Visul românesc, în America

A emigrat în Statele Unite cu loteria vizelor în urmă cu câțiva ani și de trei ani conduce un start-up de tehnologie în New York, ajuns, în prezent, la o cifră de afaceri de peste 3 milioane de dolari. 

După o carieră de peste 15 ani în mediul corporatist din România, dintre care cei mai mulți în Cisco pe poziții de vânzări, Petrică Ruță, ex-Regional Sales Manager la Cisco, a decis să emigreze împreună cu familia în Statele Unite și, după alți câțiva ani de corporație în America, a ales calea antreprenoriatului.

Petrică Ruță, fondator și CEO, Sicale

A lansat la începutul anului 2015 Siscale, o companie care dezvoltă soluții de inteligență artificială (AI) pentru eficientizarea operațiunilor de IT într-o zonă care acum abia acum începe să  prindă contur în lume: AiOps – Artificial Intelligence for IT Operations, domeniu considerat de compania de research și consultanță Gartner ca fiind ”the next big thing in IT”.

Echipa Siscale a crescut în numai trei ani de la 3 la peste 30 de specialiști din industrie, cu cer­tificări tehnice de înalt nivel, cei mai mulți dintre ei lucrând din România, și este în continuă expansiune. A crescut de asemenea portofoliul de servicii și de clienți, printre cei mai importanți clienți aflându-se City MD, o companie din domeniul serviciilor de sănătate, și Wiley, o companie de publishing, ambele din Statele Unite. În plus, Siscale este cel mai mare partener de pe Coasta de Est a Americii pentru Elastic, compania care a dezvoltat Elasticsearch, considerat cel mai bun motor de căutare pe zona de companii, inclusiv de către Google, care atunci când un client dorește să implementeze un motor de căutare în interiorul companiei, recomandă serviciile Elastic. 

”Înainte să plec în State nu mă vedeam antreprenor, eu fiind practic obișnuit doar cu munca în corporație de la începutul carierei”, își începe Ruță povestea, care de alt­fel crede și că dacă ar fi rămas în țară nu s-ar fi apucat de antreprenoriat. Contactul direct cu mediul de business din New York i-a dat însă aripi. A ajuns anul acesta la o cifră de afaceri de peste 3 milioane de dolari, bani încasați exclusiv din servicii de consultanță, fără nicio revânzare de produs, iar partea și mai interesantă este că majoritatea costurilor cu forța de muncă pe care startup-ul le are ajunge în România, căci aici se află cea mai mare parte a echipei, compusă din în cea mai mare parte din arhitecți și dezvoltatori de software. 

Absolvent de Automatică la Univesitatea Politehnica din București, cunoștințele din domeniul tehnic l-au ajutat foarte mult în construirea acestui business, dar mai mult au contat abilitățile de management și vânzări dobândite pe parcursul anilor petrecuți în corporații, atât în București, cât și în State. ”A contat enorm faptul că am lucrat în vânzări și știu care este abordarea clientului, dacă veneam doar din zona tehnică nu aveam vreo șansă să reușesc tot ce am realizat până acum”, povestește antreprenorul care își amintește totuși că nu a văzut de la început ”luminița de la capătul tunelului”: ”Nu îmi imaginam că o să ajungem cel mai mare partener al Elastic pe Coasta de Est, la fel cum nu m-am așteptat să să întâlnesc reprezentanți ai Google în Manhattan și să discutăm despre cum platforma de cloud a Google ne poate ajuta să integrăm niște soluții pentru clienți din New York”.

Cât privește provocările lansării unui startup în SUA, în cazul său, acestea nu au ținut nicidecum de ordin logistic sau birocratic. ”Durează o oră să înființezi o companie în New York”, explică Ruță. ”Greu acolo este să ajungi să ai clienți. Ține de valoarea pe care o ai și încrederea pe care ți-o acordă potențialii clienți, în tot acel haos de 22 de milioane de oameni din zona New Yorkului.” Iar legat de modul de organizare și funcționare a companiei, atât timp cât există o conexiune la internet și tot felul de instrumente de co-working, nimic nu este imposibil în ziua de azi a­tunci când lansezi un business pe un continent și echipa ta se află pe un alt continent. Se folosește de Slack, o soluție de lucru în echipă, în cloud, și de videoconferințe, iar avantajul major este că, aflându-se în New York, cu doar șapte ore de diferență de fus orar față de București, practic toată echipa prinde aceeași zi calendaristică de lucru.