Interviuri

Trust Expert: Energia antreprenoriatului

14 nov. 2023 5 min

Trust Expert: Energia antreprenoriatului

Reading Time: 5 minute

Gabriel Anicăi avea doar 26 de ani când a pus bazele Trust Expert, o companie din domeniul sistemelor HVAC. Înzestrat cu un spirit antreprenorial, o nevoie majoră de independență și dorința de a învăța, a reușit să clădească rapid o companie puternică în domeniu.

Gabriel Anicăi, fondator și director general al Trust Expert, ne-a vorbit despre viziunea cu care a pornit pe drumul antreprenoriatului în urmă cu 30 de ani, despre provocările de care s-a lovit ca tânăr antreprenor, dar și despre cele mai importante lecții învățate în business. 

Cum a luat naștere ideea din spatele Trust Expert și de ce ați ales antreprenoriatul în domeniul sistemelor HVAC?  

În urmă cu 30 de ani, România era într-o etapă de tranziție, cu multe oportunități neexplorate și necesități crescânde în sfera infrastructurii și a tehnologiei. Povestea Trust Expert a luat naștere cu o constatare simplă, dar complexă la vremea ei: nevoia de spații interioare confortabile și eficiente din punct de vedere energetic era imensă, dar soluțiile oferite de piață nu erau adaptate cerințelor specifice ale clienților. Am ales antreprenoriatul în domeniul sistemelor HVAC deoarece am văzut o oportunitate nu doar în a aduce produse și servicii de calitate în România, dar și de a contribui activ la modernizarea sectorului construcțiilor. HVAC nu este doar despre tehnologie, ci și despre îmbunătățirea calității vieții oamenilor, oferind un spațiu de viață și de lucru mai sănătos, mai confortabil și, în același timp, mai prosper. Pentru mine, antreprenoriatul a fost decizia firească. Și nu doar pentru libertatea pe care mi-a oferit-o în a inova și a aduce în piață produse de calitate superioară, ci și și pentru nevoia personală de a construi un lucru durabil, care să aibă un impact real și pozitiv în comunitate. 

Care a fost viziunea cu care ați plecat la drum ca antreprenor acum 30 de ani și care este viziunea actuală pentru businessul Trust Expert? 

Viziunea cu care am plecat la drum a fost una ambițioasă: să aduc în România tehnologii de ultimă oră, oferind astfel soluții durabile și mai ales eficiente. Tehnologiile de încălzire și climatizare erau încă la început pe piața locală și am simțit că există un mare potențial pentru inovație și creștere în acest sector în viitor. Pe parcursul a trei decenii, Trust Expert s-a dezvoltat într-o companie cu o rețea vastă de parteneri, furnizori și clienți și suntem recunoscuți ca un centru de excelență în evaluarea, planificarea și instalarea sistemelor HVAC. Viziunea actuală transcende convingerile inițiale: ne-am propus să fim un agent activ în domeniul sustenabilității și eficienței energetice, oferind un portofoliu de servicii integrat care să răspundă acestor aspecte. Atât viziunea inițială, cât și cea actuală au la bază o certitudine puternică, aceea că putem face o diferență reală atât în viețile oamenilor, cât și în direcția în care se îndreaptă industria HVAC. 

Ne puteți spune câteva cuvinte despre planurile pe care le aveți pentru companie? 

Pe măsură ce înaintăm în viitor, orizonturile devin din ce în ce mai clare. Având în vedere evoluția rapidă a tehnologiei și schimbările climatice, este esențial ca sistemele HVAC să fie nu doar eficiente, ci și sustenabile. Ne propunem să rămânem în avangarda inovației în sector și să oferim soluții care stau la intersecția dintre tehnologia de vârf, sustenabilitate și eficiență energetică. O continuă cheie a viziunii noastre sunt pompele de căldură. Alegerea de a le pune în centrul afacerii nu este întâmplătoare, ele oferind o alternativă concretă și viabilă în contextul schimbărilor climatice și al urgentării tranziției către energii regenerabile.

Modul lor de operare, care folosește energia din mediul înconjurător – din aer, apă sau sol – pentru a încălzi sau răci spațiile, le poziționează ca instrumente cheie ale viitorului. Mai departe, ne propunem să extindem gama de produse și servicii, continuând să colaborăm cu branduri internaționale de renume. Parteneriatele exclusive cu branduri precum NIBE din Suedia sau SABIANA din Italia sunt mărturie a profesionalismului pe care îl vizăm. De asemenea, educația și formarea continuă sunt esențiale în orice industrie care evoluează rapid. Prin urmare, continuăm să contribuim la formarea și pregătirea specializată a partenerilor noștri și a următoarei generații de experți în domeniu. În esență, viziunea noastră pentru viitorul Trust Expert este una de creștere, inovație și responsabilitate. 

Trust Expert a lansat o campanie aniversară: „Ce îmi doresc la 30 de ani?”. Dumneavoastră ce vă doriți  la cei 30 de ani de Trust Expert? 

Când mă gândesc la cei 30 de ani pe care i-am parcurs, mă gândesc nu doar la realizările companiei, ci și la lucrurile care au făcut această călătorie să fie valoroasă. „Ce îmi doresc la 30 de ani?” nu este doar o campanie pentru noi, este o reflecție profundă asupra valorilor și aspirațiilor noastre. În primul rând, îmi doresc ca valorile pe care le-am promovat în toți acești ani – dedicare, profesionalism, pasiune pentru inovație și grijă autentică față de clienți și natură – să rămână la fel de vii și relevante ca în prima zi. Îmi doresc să vedem un număr cât mai mare de locuințe și instituții din România care adoptă soluții HVAC sustenabile, știind că am contribuit semnificativ la această transformare. Dacă ar fi să aleg un singur lucru, ar fi ocazia de a-mi exprima recunoștința. Recunoștința pentru fiecare membru al echipei Trust Expert, pentru partenerii noștri, furnizorii locali, pentru clienții care ne-au acordat încredere și ne-au primit în spațiile lor, recunoștință pentru fiecare moment de bucurie simțit și provocare depășită. Pentru că la finalul zilei, succesul Trust Expert se datorează oamenilor și relațiilor pe care le-am construit în acești ani formidabili. 

Care considerați că sunt cele mai importante momente din istoria de 30 de ani a companiei? 

Momentele importante au fost atunci când am schimbat modelul de business și am trecut de la antrepriză de instalații la grosist B2B. Ulterior, am trecut la vânzare directă către clienți finali, apoi reprezentanță pentru România pentru branduri internaționale. Însă cel mai important moment a fost în 2014, când după trei ani de investiții și consum de resurse umane semnificative am deschis 14 filiale în toată țara și am ajuns să înregistrăm cea mai mare pierdere financiară. A fost un moment în care ne îndreptam spre faliment dacă nu operam schimbări semnificative. Atunci am realizat că soluțiile prezentate în diferite cărți sau sfaturile pe care le primeam de la diverși consultanți nu mai dădeau roade. Am fost pus în situația de a-mi clarifica și alinia setul de valori personale cu viziunea, au fost câteva luni intense, în care mi-am pus întrebări dintre cele mai incomode. Nu am renunțat până când nu mi-am oferit răspunsurile sincere, unele dureroase aș spune. Plecând de la acestea, am început să fac schimbări majore în structura de personal, am regândit portofoliul de produse, am închis filiale tocmai deschise. A fost un proces de revenire, care a dus compania la starea ei din prezent și care a pus bazele deciziilor viitoare. 

Ați pus bazele companiei la vârsta de 26 de ani, în 1993, când se știau foarte puține despre antreprenoriat. Ați făcut greșeli ca tânăr antreprenor aflat la început de drum? 

La fel ca orice antreprenor, probabil, am apelat la consultanți de business, cărora le-am dat credit că știu cum să-mi fac treaba, mai bine decât mine. Asta m-a făcut sa fiu un antreprenor comod, superficial, care încerca să folosească modele prestabilite și voia să le aplice orbește. Am ales calea superficială, m-am abătut de la calea naturală. Am citit și adoptat sisteme de lucru care nu corespundeau culturii noastre, în primul rând. Pe scurt, am crezut prea mult în consultanți sau autori de cărți de „succes” vs. înțelepciunea transmisă prin educație de la părinți și bunici.  

Array

Articole pe aceeași temă: