Business

UE investește peste 2 mld. euro în 140 de proiecte de transport. Câte proiecte vizează România

20 iul. 2020 3 min

UE investește peste 2 mld. euro în 140 de proiecte de transport. Câte proiecte vizează România

Reading Time: 3 minute

Uniunea Europeană a selectat 140 de proiecte de transport în care va investi fonduri de aproape 2,2 miliarde de euro, ca parte a eforturilor de a îndeplini obiectivele în materie de climă prevăzute de Pactul verde european.

Proiectele, care vor contribui la construirea de legăturilor de transport, vor sprijini transportul sustenabil și vor crea locuri de muncă, vor beneficia de finanțare prin intermediul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE), schema de granturi a UE pentru infrastructura de transport.

Adina Valean Uniunea Europeana 2020
Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi

„Contribuția UE în cuantum de 2,2 miliarde de euro la această infrastructură de transport esențială va contribui la impulsionarea redresării; ne așteptăm ca această contribuție să genereze investiții în valoare de 5 miliarde de euro. Investim în diferite tipuri de proiecte, cum ar fi transportul pe căi navigabile interioare, conexiunile multimodale, combustibilii alternativi sau infrastructura feroviară de mari dimensiuni”, a declarat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.

Proiectele care vizează România

Cel mai mare proiect pentru România finanțat în această rundă din fonduri europene este modernizarea căii ferate dintre Gara de Nord și aeroportul Henri Coandă, care va primi peste 48,3 milioane de euro.

Mai multe proiecte finanțate cu bani europeni vizează modernizarea liniilor de cale ferată: Apahida – Suceava (studiu de fezabilitate) primește 26,7 millioane euro, București – Craiova (studiu de fezabilitate) are o alocare de 17,4 millioane euro, Coșlariu – Cluj-Napoca primește 9,4 millioane euro, iar modernizarea liniilor și instalațiilor de cale ferată de la Complexul Feroviar București Nord (studiu de fezabilitate) are alocate fonduri de 4,3 millioane euro.

O finanțare de peste 15 milioane de euro vizează crearea unei rețele de parcări securizate în România și Ungaria (SecureNetwork), de-a lungul șoselelor către vestul Europei, pentru a oferi locuri de odihnă adecvate șoferilor de tir.

Studiul pentru dezvoltarea Portului Drobeta-Turnu Severin prin construirea unui terminal trimodal va primi fonduri europene de peste 500.000 de euro.

Prioritățile de finanțare ale UE

UE va sprijini 55 de proiecte de infrastructură feroviară care vizează rețeaua centrală transeuropeană de transport (TEN-T) cu un cuantum total de 1,6 miliarde de euro. Printre aceste proiecte se numără proiectul Rail Baltica, care integrează statele baltice în rețeaua feroviară europeană, precum și tronsonul transfrontalier al liniei de cale ferată dintre Dresda (Germania) și Praga (Cehia).

Se pune accent pe proiectele care consolidează rețeaua feroviară, inclusiv legăturile transfrontaliere și conexiunile cu porturi și aeroporturi. Transportul pe căile navigabile interioare este stimulat printr-o capacitate mai mare și prin conexiuni multimodale mai bune la rețelele rutiere și feroviare.

Nouă proiecte vor contribui la dezvoltarea unui sistem feroviar interoperabil în UE și la operarea continuă a trenurilor pe întregul continent prin intermediul Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS). Modernizarea locomotivelor și a liniilor de cale ferată cu sistemul european unificat de control și comandă al trenului va spori siguranța, va reduce timpul de călătorie și va optimiza utilizarea liniilor de cale ferată. Cele nouă proiecte vor beneficia de peste 49,8 milioane de euro.

În sectorul maritim se acordă prioritate proiectelor de transport maritim pe distanțe scurte, bazate pe combustibili alternativi, precum și instalării de surse de alimentare la țărm cu energie electrică în vederea reducerii emisiilor provenite de la navele care staționează în porturi.

UE sprijină și trecerea la combustibili mai ecologici pentru transporturi (19 proiecte), cu aproape 142 milioane de euro. O serie de proiecte implică transformarea navelor astfel încât acestea să poată funcționa cu gaz natural lichefiat (GNL), precum și instalarea infrastructurii corespunzătoare în porturi.

În ceea ce privește transportul rutier, va fi dezvoltată infrastructura pentru combustibili alternativi, prin instalarea a 17.275 de puncte de încărcare în cadrul rețelei rutiere și prin introducerea a 355 de autobuze noi.

Foto: © Dezzor | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: