Companii

Zboară, taxiule, zboară!5 min

06/11/2019 4 min read

author:

Zboară, taxiule, zboară!5 min

Reading Time: 4 minute

Startup-ul german de ridesharing aerian Lilium a primit finanțări de peste 100 de milioane de dolari, a trecut cu succes de cel de-al doilea zbor de test și vrea să ofere din 2025 taxiuri zburătoare care pot parcurge 300 km în doar 60 de minute.

Astăzi este cât se poate de natural să scoatem telefonul mobil din buzunar, să deschidem o aplicație prin care să comandăm o mașină care să ne ducă unde vrem, iar dacă este oră de vârf și chiar ne grăbim putem accesa o altă aplicație cu care deblocăm o trotinetă electrică și ne continuăm drumul spre destinație. Nu va mai dura mult timp până când, de pe același telefon, vom putea acce­sa servicii de taxi aerian. Gândiți-vă pentru o clipă că ați putea ajunge în mai puțin de o oră din București la mare fără să mai stați în aglomerația de pe autostradă sau chiar să plecați noaptea din centrul vechi fără să vă mai zică șoferul că merge doar în Titan, pentru că se retrage.

Știu, totul pare o nebunie la prima vedere. La fel i s-a părut și lui Patrick Nathen, pe vremea când era student și a auzit prima oară de ideea de mijloc de transport în comun aerian și electric de la colegul său Daniel Wiegand. Încet-încet, pe măsură ce Daniel i-a explicat în detaliu întreaga viziune, tinerii au realizat că, deși ar fi proiect ambițios și extrem de curajos, era totuși fezabil. Așa a luat naștere, în urmă cu patru ani, Lilium, un startup din München fondat de patru tineri – Daniel Wiegand, Patrick Nathen, Sebastian Born și Matthias Meiner – care s-au cunoscut în facultate și plănuiesc să ofere servicii de air taxi începând cu anul 2025. Iar startup-ul german are toate șansele să respecte planul. În urmă cu câteva luni, o aeronavă prototip cu cinci locuri s-a ridicat de la sol în cadrul unui zbor test foarte scurt, având în vedere că dispozitivul va putea parcurge o distanță de 300 km în 60 de minute. Compania a mai rea­lizat cu succes, în urmă cu doi ani, un alt zbor de test, pe atunci cu o aeronavă de dimensiuni mai mici, cu doar două locuri.

Spre deosebire de alte prototipuri prezentate până acum, modelul germanilor se face remarcat cu rapiditate și nu numai datorită designului. Lilium Jet, aeronava electrică gândită și construită de startup, are cinci locuri, decolare verticală cu ajutorul celor 36 de motoare electrice montate pe aripi, care se înclină în funcție de direcția de deplasare a aeronavei, și are o autonomie de o oră. Deși scurtul zbor de test pare un pas mic, este un salt uriaș spre a face mobilitatea aeriană urbană o realitate.

“Modelul nostru de business este să oferim servicii de mobilitate aeriană. Noi construim, lansăm și operăm aeronavele. Vom construi infrastructura împreună cu o serie de potențiali parteneri. Astfel ne asigurăm că deținem toate activele și putem oferi cea mai bună experiență utilizatorilor acestui nou serviciu de pe o nouă piață. Ca să lansăm un astfel de serviciu, avem nevoie, desigur, de mai mult de 1-2 aeronave, dar este de asemenea nerea­list să construim zeci de mii de avioane din primul an. Adevărul va fi undeva pe la mijloc”, spune pentru Biz Patrick Nathen, cofondator al Lilium. Acesta adaugă că, pentru moment, toate eforturile companiei sunt îndreptate spre dezvoltarea aeronavelor și testarea lor și că nu ne poate oferi informații despre o potențială lansare a serviciului pe piața din România.

În urmă cu doi ani, compania a primit o finanțare de 90 de milioane de dolari, bani destinați atât constructorii avionului Lilium Jet, cât și extinderii echipei. Aceasta s-a adăugat unei alte runde de finanțare din 2016, când germanii au adunat alte 10 mili­oane de dolari. Spre deosebire de alte companii care au anunțat planuri similare, fondatorii Lilium au de gând, cel puțin pentru o perioadă de timp, să opereze aeronavele cu ajutorul piloților umani, decizie care va ajuta și la obținerea mai rapidă a tuturor certificărilor necesare furnizării unui astfel de serviciu. Potrivit cofondatorului Lilium, programele de training destinate piloților ce vor urca la manșa aeronavelor companiei germane vor fi foarte asemănătoare cu cele destinate piloților avioanelor comerciale. Compania germană este în curs să obțină toate aprobările necesare pentru taxiul aerian cu cinci locuri din partea Agenției Europene pentru Siguranță a Aviației și plănuiește să aplice pentru certificări și la Administrația Federală a Aviației Americane.

Atunci când lansezi un serviciu de air taxi care operează aeronave electrice deasupra unor metropole vor exista întotdeauna critici care vor ridica problema siguranței. “Siguranța este grija noastră supremă și proiectăm totul în așa fel încât orice risc potențial este minimizat. Aeronava are sisteme de propulsie pentru redundanță și în cazul nerealist în care totul cedează, vom avea și parașute”, mai spune cofondatorul Lilium, care adaugă că principalele dificultăți cu care se confruntă compania sunt cele de care se lovește orice producător de hardware: accesul limitat la resurse, construcția și gestionarea echipelor și planificarea. “Toate aceste mici chichițe care fac dintr-un startup un startup ni se aplică și nouă. Cred că cea mai mare provocare este să acceptăm că este ceva absolut normal pentru un startup, că este în regulă și că trebuie să ne obișnuim cu această idee”, completează Patrick Nathen.

Lilium nu este singura companie care are ambiția să pună umărul la crearea unei piețe de air taxi. În toate colțurile lumii există în dezvoltare mai bine de 100 de programe ce includ aeronave electrice, în care sunt implicate și nume sonore precum Joby Aviation sau Kitty Hawk, care propun o serie de modele de aeronave cu rotor, spre deosebire de cele anunțate de Airbus, Boeing și Bell, care a semnat un parteneriat cu Uber pentru lansarea unui serviciu de ridesharing aerian.

Patrick Nathen, cofondator Lilium va fi prezent în România la „Future Summit 2019”, eveniment ce va avea loc în data de 28 noiembrie la București. 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE