Interviuri BizRemote by certSIGN Business

Ziv Gigi, GTC România: Nu am primit cereri de reducere a suprafețelor închiriate, dar chiriașii au un apetit mai ridicat pentru stimulente

1 iun. 2022 5 min

Ziv Gigi, GTC România: Nu am primit cereri de reducere a suprafețelor închiriate, dar chiriașii au un apetit mai ridicat pentru stimulente

Reading Time: 5 minute

Piața clădirilor de birouri este în efervescență în noua realitate hibrid. Ce înseamnă asta pentru dezvoltatorii imobiliari și care sunt tendințele din zona de office în România am aflat de la Ziv Gigi, Managing Director al GTC România.

A trecut un an de când sunteți Managing Director al operațiunilor companiei GTC în România. Ce părere aveți despre echipa de aici?

Lucrez în această parte a Europei de mulți ani și pot spune că oamenii de aici sunt plăcuți, așa cum sunt și locurile. E adevărat că nu am mult timp pentru călătorii, dar chiar și așa îmi place să trăiesc aici. Din punct de vedere profesional, echipa română este foarte bine pregătită, iar acest lucru îmi ușurează activitatea.

Care este portofoliul companiei în prezent?

GTC Romania 2

Deținem patru clădiri în România, toate în București. Acestea sunt City Gate, Cascade Office Building, Premium Point și Premium Plaza.

City Gate constă în două turnuri (parter plus 18 etaje), în zona Pieței Presei Libere, care înseamnă o suprafață închiriabilă de 47.700 mp, plus o parcare subterană cu 1.000 de locuri, dispusă pe trei niveluri.

Cât despre Cascade Office Building, aceasta se afla în centru, în apropiere de Piața Victoriei, și are 4.200 mp de suprafață închiriabilă.

Tot în această zonă se află și Premium Point, care la rândul ei are o suprafață închiriabilă de 6.400 mp și certificare DGNB Gold.

În fine, Premium Plaza, și aceasta în zona Piața Victoriei, are 8.500 mp de suprafața închiriabilă și, de asemenea, certificare DGNB Gold.

Care sunt proiectele pe care le desfășurați în prezent sau le pregătiți în următoarea perioadă?

GTC Romania 1

Vrem ca anul acesta să încheiem renovarea proiectului City Gate. Aceasta a demarat anul trecut și are două direcții principale în materie de investiții și implementare: zona comună și cea închiriabilă. Prima dintre acestea se referă la structura clădirii, facilitățile de la interior și sistemul de administrare a clădirii. De asemenea, intenționăm să renovăm, să extindem spațiile sanitare, să implementăm concepte noi și să îmbunătățim sistemele de ventilare, electric și de detectare a incendiilor. O investiție importantă a fost și cea în parcarea subterană, unde a fost reparată o suprafață de aproape 40.000 mp, pe trei niveluri.

Am văzut perioada pandemiei ca pe o șansă de a implementa renovări la scară largă, profitând de traficul redus din clădirile care alcătuiesc City Gate. Aceste renovări includ îmbunătățirea sistemului de ventilare și aer condiționat, dar și a sistemului de detectare a incendiilor. Renovarea continuă și în prezent, în unele zone fiind mai avansată, iar încheierea sa este prevăzută pentru finalul celui de al treilea trimestru al acestui an.

Care sunt provocările din piața imobiliară de birouri acum, că lucrul hibrid începe să fie tot mai răspândit în rândul companiilor?

Finalul anului 2021 a adus trei noi chiriași în City Gate, doi dintre aceștia fiind ZIM Integrated Shipping și Bachmann România. De asemenea, am semnat prelungirea contractelor cu doi parteneri importanți. Miele, unul dintre cei mai mari producători de electrocasnice din lume, și-a prelungit contractul de închiriere cu cinci ani pentru spațiul de 614 mp din turnul sudic al complexului City Gate. Iar Webhelp România a anunțat prelungirea pe trei ani a contractului de închiriere pentru cei 5.000 mp din Premium Plaza. Acestea sunt semnale pozitive cu privire la calitatea clădirilor noastre, dar și la dorința companiilor de a reveni la muncă la sediu.

Cea mai mare provocare rămân efectele pandemiei. Oamenii s-au obișnuit să lucreze de acasă. Este interesant de observat diferitele tendințe și piețe. În România și Bulgaria vedem un ritm mai lent al întoarcerii la sediu față de Serbia, de exemplu, care și-a revenit mult mai repede, acum fiind aproape la nivelul de dinainte de 2020.

Dar această situație a ridicat o problemă nouă privind optimizarea birourilor. Costurile noilor dezvoltări sunt o problemă din cauza lanțurilor de aprovizionare, care au fost afectate de pandemie. În plus mai este și războiul din Ucraina, care nu face decât să agraveze provocările. Acesta, chiar dacă nu afectează în mod direct revenirea la birou în România și Bulgaria, influențează totuși prețurile materialelor și ale utilităților. Iar toate acestea sunt probleme cu care ne confruntăm fără să mai punem la socoteală și provocările obișnuite ale pieței.

În general însă, flexibilitatea în materie de desfășurare a activității va deveni tot mai populară. Chiriașii sunt nevoiți să permită lucrul hibrid, pentru că dacă nu o fac, vor începe să piardă angajați. Așa că toate aceste schimbări ne afectează. Nu am primit cereri de reducere a suprafețelor închiriate, dar avem de a face cu întârzieri mari în luarea deciziilor, iar chiriașii au un apetit mai ridicat decât de obicei pentru stimulente, deoarece situația le permite. Ei vor standarde mai bune și condiții mai bune. Iar directorul general nu poate hotărî el singur relocarea sediului, ci trebuie să organizeze un mic referendum cu angajații pentru a putea face acest pas.

Un alt aspect este costul zonelor neocupate, pentru care noi plătim. Dar există și o veste bună: chiriașii nu au solicitat micșorarea spațiilor închiriate și plătesc la timp, ceea ce înseamnă că nu am acumulat datorii. Businessul merge înainte chiar dacă angajații nu vin la serviciu. A trebuit totuși să facem mici concesii, mai exact în domeniul retailului. Cafenelele și restaurantele sunt afectate direct de faptul că nu mai există oameni în clădire. Acest aspect ne-a afectat pe plan economic, numai că partea de retail este redusă în portofoliul nostru.

Ce tendințe vedeți pentru 2022 în real estate-ul românesc?

GTC Romania 3

Situația creată de pandemie ne face să fim rezervați în materie de pronosticuri, dar cred că piața va reveni pe un trend ascendent. Comunitatea de afaceri din România e concentrată mai ales în București, unde se afla în jur de 3 milioane de metri pătrați de birouri, adică trei sferturi din totalul la nivel de țară, însă există și alte orașe, cum ar fi Iași, Cluj, Brașov sau Timișoara, care se afla în creștere rapidă și oferă companiilor alternative pentru expansiune.

În ultimii ani, sectorul rezidențial a devenit din ce în ce mai interesant, așa că suntem deschiși și către această direcție. Avem câteva proiecte în acest sens, care vor fi lansate în următorii doi ani.

Sustenabilitatea este tot mai importantă în real estate. Care considerați că sunt provocările și oportunitățile în materie de sustenabilitate?

Preocuparea noastră principală în acest moment este segmentul de leasing, în care investim masiv în materie de îmbunătățire a spațiilor de birouri și în crearea unui mediu de lucru optim. Iar aceasta nu înseamnă numai sistemul sanitar, dar și trecerea la energia verde în toate clădirile noastre, cu scopul de a permite chiriașilor să economisească bani și în același timp să protejeze mediul înconjurător.

Începând cu anul trecut, toate clădirile din portofoliul GTC România au surse de energie regenerabilă. În același timp, strategia GTC pentru protejarea mediului înconjurător include și obținerea celor mai prestigioase certificări din piață pentru clădirile deținute. Energia curată la prețuri rezonabile constituie unul dintre cele zece scopuri în materie de dezvoltare a afacerilor incluse în raportul ESG al grupului nostru, iar compania se ocupă de implementarea energiei verzi în toate proiectele sale. De asemenea, combaterea schimbărilor climatice este un aspect de bază al strategiei noastre, iar în acest scop GTC se concentrează pe livrarea de clădiri sigure, durabile și prietenoase cu mediul. Această direcție a devenit tot mai importantă în ultimii ani în lumina crizei legate de climă și de aceea în toate proiectele GTC din România au fost luate măsuri în acest sens.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: