Ghid legislativ in Europa Centrala si de Est

Ce asemanari si deosebiri exista intre diversele tipuri de proceduri legislative in Europa Centrala si de Est? Agentia de consultanta si comunicare Grayling a analizat procesul de adoptare a legilor in aceasta regiune si a publicat un infografic care prezinta principalele etape prin care trec noile acte legislative inainte de fi adoptate. 

Noul instrument pune la dispozitia specialistilor din Bulgaria, Republica Ceha, Polonia, Romania, Rusia, Slovacia si Ungaria informatii despre asemanarile si deosebirile dintre diversele tipuri de proceduri legislative, ajutandu-i sa inteleaga modul in care trebuie sa isi optimizeze programele de advocacy pentru a putea influenta procesul decizional.

grayling

Datele ilustreaza faptul ca tarile din aceasta zona au multe in comun, avand in vedere ca procedura legislativa consta, de obicei, in trei etape principale, la care se adauga numeroase aspecte similare constatate la nivelul detaliilor. In plus, procesul consultativ, care preceda de obicei prima lectura in Parlament, constituie o etapa vitala din punctul de vedere al influentarii procesului decizional in intreaga regiune. Aceasta este, de asemenea, si cea mai putin transparenta etapa, deoarece negocierile in spatele usilor inchise domina aceasta faza a procesului legislativ in toate cele sapte tari.

In fiecare dintre tarile supuse analizei, etapa procesului legislativ in Parlament este caracterizata de activitatile desfasurate in cadrul comisiilor de specialitate, in care fiecare parlamentar din toate cele sapte tari din ECE – cu exceptia Consiliului Federatiei Ruse (Camera Superioara) – este ales in mod direct. O similitudine definitorie este aceea ca in etapa finala a procesului legislativ toate proiectele de legi trebuie sa fie promulgate de catre Presedinte.

 

Infograficul releva si cateva diferente importante in cadrul regiunii.

“In timp ce majoritatea tarilor din ECE tind sa ignore procesul consultativ pentru a accelera ritmul de legiferare, in Romania, supunerea tuturor proiectelor de legi consultarii publice este obligatorie, indiferent de initiatorul proiectului de lege. O alta diferenta relevanta este ca Bulgaria, Ungaria si Slovacia sunt singurele tari cu sistem unicameral”, a declarat Gergely Ábrahám, directorul CEE Public Affairs Practice Group din cadrul Grayling.

Un element final care are un impact important asupra campaniilor de advocacy il constituie numarul de ministere din fiecare tara, care variaza semnificativ. Bulgaria, de exemplu, a doua cea mai mica tara dintre cele sapte analizate, are 17 ministere, in comparatie cu Ungaria, care le-a redus la noua.

Foto:  © Stuart Miles | Dreamstime.com