: Motivația de a construi o afacere de succes a depășit orice alt avantaj

30 iun. 2023 10 min

Graphein: Motivația de a construi o afacere de succes a depășit orice alt avantaj

Reading Time: 10 minute

La începutul anului compania antreprenorială Graphein, business de topografie și scanare 3D pentru proiecte de clădiri și infrastructură publică, a anunțat atragerea unei investiții strategice minoritare din partea Cascada Investments, manager de soluții financiare pentru companii. Finanțarea va susține creșterea organică și dezvoltarea companiei prin achiziții pe piața autohtonă și continuarea procesului de integrare a serviciilor digitale și vine în contextul creșterii cu 140% a cifrei de afaceri în 2022.

Mai mult, va contribui la dezvoltarea departamentului cercetare și dezvoltare (R&D), dezvoltarea filialelor proprii și a rețelei de parteneriate, astfel încât compania să ajungă la o acoperire națională și să înceapă extinderea internațională în mai multe țări europene, marcând astfel și aniversarea a nouă ani de activitate. Am vorbit cu Eugen Ursu și Andrei Șueran, co-fondatori Graphein, despre începuturile business-ului, schimbări, provocări, greșeli, precum și despre bucurii și dezvoltarea companiei.

Cum ați făcut primii pași în antreprenoriat?

Eugen Ursu: Înainte să fondăm în anul 2014 compania antreprenorială Graphein, business de topografie şi scanare 3D pentru proiecte de clădiri și infrastructură publică, noi doi lucram, ca manageri și experți, pentru o companie de proiectare fațade. Eram intraprenori, mai mult decât angajați, și aveam libertatea și inițiativa dezvoltării unor proiecte noi. Dar la un moment dat, când am simțit că avem încredere în forțele proprii, am decis să o luăm pe cont propriu.

Știam de mai mult timp că vreau să intru în antreprenoriat, să creez sisteme și să dezvolt echipe mari. Am mai cochetat cu antreprenoriatul în perioada 2008-2009, când m-am implicat în dezvoltarea unei firme de familie activă în domeniul consultanței, dar mai multe modificări fiscale anunțate peste noapte, inclusiv introducerea impozitului forfetar, ne-au scos din piață.

Andrei Șueran: Și eu am mai experimentat antreprenoriatul înainte să lansez firma Graphein alături de co-fondatorul meu Eugen Ursu. Îmi amintesc cu plăcere de primele mele experiențe de business, când am creat o rețea de internet în Bacău, orașul meu natal. Asta se întâmplă pe vremea liceului și activitățile pe care le făceam atunci au fost, de altfel, primele experiențe personale în antreprenoriat: am învățat atunci ce înseamnă să scriu un contract, să discut cu potențialii clienți, să am încasări recurente și să-mi asum cheltuieli.

Dar m-am simțit cu adevărat antreprenor abia după ce am deschis și dezvoltat exponențial compania Graphein. Sincer, trecerea la statutul de angajat la rolul de antreprenor a fost un proces destul de complex. Am ieșit greu din papucii de angajat, rol în care mă simțeam destul de confortabil. Pasul de intrare în antreprenoriat și să lansăm Graphein a fost natural, când am decis că trebuie să facem și altceva împreună, să ne dezvoltăm un business propriu.

Motivația de a construi o afacere de succes a depășit orice alt avantaj dat de “pălăria” de manager, așa că am ieșit repede din zona de confort.

Daca ar fi să vă întoarceți în timp, cu ceea ce știți acum, ce ați schimba și de ce?

Andrei Șueran: Ne gândim și dezbatem în mod constant noi, co-fondatorii Graphein, despre modul în care arată azi activitatea noastră din 2014, anul lansării firmei, cu toate cunoștințele și competențele acumulate în cei nouă ani de antreprenoriat. Eu, unul, aș începe activitatea antreprenorială mult mai organizat, dar asta înseamnă să fi avut la momentul de start toate informațiile valoroase acumulate până acum. 

Ne-a fost destul de greu să gestionăm creșterea rapidă a întregului ecosistem creat în jurul Graphein. Scalarea companiei s-a produs într-o perioadă scurtă de timp. Am avansat de la 5 la 20 de angajați în doar doi ani și toate nevoile operaționale – de contabilitate, secretariat, relația cu clienții, vânzările –  au crescut în paralel cu extinderea echipei.

Una dintre principalele provocări ale unei firme în faza de creștere accelerată la nivel operațional este gestionarea eficientă a resurselor și proceselor interne pentru a răspunde cerințelor și volumului tot mai mare de activități. Ca antreprenor, am învățat multe despre scalare. De exemplu, în faza de creștere accelerată, procesele operaționale trebuie să fie eficiente și optimizate pentru a evita întârzierile și problemele de calitate.

Este important să se revizuiască și să se optimizeze procesele din companie pentru a le adapta la volumul crescut de activități și pentru a reduce orice ineficiențe sau blocaje. Mi-ar fi plăcut să organizez lucrurile mai bine încă de la începutul demersului nostru antreprenorial. Dar până la urmă, învățăm din toate aceste experiențe noi: locul în care ne aflăm astăzi este compus din suma experiențelor pozitive și negative acumulate de 9 ani încoace.

Eugen Ursu: În primii doi ani de activitate ai firmei Graphein, anii 2014 și 2015, eram doar noi doi, co-fondatorii, și nu cred că atunci am fost antreprenori în adevăratul sens al conceptului. A fost o perioadă boemă. Ce aș face azi cu lecțiile acumulate până acum? Aș scurta perioada de la început în care nu am avut o echipă alături de noi doi. Aș fi investit mai devreme în crearea unei echipe de manageri și experți.

Dar dacă privim retrospectiv, trebuie să fim realiști și să luăm în calcul efectele crizei economice în 2009, care la noi, în domeniul construcțiilor, s-a simțit mai greu, cu efecte inclusiv în anii 2011-2012, iar procesul de revenire economică a fost mai lung . Ce mi-a plăcut cel mai mult în primii ani de activitate în antreprenoriat: am fost încă de la început ancorați în zona de adopție a noilor tehnologii și ne-am propus să fim la curent cu noile tendințe internaționale din domeniul topografiei.

Am urmat încă din prima zi pașii unei companii în dezvoltare care vrea să ajute ecosistemul de construcții din România.

Dacă la început am identificat mai multe nevoi și oportunități în digitalizarea măsurătorilor topografice, ne-am specializat apoi în proiecte de topografie inginerească, asistență topografică pentru infrastructură, fațade, cadastru și intabulare, scanare laser 3D, măsurători BOMA și urmărirea comportamentului clădirilor în timp. Am devenit compania cu cea mai mare creștere în domeniu și un nume recunoscut pe piața construcțiilor din România.

co fondatori Graphein

Care au fost până acum cele mai mari provocări și cum le-ați abordat / depășit?

Eugen Ursu: Cele mai dificile moment au fost când am fost forțați să ne gândim pentru o scurtă perioadă dacă mai merită să continuăm businessul. La 2-3 ani de la înființare, atrăgeam clienți noi, ne implicam în proiecte mari, tot atunci am început să livrăm servicii de scanare 3D, și am avut atunci doi-trei clienți-problemă. După ce am finalizat cu succes lucrările asumate, anumiți clienți căutau motive să nu plătească serviciile prestate.

Atunci a fost o perioadă intensă pentru noi în care am adus bani de acasă, ne-am împrumutat de la prieteni să plătim salarii și taxe. Abia după această experiență, am învățat ce înseamnă să-ți finanțezi un business. Am învățat cât de importantă este gestionarea fluxului de lichidități și ce înseamnă să investim în relația cu banca și cu alți finanțatori.

După ce am depășit acest moment critic cu clienții rău-platnici, am simțit că putem face orice în antreprenoriat. Ca antreprenori, în general, cred că ne confruntăm cu provocări particulare în funcție de etapa de maturitate a companiilor pe care le dezvoltăm. În 2014, când am înființat compania Graphein, se năștea și primul meu copil.

Mă întrebam atunci cum voi reuși eu să fac două lucruri importante: cum o să-mi ajut copilul să crească și să dezvolt o echipa în același timp. De fapt, răspunsul la aceste dileme a fost să învăț despre cum să-mi cresc încrederea în mine și să o transmit mai departe, co-fondatorului meu, echipei și familiei. Procesul de învățare a fost intens și m-a ajutat să mă dezvolt ca antreprenor.

Andrei Șueran: Provocarea mea, ca antreprenor orientat mai mult pe partea de implementare, este să rămân relevant din punct de vedere tehnic în condițiile în care domeniul în care activăm se dezvoltă și apar competitori în mod constant. Dacă în urmă cu cinci-șase ani eram maximum cinci firme cu servicii de scanare 3D, acum piața este plină. În acest context, mă întreb în mod constant să soluții și idei prin care nu doar rămânem cei mai relevanți în piață, dar și să ne menținem cu trei-patru pași înaintea competiției. 

Care sunt cele mai mari bucurii pe care vi le aduce antreprenoriatul?

Andrei Șueran: Antreprenoriatul îmi aduce bucuria de a avea propria echipă, o familie la birou pe care să o cresc din toate punctele de vedere: tehnic, uman, scalare, operațional și în relația cu clienții și investitorii noștri. Personal, îmi place foarte mult zona tehnică din topografia inginerească, asistență topografică pentru infrastructură, cadastru și intabulare, scanare 3D. Asta îmi aduce satisfacție: să rezolv probleme tehnice care par imposibile.

Eugen Ursu: În mod clar, cele mai mari satisfacții în antreprenoriat țin de echipă și de dezvoltarea personală și profesională a fiecărui membru din echipa Graphein. Sunt un om de echipă, am investit mult să fiu un antrenor care să lucreze în teren cu cei mai buni jucători, așa cum sunt managerii și specialiștii noștri.

Ce am învățat în antreprenoriat până acum? Cel mai greu e să crești manageri și lideri din interiorul organizației. Mai ușor este să recrutezi un manager cu experiență în corporație, de exemplu. Cea mai mare bucurie o ai la nivelul echipei, apoi ai satisfacții mari când creezi parteneriate strategice cu alte companii. Îmi place să ajut partenerii noștri să crească și să-și realizeze obiectivele personale, fie că e vorba de clienți, parteneri din francize sau de investitorii noștri.

Care au fost cele mai importante momente din business în acești 9 ani?

Înființarea companiei în anul 2014.  Încă de atunci am înțeles cât de important este marketingul. Spre exemplu, un moment de care ne amintim cu plăcere este când am ales numele și logo-ul Graphein, am creat o identitate care să dăinuie în timp.  

2016 – când l-am recrutat pe primul nostru coleg, Cristian, care a început ca inginer topograf, iar acum manageriază divizia de topografie inginerească. Din anul 2016 am crescut exponențial și am ajuns la o echipă formată din 70 de angajați.

Achiziția diviziei Autodesk din noiembrie 2021. Graphein a cumpărat atunci de la Dendrio Solutions, integrator IT&C, parte din Bittnet Group, divizia de business Autodesk, pentru 2,2 milioane de lei.

2023, atragerea unei investiții strategice din partea Cascada Investments. Finanțarea susține deja creșterea organică și dezvoltarea Graphein prin achiziții pe piața autohtonă și continuarea procesului de integrare a serviciilor digitale.

Cum s-a dezvoltat compania și în ceea ce privește francizele oferite?

Eugen Ursu: Ne-am dezvoltat în funcție de parteneriatele încheiate cu clienții din România și țelul nostru principal este în continuare să dezvoltăm birouri la nivel național și să ne extindem peste hotare. În prezent, avem semnat un parteneriat de franciză în Germania, care-i în prima fază de implementare și din care sperăm să vedem primul succes în 2024. Am dezvoltat sistemul de francize din dorința să ajungem cât mai rapid să avem o acoperire națională.

Începând cu anul 2021 am reușit să co-creăm alături de parteneri și asta cred că fac mulți antreprenori români care vor să-și crească afacerile. În anul 2021, am dezvoltat şi componentă de franciză, iar la Iaşi, Baia Mare şi Cluj avem deja primii parteneri francizați.  Deschiderea francizelor ne-a ajutat să ne creștem expunerea în industria de construcții la nivel național.

Ce skill-uri aveți fiecare dintre voi și cum vă completați?

Andrei Șueran: La nivelul echipei de management, eu mă ocup mai ales de zona tehnică din echipă, perspectivă din care reușesc să aduc cea mai mare valoare clienților noștri. Aș putea deveni mai bun în domeniul comunicării cu echipa, dar aici mă completează co-fondatorul meu, Eugen Ursu. Complementar responsabilităților tehnice, îmi place și managementul,  mai ales conducerea echipelor pe partea de proiecte. Eugen Ursu este cel care se ocupă de tot ce înseamnă dezvoltarea echipei întrucât are răbdarea necesară pentru acest lucru.

Ce vă propuneți de la 2023?

Eugen Ursu: Ne-am propus să creștem cifra de afaceri a companiei de la 3 milioane de euro la 4,5 milioane de euro, un avans de cel puțin 50%. De asemenea, vrem să accelerăm pașii de creștere în proiectul de expansiune națională, să investim în performanța echipei astfel încât să avem o echipă care să performeze independent de noi doi, fondatorii Graphein. Vom continua în același timp investițiile în cercetare și dezvoltare (R&D), vrem să fim tot mai relevanți într-o piață în continuă schimbare, mai ales datorită Inteligenței Artificiale. În plus, vrem să realizăm cel puțin o nouă tranzacție de tip M&A care să ne ajute la dezvoltarea companiei.

Digital twin în construcții. Ce ne puteți spune despre această zonă?

Andrei Șueran: Crearea unui geamăn digital presupune realizarea unei replici digitale, dinamice a unui obiect (clădire/instalație, campus, oraș, cale ferată, pădure), proces ce reunește proiectarea, construcția și culegerea datelor operaționale în timp real.  Noi ne concentrăm pe potențialul de a crea un digital twin pentru fiecare clădire construită sau pe cale de a fi construită și colectarea tuturor informațiilor de interes pentru partenerii implicați: arhitecți, constructori, dezvoltatori, urbaniști, designeri.

Ce înseamnă să atragi un investitor după 8-9 ani de la momentul de debut (e mult 8-9 ani, e puțin)?

Eugen Ursu: După aproape nouă ani de la momentul lansării Graphein, am ajuns în poziția matură să înțelegem că lucrurile pot fi dezvoltate mai rapid și sănătos alături de un partener serios. Poate că ar fi trebuit să ne gândim mai devreme să atragem un investitor. Noi facem și un business atipic pentru zona de investiții, domeniul care nu a atras investitorii până acum. E cel mai bun lucru care ni s-a întâmplat care ne ajută foarte mult și în crearea de noi parteneriate.

Ne-am dorit să atragem alături de noi parteneri financiari și strategici cu experiență relevantă la nivel local și internațional. Accesul la capital, know-how-ul strategic și expertiza operațională reprezintă principalele motive pentru care am decis să atragem o investiție pentru creșterea companiei. În plus, parteneriatul cu Cascada Investments conduce deja la accelerarea creșterii companiei și la dezvoltarea echipei de management pe diviziile operaționale.

De asemenea, ne dorim să devenim lideri în implementarea de soluții Autodesk Construction Cloud pe piața din România, și să fim recunoscuți ca integratori ai BIM în industria în care activăm.

Care au fost cele mai mari greșeli și ce ați făcut să le rezolvați? De ce credeți că antreprenorii romani se feresc să vorbească despre greșelile făcute?

Andrei Șueran: Am făcut câteva greșeli tehnice în relația cu clienții, dar pe care le-am rezolvat amiabil și foarte important, ne-am asumat aceste greșeli. Am vorbit cu clienții cum să rezolvăm problema. Tot timpul am lăsat de la noi și am încercat să facem un efort suplimentar ca să rezolvăm greșelile. Perfecțiunea nu există și cred că devii cel mai bun într-un domeniu dacă înveți din greșeli.

De ce cred că antreprenorii români se feresc să vorbească despre greșelile făcute? Din cauza ego-ului și a educației. Oamenii în general și mai mult noi, românii, nu am avut parte de o educație emoțională foarte bună și, prin urmare, evităm să discutăm despre greșeli și rămânem blocați în ideea că suntem cei mai buni, percepție care nu e foarte sănătoasă pe termen lung.

Eugen Ursu: Aduceți-mi, vă rog, mai multe greșeli ca să am mai multe lucruri de învățat. Singura greșeală, în opinia mea, este să renunți la valorile tale. Dacă renunți la propriile valori, nu mai știi încotro să o iei strategic, practic renunți la busola. Și mai departe, fie că vremea e rea sau e bună, corabia tot se va scufunda.

Cum ați caracteriza industria în care activați în România?

Eugen Ursu: Suntem în momentul actual într-o transformare accelerată în care vedem numeroase investiții noi. De la începutul anului s-au triplat cererile de oferte pentru servicii din zona publică.

Proiectele BIM (Building Information Modeling) vor lua amploare în piața construcțiilor. Dezvoltatorii au cel puțin un proiect pilot sau deja implementează proiecte în BIM. Vom vedea mai multe proiecte publice – private. Vedem o deschidere din partea autorităților locale pentru dezvoltarea infrastructurii.

Creșterea din construcții va veni din dezvoltarea noilor proiecte de infrastructură (autostrăzi, căi ferate, etc.). Majoritatea antreprenorilor generali mari fac investiții în utilaje și sisteme pentru infrastructură. De asemenea, se va pune un accent mai mare pe sustenabilitate și construcții verzi. Toată lumea vorbește de standardul NZEB (nearly Zero-Energy Building – Casa cu consum de energie aproape zero). La nivel general, piața construcțiilor va avea un ritm bun de creștere.

Array

Articole pe aceeași temă: