Antreprenori Interviuri

Un business înzestrat

16 sept. 2016 5 min

Un business înzestrat

Reading Time: 5 minute

Pe vremea când studia în Olanda, unde a fost expusă industrializării şi tehnologizării excesive, Diana Goantă a realizat că România încă are tradiţii ce trebuie explorate mai mult. De aici şi până la naşterea brandului Zestre, sub umbrela căruia produce accesorii şi bijuterii din lemn, dar şi haine ce au aplicate cusături tradiţionale, nu a fost decât un pas.

Când şi cum a luat naştere ideea din spatele Zestre? Cum ai descoperit pasiunea pentru tradiţie şi lucru manual?

Ideea iniţială a venit undeva chiar acum vreo trei ani, prin toamna lui 2013. Însă de la idee la practică a fost un lung drum, astfel că am avut primele tricouri gata prin primăvara lui 2014. Spun că a fost un drum lung deoarece la momentul respectiv lucram într-o corporaţie, ca brand manager şi după cum bine se ştie viaţa de corporaţie nu-ţi oferă flexibilitate din punct de vedere al timpului, astfel că preferam ca în puţinul timp liber pe care îl aveam să mă relaxez. Din păcate, nu prea am avut când să mă ocup cu adevarat de Zestre (www.zestre.ro) şi am început să o fac abia din vara lui 2015, după ce am decis să îmi dau demisia de la locul de muncă unde stătusem peste doi ani.

În 2009, am plecat pentru câţiva ani din tara pentru a urma cursurile unui master la University of Amsterdam, master în Business Studies, care a durat până în 2010. Ulterior, după terminarea masterului, am lucrat în Amsterdam în Online Marketing, până la finalul anului 2012. Şederea temporară în afara ţării a contribuit subconştient la crearea brandului Zestre prin faptul că am fost expusă industrializării, tehnologizării şi consumerismului excesiv al societăţilor vestice şi revenind în ţară am realizat că încă avem mici buzunare de tradiţii pe care ar fi bine să le explorăm acum, ca să nu ajungă uitate total.

Deşi trendul tradiţional nu este o noutate nici la noi, nici în restul lumii, acesta înflorind din România chiar prin 2012-2013 odata cu colecţiile lui Oianu şi ale Lanei, am decis totuşi să îl explorez deoarece simt că trăim într-o lume din ce în ce mai industrializată şi tehnologizata şi uităm să ne mai aplecăm asupra tradiţiilor şi implicit asupra lucrului manual. Zestre înseamnă efectiv cusături tradiţionale realizate manual pe etamină, aşa cum poate mulţi din generaţia mea au făcut în şcoală, la lucru manual, apoi aplicate pe veşminte „moderne”, de la tricouri, la maiouri, bluze şi rochii. Spun veşminte moderne, deoarece Zestre nu realizează ii, fote sau alte haine cu adevărat tradiţionale.

a_SEB7429A

Ne poţi spune mai multe despre produse? Cum sunt lucrate, cât durează realizarea unui produs şi ce te inspiră?

Zestre înseamnă tradiţie reinterpretată într-o lume globalizată. (Deşi nu-mi prea place acest termen de „tradiţie reinterpretată” care se tot vehiculează la noi în ultimii ani), adică cusături tradiţionale aplicate pe veşminte şi accesorii şi bijuterii din lemn de stejar cu motive tradiţionale inscripţionate. Încerc să aduc în cotidian unele tradiţii româneşti care sunt pe cale de dispariţie, mai ales în mediul urban, unde industrializarea a preluat cârma. Zestre înseamnă şi motive tradiţionale româneşti de care ar trebui să fim mândri şi care ar trebui să fie ca o carte de vizită până şi pentru brandul de ţară. Motivele aplicate pe veşminte sunt lucrate manual de către o doamnă cu care colaborez foarte bine, iar bijuteriile de lemn sunt lucrate în colaborare cu un atelier din Oradea. În funcţie de complexitatea motivului cusut manual, acesta poate dura între o oră şi câteva ore. Ca sursă de inspiraţie pentru motivele aplicate pe veşminte şi cele gravate pe bijuteriile de lemn folosesc diverse cărţi cu şi despre cusături româneşti din diverse zone ale ţării, precum şi web-site-ul Semne Cusute.

Ce planuri ai pentru Zestre?

Zestre înseamnă haine pentru femei, bărbaţi şi copii, iar ca şi produse avem tricouri, maiouri, bluze şi rochii. De curând ne-am extins gama de veşminte pentru copii cu body-uri şi rochiţe pentru nou-născuţi. Bijuteriile pe care le avem în portofoliu sunt bijuterii din alamă şi lemn gravat cu motive tradiţionale: inele, cercei, pandantive, broşe, butonic de cămaşă.

De asemenea, pe partea de accesorii, pe lângă semne de carte, portofele, portfarduri, huse de telefon, suporturi de pahar şi suporturi de farfurii cu motive tradiţionale, lucrate manual ne extindem gama de produse cu traiste şi genţi. În plus, tocmai ce am lansat, luna aceasta şi papioanele de lemn cu motive tradiţionale. Atât hainele, cât şi accesoriile sunt căutate, nu pot spune că avem un singur produs în portofoliu care merge mai bine decât restul.

Care sunt principalele provocări cu care te confrunţi cu Zestre?

O ameninţare cu care se confruntă afacerea mea este potenţiala apariţie a produselor cu motive tradiţionale româneşti fabricate în China şi care nu sunt realizate manual şi care bineînţeles sunt la preţuri mult mai mici decât produsele Zestre. Produsele oferite de Zestre se diferenţiază prin faptul că avem cusături tradiţionale realizate manual, iar clientul îşi poate personaliza cusăturile după placul său. Zestre oferă un număr de peste 30 de cusături pe care le prezintă pe web site-ul brandului, iar consumatorul final îşi poate personaliza aceste cusături în ce culori sau combinaţie de culori doreşte. Mai mult, am realizat şi cusături pe comandă, clientul venind cu imagini care ar dori să fie cusute manual şi mai apoi aplicate pe haine. Am realizat de la modele cu inimioare, la măşti tradiţionale româneşti, fiecare fiind o provocare în modul său.

Ne poţi povesti un pic despre experienţa ta ca antreprenor part-time? Cum reuşeşti să balansezi jobul de Marketing Specialist de la ABC Human Capital cu cel de antreprenor? Când mai lucrezi pentru Zestre? 

Momentan mă ocup de brandul Zestre, sunt spotte la Spotted by Locals – o serie de bloguri, ghiduri turistice și aplicatii pentru mobil cu sfaturi de calătorie oferite de localnici din peste 60 de oraşe din întreaga lume şi am şi acest proiect de freelance în domeniul Online Marketing-ului la ABC Human Capital. După aproape un an de lucru full-time pentru brandul meu, am dorit să îmi diversific portofoliul de proiecte pe care lucrez şi să nu rămân doar la brandul propriu, deoarece îmi place mult domeniul marketingului în care activez de câţiva ani. M-am autodisciplinat să îmi aloc o parte din zi, orice ar fi pentru Zestre şi cred că atunci când jonglezi cu mai multe proiecte, disciplina este abilitatea pe care trebuie să ţi-o dezvolţi cel mai mult.

Poţi face un portret-robot al clientului Zestre?

Clientul Zestre este reprezentat de persoane de gen masculin şi feminin, atât români, cât şi străini, între 20 şi 45 de ani, din mediul urban, cu un venit mediu. Un consumator tipic pentru produsul nostru este o persoană care este atrasă de folclorul românesc, însă reinterpretat, într-un mod modern şi de asemenea este o persoană care apreciază produsele lucrate manual.

fetenegru20

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: