Interviuri Tech

Unde se duce Waze?

29 mart. 2019 3 min

Unde se duce Waze?

Reading Time: 3 minute

Traficul ultraaglomerat din Israel și răspândirea smartphone‑urilor în rândul locuitorilor au fost ingredientele care au dus la apariția Waze. Gai Berkovich, Engineering Director la Waze, ne-a povestit cum arată viitorul aplicației iubite de șoferi din toată lumea.

Gai Berkovich Waze Biz IsraelCât de importante au fost rădăcinile israeliene în primele faze de dezvoltare a companiei?

Israelul este o țară mică și companiile locale sunt practic forțate să gândească global și să creeze idei care să poată fi implementate la scară mondială. Pe alte piețe mai mari, companiile gândesc în general local înainte să decidă să se extindă în alte țări. Cum Israelul este arhicunoscut pentru traficul ru­tier îngrozitor, dar în același timp are o rată ridicată de penetrare a smartphone-urilor, o aplicație de navigație mobilă cu actualizări în timp real se potrivea perfect cu piața de aici. Apoi, când ne-am extins global, cel mai greu a fost să ne obișnuim să facem mai multe lucruri în același timp. Prezența locală rămâne însă esențială, pentru a înțelege nevoile fiecărei piețe.

Câți oameni lucrează pentru Waze în Israel?

Avem peste 450 de angajați la Waze în toată lumea, iar 250 dintre ei lucrează în sediul din Tel Aviv. De altfel, cea mai mare parte a departamentelor de R&D și operațiuni se află în Israel.

Waze a pornit ca un proiect al unei comunități. Cât de importantă este comunitatea utilizatorilor pentru serviciile mobile de azi?

Waze este cea mai mare aplicație de navigație și informații din trafic care se bazează pe comunitatea utilizatorilor.  Doar prin colaborare șoferii se pot ajuta reciproc să evite zonele aglomerate și să îmbunătățească condițiile de tra­fic pentru toată lumea. O comunitate de peste 500.000 de editori de hărți lucrează pentru a îmbunătăți și actua­liza constant toate hărțile locale Waze. Comunitatea foarte implicată face ca șoferii să comunice între ei pentru a economisi timp și a evita pericolele din trafic și problemele generate de vreme. Comunitatea noastră de editori voluntari de hărți ne dă posibilitatea să luăm pulsul peisajului mobilității, inspirând deciziile luate de aplicație și sporind viteza de răspuns în situații de criză.

Câți utilizatori are Waze și câți dintre ei contribuie activ în aplicație?

În prezent, Waze are peste 110 milioane de utilizatori activi la nivel global și 12 milioane dintre aceștia contribuie lunar la îmbunătățirea hărților noastre. Waze are acoperire globală, iar cele mai mari piețe sunt în prezent SUA și Brazilia.

Compania a pornit din Israel, unde mentalitatea de startup e omniprezentă. Cât de important este ca un startup să aibă acces la resurse și finanțare în primele etape de dezvoltare?

Primul lucru important pentru un startup este să vină cu o idee creativă care să poată fi implementată. Când este vorba despre un produs bazat exclusiv pe software, nu ai nevoie de resurse foarte mari. Însă, în momentul în care startup-ul se transformă într-o soluție reală, funcțională, cu mulți utilizatori din mai multe țări, este nevoie de un cu totul alt nivel de suport, dezvoltare, marketing etc. În această fază, este crucial pentru creșterea serviciului să fii parte dintr-o cor­porație mai mare, cu mult mai multe resurse la dispoziție.

Waze și Google Maps au multe aspecte în comun. Cum sunt ele gestio­nate în cadrul familiei Google?

Într-adevăr, Google Maps și Waze au anumite elemente în comun, dar oferă beneficii diferite. Waze este compa­nionul perfect pentru șofer. Dezvoltăm permanent elemente hiperlocalizate, cum ar fi alertele în situații de pericol și chiar localizarea adăposturilor în cazul unor dezastre naturale. Goo­gle Maps oferă indicații de orientare pentru șofer și integrează chiar și incidentele raportate de utilizatorii de Waze, dar oferă mult mai mult decât navigație. Poți explora lumea cu imagini incredibile în Street View, obții informații valoroase despre transportul în comun sau cum poți ajunge pe jos într‑un loc, vezi ce restaurante, magazine sau puncte de atracție sunt în apropierea ta și așa mai departe.

Cum reușiți să susțineți prezența Waze pe atâtea piețe naționale diferite?

Waze are acoperire globală și este disponibil în peste 50 de limbi. Reușim acest lucru având grijă de comunitatea de localizatori, care ne ajută să găsim esența locală a unei țări, a unui oraș și chiar a unui cartier, pentru a oferi un serviciu hiperlocalizat pentru fiecare șofer.

Ce noutăți pregătiți?

Waze a lansat în urmă cu câțiva doi ani serviciul Waze Carpool, activ în prezent în SUA, Brazilia și Israel. Prin Waze Carpool, utilizatorii aplicației, Wazers cum le spunem noi, pot face naveta împreună, economisind timp și bani și, în același timp, reducând traficul și impactul asupra mediului. Intenționăm să introducem acest serviciu în mai multe țări în viitorul apropiat.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: