Stofa pentru antreprenoriat

Pasiunea lor pentru stil si vestimentatie i-a adus pe drumul antreprenoriatului. Au pus bazele unor mici ateliere, prin care au trecut, rand pe rand, oameni de afaceri, politicieni sau vedete, care au dus vorba mai departe. Ceea ce parea la inceput un moft a devenit, in scurt timp, un adevarat fenomen, care a cucerit un numar din ce in ce mai mare de barbati, dar si un model de business de succes, ce a atras tot mai multi jucatori in fascinanta lume a costumelor made to measure.

Parteneriat pentru cresteri

Cu mai bine de un deceniu in urma, Ciprian Vlad renunta la confortul sigurantei unui loc de munca si sarea in valurile involburate ale antreprenoriatului. Nu stia sa inoate sau unde il vor purta curentii, dar era ferm convins ca trebuie sa isi investeasca toata energia in acest vis. A invatat totul din mers. Dupa 12 ani, nu numai ca nu are niciun regret ca a ales aceasta cale, dar, daca ar primi ca prin minune o sansa sa o ia de la capat, ar face aceeasi alegere. “Ma mandresc acum ca am pus bazele primului brand romanesc cu specific sartorial din Romania”, povesteste Ciprian Vlad, cofondator al Zenonni Su Misura. “Mi-am dorit intotdeauna sa fac mai mult, sa aduc plusvaloare prin ceea ce fac, sa creez, sa las ceva in urma”, continua Ciprian Vlad.

Astazi, Zenonni Su Misura, brand creat de Ciprian Vlad si de Simona Hulber, este o companie prezenta pe trei piete (Romania, Republica Moldova si Rusia), care a avut anul trecut o cifra de afaceri cumulata de 700.000 de euro si estimeaza ca, la finele acestui an, va urma o crestere cu 15%, datorita unui parteneriat recent. Brandul romanesc a intrat la jumatatea aceste luni in reteaua exclusivista a partenerilor Scabal, un renumit brand britanic. Daca nu va spune nimic numele, ca sa va faceti o idee de­spre importanta parteneriatului, britanicii au realizat tinute pentru nume celebre precum Clive Owen, Colin Firth, Daniel Craig sau chiar pentru presedinte SUA, Barack Obama. Colectiile Scabal contin aproape 5.000 de tesaturi, de la cea mai fina lana (Vicuna) la cele mai rare combinatii, care cuprind si fragmente de pietre pretioase. Datorita acestui parteneriat, clientii Zenonni vor avea acces la toata aceasta imensa baza de date de tesaturi, modele si linii si vor putea comanda costume realizate in intregime de Scabal, in propriile ateliere din Germania sau Italia. Pe agenda celor doi antreprenori, cea mai importanta directie ramane in continuare atingerea unui grad cat mai inalt de satisfactie a clientului. “Vorbind in termeni de business, Zenonni a inceput in 2013 un drum international, prin deschiderea primului showroom in afara Romaniei, la Chisinau”, spune Ciprian Vlad, cofondatorul Zenonni Su Misura.

“Extinderea a continuat anul trecut prin deschiderea unui nou showroom Zenonni la Moscova. Nu ne oprim aici. Ambitia noastra pentru Zenonni este de a deveni un nume de referinta in elita brandurilor made to measure la nivel international”, adauga antreprenorul despre planurile de extindere a companiei intr-o piata in continua crestere.

In ultimii ani, au fost inregistrate evolutii semnificative in ceea ce priveste accesul la informatie si viteza de circulatie a acesteia, deschiderea romanilor spre a calatori si a descoperi, ridicarea nivelului de educatie, cres­terea standardului de viata sau segmentarea si rafinarea nevoilor. Toate acestea s-au tradus prin cresterea popularitatii fenomenului made to measure in Romania.

Ciprian Vlad_1904

Afacere pe masura pasiunii

La scurt timp dupa ce am trecut pragul noului showroom Sarto Made to Measure, din zona Aviatorilor, nu am putut sa nu observ pasiunea celor doi antreprenori pentru cele mai mici detalii. Lampadarul, picioarele mesei si raftul pe care erau expusi pantofii sunt realizate din tevi de cupru, un element de design extrem de placut privirii. Nu am apucat sa il intreb pe Alexandru Dragan, cofondator al Sarto Made to Measure, care este povestea din spatele decorului ca mi-a zis, ca si cum mi-ar fi ghicit gandurile, ca piesele au fost construite manual de fondatorii companiei (Alexandru Dragan si Matei Ladea) si au fost gandite de la zero, nu doar pentru estetica lor, ci mai ales pentru utilitate. Ultimele doua rafturi sunt paralele cu solul, iar cele superioare au o inclinare de 45 de grade fata de sol, un detaliu important care scoate pantofii mai bine in evidenta.

Artizanatul, dupa cum au observat cei doi tineri, este sinonim cu multa munca, atentie la detalii si pasiune, la fel ca in croitorie. Iar de aici si pana la introducerea unui serviciu de bespoke, adica croitorie de la zero, nu a fost decat un mic pas. “Noi am introdus de curand un serviciu de croitorie la comanda, numit bespoke traditional”, spune Alexandru Dragan, cofondator al Sarto. “Aici il vezi pe croitor cum taie materialul in fata ta, in cealalta camera il vezi cum coase, cum face fiecare piesa individual. Totul este lucrat manual”, adauga Alexandru Dragan despre noul serviciu introdus recent de Sarto. Fiecare piesa vestimentara este construita dupa corpul purtatorului, ceea ce inseamna ca haina va veni manusa, chiar si pe clienti cu mici imperfectiuni. Un alt avantaj al noului serviciu il constituie si faptul ca durata realizarii unui costum nu este tocmai mare si este oarecum similara cu cea din made to measure, timpul alocat transportului fiind eliminat in acest caz, pentru ca piesele vestimentare sunt realizate in atelier.

“In ultima perioada ne-am concentrat foarte mult pe client si pe recurenta”, spune Alexandru Dragan. “Data fiind aparitia unui numar mare de branduri made to measure si limitarea made to measure, ne-am gandit la un produs ceva mai atent lucrat. Made to measure este un produs foarte bun, are un raport pret-calitate excelent, doar ca avem o anumita clientela recurenta pe partea de business, care in momentul in care poarta o haina si se imbraca reprezinta institutia pe care o are in spate, motiv pentru care ne concentram foarte tare pe partea de bespoke”, adauga Alexandru Dragan.

Astazi, Sarto ofera clientilor o plaja extrem de variata de produse, costume de business sau de ceremonie, camasi, pantofi Loake (brand furnizor al Casei Regale Britanice), dar si accesorii. Planurile celor doi tineri nu se opresc aici. Odata cu lansarea noului serviciu de bespoke, cei doi antreprenori se gandesc tot mai serios si la depasirea granitelor tarii, dar si la dezvoltarea unui produs online, prin care sa poata transmita clientilor un sentiment similar pe care il experimenteaza actunci cand se afla in showroom si imbraca o haina.

Poza Alex Matei - Sarto Made to Measure

O afacere personalizata

Cu toate ca nu sunt un impatimit al cumparaturilor si imi pierd rabdarea cu rapiditate in magazine, trebuie sa recunosc ca in showroom-ul Marsáy am avut parte de o experienta extrem de placuta. Ghid mi-a fost chiar Alexandru Tudoroiu, fondatorul companiei de made to measure Marsáy, care, vazand ca m-am oprit in dreptul unui sacou elegant si colorat, mi-a povestit ca este ceea ce si-a dorit de la bun inceput, cand a pus bazele companiei: un stil aparte, un pic diferit fata de piata, mai cosmopolit si mai tineresc, pentru barbatii aflati mereu in miscare, antreprenori la inceput de drum sau angajati care vor sa sparga barierele culorilor clasice din corporatii. Acest pariu al tanarului, pus in urma cu patru ani la fondarea companiei, si toata munca si eforturile de pana acum au dat roade.

“Cred ca acum suntem pe cel mai ascendent trend pe care l-am avut de cand am lansat compania si pana acum”, imi spune Alexandru Tudoroiu, fondatorul Marsáy. “Pentru ca este momentul acela in care businessul a inceput sa se maturizeze si se vede acest lucru, adica validarea pietei cred ca este un moment care m-a facut pe mine ca antreprenor sa imi dau seama ca ce fac este bine si trebuie sa merg mai departe”, adauga tanarul antreprenor.

Un astfel de moment a avut loc la inceputul anului, cand Alexandru Tudoroiu a preluat integral compania, dupa achizitia pachetului de actiuni de la Vasile Damian, cofondator al atelierului de made to measure. De la preluarea companiei si pana acum, viziunea si planurile de dezvoltare pentru Marsáy aplicate de antreprenor sunt vizibile. Compania functioneaza pe trei nise mari: costume de business, costume de ceremonie si divizia de smart casual, unde intra clienti din ambele categorii, care isi doresc reinnoirea garderobei cu piese de sezon. Daca pana in prezent atelierul de costume la comanda se concentra mai mult pe zona de business, de la inceputul anului antreprenorul a pus in lumina reflectoarelor si hainele de ceremonie, fiind pentru prima oara cand Marsáy a lansat doua oferte de ceremonie, extrem de apreciate de clienti. In tot acest timp, nici zona de smart casual si nici cea de business nu au fost ignorate, ci chiar imbunatatite.

Tocmai pentru ca timpul inseamna bani in mediul de business, compania ofera un serviciu de croitor la domiciliu sau o solutie expres, prin care cei aflati in criza de timp pot primi costumul in doar zece zile, fata de 30 de zile cat dureaza realizarea unui costum in perioadele cele mai aglomerate. “Din punctul meu de vedere a apus vremea retailului clasic”, spune Alexandru Tudoroiu. “Custom made este noua era si nu numai in piata de haine, ma refer in general, indiferent ca vorbim de pantofi, de biciclete, de mobila. Iar punctual, despre piata de made to measure, aceasta este in crestere, ceea ce inseamna ca este loc de dezvoltare, foarte mult loc. Partea buna este ca, de-a lungul anilor, am reusit sa venim si cu un pret aproape de cel de retail, adica nu mai este o diferenta atat de mare intre un costum din retail si unul personalizat, cumparat la comanda”, conchide fondatorul Marsáy.

Alex Tudoroiu_2287

 

 Foto: Dreamstime