Interviuri Lifestyle

Groupe Tamara: Poftă de extindere internațională

2 mart. 2023 5 min

Groupe Tamara: Poftă de extindere internațională

Reading Time: 5 minute

Andreea Barroca, Managing Partner al Groupe Tamara, este o româncă stabilită în Paris în urmă cu 20 de ani care a deschis un restaurant fine dining în plină pandemie, urmat la doi ani de un elegant wine-bar. Acum, plănuiește extinderea Groupe Tamara la nivel internațional și, după recenta inaugurare a restaurantului Vié din București, vizează deschiderea unui wine-bar în Tokyo, în prima parte a anului viitor.     

Când și cum ați luat decizia să veniți în Franța și cum a luat naștere grupul Tamara?

Eu am plecat în Franța în 2003, cu o ofertă de job în informatică (la momentul acela eram dezvoltator de software). În cadrul acesta l-am și cunoscut pe soțul meu, Eric, care este francez, și cu care am lucrat împreună atunci. Ne-am căsătorit în 2009 și, fast forward, în 2019 suntem în Paris, fiecare cu businessul său de software, după o ședere de șapte ani în Statele Unite. Între timp, deveniserăm amândoi mari pasionați de gastronomie și de vinuri, în mare parte grație nume­roaselor călătorii pe care le-am făcut de-a lungul timpului. Aceste contacte cu haute gastronomie declinată în stiluri extrem de di­ferite (think Japonia vs Danemarca), dar extraordinară de fiecare dată, ne-au inspirat, și încet-încet s-a cristalizat ideea că dorim să aducem propria noastră viziune în această lume. Astfel a luat naștere grupul Tamara în 2019, și primul său „copil”, restaurantul ­Tamara din Paris, în 2020 (da, în plină explozie de Covid). Între timp, Eric a efectuat un exit de succes cu compania sa și ne-am decis să ne dedicăm 100% proiectului Groupe Tamara.

Ce înseamnă astăzi grupul Tamara și care este viziunea pe care o aveți pentru grup?

Groupe Tamara este un family office al cărui obiectiv este de a lansa proiecte în domeniul gastronomiei, vinului, ospitalității și alte direcții lifestyle. Viziunea noastră este de a crea experiențe de un tip modern de lux, pe care l-am numi „casual luxe”. Înțelegem prin aceasta să ne debarasăm de un anumit formalism sau coduri tradițional asociate cu luxul, dar fără niciun compromis pe calitate și eleganță. Diferitele noastre ventures, indiferent de domeniul pe care îl adresează, au în comun o aceeași audiență, de „grown-ups”, în general cu o carieră profesională bine dezvoltată, care călătoresc, care își doresc experiențe și produse pe măsura gusturilor și veniturilor lor, dar care nu simt o conexiune cu tradiționalul.

NELLU5051 HD

Perioada de pandemie a fost una extrem de dificilă pentru domeniul HoReCa. Cum ați reușit să supraviețuiți în acești ani marcați de multe restaurante și cafenele care au fost închise?

Am avut șansa de a beneficia, aici în Franța, de dispozitive guvernamentale de ajutor: șomaj parțial, reducere la chirie. Dar dincolo de acest lucru, cred că cel mai important a fost că am avut o echipă sudată, cu o mare coeziune. Chiar și pe timpul lockdown-ului, am ținut cu toții legătura, am făcut activități utile, ca filmări de video, rețete, încercări de cocktailuri etc. Cu alte cuvinte, am avut într-o anumită măsură activitate și interacțiuni profesionale. Ca idee, nu am pierdut niciun angajat din cauza Covid-ului. Am încercat (și reușit) și să obținem ceva pozitiv din această pauză forțată. Am tratat-o ca pe o oportunitate de a face un pas înapoi, a reflecta asupra noastră, a identității noastre, propunerii noastre de valoare.

GCC5230

Care sunt planurile pe care le aveți pentru grup?

La ora actuală avem trei restaurante: Tamara și Nellu la ­Paris, și – de foarte curând – Vié la Bucu­rești, plus o ramură de import și distribuție de vinuri craft, în general dinspre ­Europa (Franța, Italia, Spania, Austria, Slovenia, Croația) spre Statele Unite, Franța, acum România, și în curând în Japonia. Dezvoltăm de asemenea Vintners, o platformă profesională de comerț de vin pe un concept marketplace. Plănuim să deschidem, probabil în Q1 2024, un restaurant în Tokyo, pe modelul lui Nellu din Paris. În gene­ral, plănuim să lansăm 1-2 proiecte pe an. Alegerea lor este dictată de locurile și de oamenii care ne inspiră.

Cum este să faceți fine dining în capitala gastronmică a lumii și care au fost provocările de care v-ați lovit de-a lungul timpului ca antreprenoare în domeniul HoReCa?

După cum chiar întrebarea sugerează, una dintre dificultățile principale în Paris este de a ieși în evidență într-o piață atât de „servită” din punct de vedere gastronomic. Propunerea noastră inedită este de a crea restaurante în locuri foarte centrale (frecventate de localnici high profile. însă și de turiști), dar cu o creativitate și o propunere de vinuri mai degrabă asociate cu cartierele în avangarda foodie, ca arondismentul 11 de pildă. Revenim încă o dată la conceptul nostru de ­casual luxe. Ca altă provocare specifică pieței din Paris, paradoxal faptul că gastronomia este atât de dezvoltată și vine din timpuri îndepărtate creează anumite așteptări și pentru clienți și pentru restaurante. Ceea ce frânează pe undeva creativitatea și ruptura cu tradiția, valori fundamentale pentru noi. Însă, din experiența noastră, când propunerea e de calitate, există întotdeauna un segment care răspunde prezent.

NELLU5115 HD

Una dintre provocările de care se lovesc antreprenorii din HoReCa, cel puțin în România, este lipsa personalului. Ce se întâmplă aici din acest punct de vedere și cum vă descurcați? Aveți și angajați din România în restaurantele grupului?

Într-adevăr găsirea unei echipe de calitate este un subiect complicat în acest domeniu. Însă ca să vă spun sincer, noi avem rezultate bune pe acest aspect, am creat o echipă de care suntem mulțumiți și în care avem încredere. În primul rând, ca și grup, filosofia noastră este de a avea angajați care au orare umane, condiții bune de muncă și sunt tratați cu res­pect și chiar prietenie. E o alegere și umană, dar și pragmatică. O echipă odihnită, care lucrează cu plăcere, e o parte indispensabilă a experienței pe care dorim să o oferim clienților. Apoi, angajații buni aduc angajați buni. De pildă, chef-ul de la Tamara, Clément Vergeat, are o reputație aici, este admirat de comunitate. Primim tot timpul CV-uri de la oameni care doresc să lucreze cu el. Apoi, o altă strategie pe care o avem legat de personal este o oarecare fluiditate a rolului, în sensul că toată echipa participă la livrarea experienței: oamenii din bucătărie ies la serviciu, oamenii din sală dau feedback sau chiar o mână de ajutor la meniu. Acest stil creează coeziune, ne dă flexibilitate și e agreabil și pentru clienți. În sfârșit, fiind un grup, avem avantajul de a propune planuri de carieră și avansări care nu ar fi posibile într-un singur restaurant. De exemplu, fostul sous-chef de la Tamara a fost promovat chef la Nellu și anul acesta va pleca la Tokyo și va des­chide Nellu Tokyo. Angajații știu că suntem deschiși la a acorda mobilitate geografică și profesională și de altfel sunt invitați să ne vorbească de eventuale proiecte personale.  

#BizFranta este un proiect marca Biz, unic în lume. Partenerii ediției sunt GroupamaOrange și Air France.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 370 (16 februarie – 15 martie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: