Nou sezon de „vânătoare” pe piața muncii

Piața recrutării va crește cu peste 55% până la finalul acestui an, comparativ cu prima jumătate a anului, cei mai căutați candidați fiind managerii și specialiștii.

Pe măsură ce noi companii intră pe piața locală și încearcă să recruteze specialiști de la firmele aflate deja în România, interesul pentru candidați cu studii superioare este tot mai mare. După cum arată datele studiului Adecco Professional Placement, dar astăzi publicității, se conturează o creștere a pieței muncii pentru profesioniști și poziții de management cu 55 – 60% până la finalul anului. Comparativ cu alți ani, după cum mai arată rezultatele studiului, se remarcă un interes crescut al companiilor americane, care sunt extrem de active pe piața recrutării. Cele mai dinamice piețe pentru candidații cu studii superioare sunt București, Cluj și Iași.  

„Observăm o cerere foarte mare pentru poziții de business intelligence, data manegement, contabilitate, vorbitori de limbi străine și poziții în domeniul financiar – acestea sunt noile domenii căutate foarte intens. În paralel, avem posturile consacrate din vânzări, marketing, inginerie și IT, unde, de asemenea, cererea este în creștere. Am centralizat intențiile potențialilor investitori interesați să vină în București și am ajuns la circa 1.500 de posturi care vor fi create dacă planurile se concretizează în următoarele trei luni. De departe, cei mai interesați să vină acum în România sunt americanii, urmați la distanță de englezi, francezi și germani”, spune Marga Radu, Professional & Permanent Placement Director al Adecco România.  

Companiile se adaptează la noile condiții de pe piața muncii și apelează la servicii mai sofisticate de retenție a personalului. ”Candidații se uită la soliditatea organizației și la ce reputație are. Apoi, se uită la tehnologiile folosite și la proiectele în care este implicată – candidații nu se mai duc către un alt job numai pentru bani. Contează și unde este sediul angajatorului, dacă în pachetul salarial intră și locul de parcare, ce acoperire are abonamentul medical și dacă acesta acoperă și familia candidatului. La rândul lor, companiile dau dovezi că valorizează contribuția candidaților. De exemplu, angajații unui producător din domeniul audio s-au putut plimba cu o mașină de lux <tunată> cu sistemul audio realizat de firma lor”, mai arată Marga Radu.

Alte beneficii extra salariale mai sunt mașina de serviciu, abonamentele la sălile de wellness și acoperirea cheltuielilor de cazare pentru câteva luni pentru specialiștii veniți din provincie. O tendință recentă este de a oferi chiar și cursuri de defensive driving. De asemenea, companiile pun accentul pe employer branding – sunt mult mai flexibile față de solicitările candidaților, iar comunicarea cu aceștia și transparența luării deciziilor devin esențiale pentru retenția lor. Firmele oferă detalii clare despre perspectivele de avansare pentru că mulți candidați părăsesc compania după un an și jumătate de la angajare, dacă nu pot să își dezvolte cariera conform aspirațiilor lor.  

Potrivit Margăi Radu, candidații sunt acum mult mai atenți la calitatea vieții – cât timp petrec pe drum către birou, cum arată birourile, cât de aproape sunt de un mall, de grădiniță sau chiar școală, cât de gustoasă este mâncarea de la cantină.

Angajatorii fac eforturi pentru a păstra și a atrage candidații valoroși, care pot contribui rapid la dezvoltarea produselor/serviciilor lor. De exemplu, în domeniul IT, există o creștere a salariilor de aprox 10% față de anul precedent, dar companiile din domeniu pun tot mai mult accentul pe proiectele/tehnologiile în care îi implică pe angajați și pe programul și condițiile de lucru.

Foto: Dreamstime