Analize Finanțe

Noua fata a creditarii

7 oct. 2015 9 min

Noua fata a creditarii

Reading Time: 9 minute

Chiar daca se apropie iarna, pe piata bancara a inceput dezghetul, BNR anuntand revenirea creditarii in teritoriu pozitiv in luna august. Numai ca bancile au acum in fata clienti mult mai circumspecti.

Economia creste, profitabilitatea sistemului bancar a dat primele semne de revenire, iar cererea pentru imprumuturi accelereaza, deci conditiile par perfecte pentru o noua crestere a creditarii. Insa creditarea postcriza are cu totul alte caracteristici fata de cea din perioada de boom, fiindca majoritatea clientilor au invatat lectii dure si sunt pregatiti sa le puna in aplicare, folosind tot mai des tehnologia pentru a gasi cele mai convenabile oferte de finantare sau pentru a plati vacantele in afara tarii cu cardul sau printr-o plata valutara de pe telefonul mobil. De cealalta parte, sistemul bancar a devenit din ce in ce mai reglementat pe partea de creditare, iar bancile se adapteaza asteptarilor in crestere ale clientilor.

Potrivit datelor Bancii Nationale a Romaniei, in dinamica de la an la an, creditul neguvernamental a revenit in teritoriu pozitiv in august (+0,15%), pentru prima oara din februarie 2013. Creditul in lei a accelerat la 15,0%, inregistrand cel mai bun ritm de la inceputul lui 2009 incoace, mai ales pe zona de persoane fizice (+27,4%). Creditele pentru companii au crescut cu 6,1%. De cealalta parte, creditul in valuta a scazut cu 10,9% – componenta persoane fizice s-a diminuat cu 10,7%, iar componenta persoane juridice a consemnat un declin de 11,1%.

Omer Tetik, director general al Bancii Transilvania (BT), arata ca ritmul mediu lunar de crestere a pietei creditelor acordate populatiei era, inainte de criza, de aproape de 4%. In ultimii doi ani, insa, cea mai mare crestere de la o luna la alta a fost de 1,92%, in timp ce media este de aproape 0,05%. “Activitatea de creditare a fost reluata, bazata pe o crestere reala a consumului si pe dezghetul pietei imobiliare, si dar intr-un ritm «mai rezervat» fata de perioada anterioara crizei economice”, arata Omer Tetik. Fiind o banca romaneasca, BT isi concentreaza atentia si energia pe piata locala, cu o abordare responsabila, de tipul “si la bine si la rau”, cu o orientare pe dezvoltare sanatoasa, pe termen lung, a clientilor, arata Tetik. Focusul Bancii Transilvania ramane in continuare oferirea de solutii de finantare persoanelor fizice si IMM-urilor, cu o atentie sporita, in perioada urmatoare, pe segmentul corporate.

Noul model de creditare

Dupa ani de restructurari, bancile din Romania spun ca sunt pregatite sa extinda din nou creditarea si vin cu oferte din ce in ce mai atractive atat pentru creditele de consum, cat si pentru imobiliare. Bancile trec insa printr-un proces de revizuire a modelelor de acordare a creditelor si a componentei de tehnologie, in conditiile in care atat companiile cat si populatia au un alt nivel de asteptari cand vor sa cumpere servicii financiare. “Criza financiara a determinat in cadrul sistemului bancar o serie de modificari legate in primul rand de reevaluarea interna a politicilor si apetitului de risc. In paralel, au fost optimizate procesele de analiza si acordare a creditelor in sensul reducerii timpului de contractare a unui imprumut, cu respectarea principiilor de prudentialitate”, arata Ana Popescu, director executiv Directia Credite Persoane Fizice la Bancpost. De asemenea, o serie de modificari legislative au fost implementate gradual cu scopul asigurarii si mentinerii stabilitatii financiare.credit risc

Alin Fodoroiu, director Produse la Idea Bank, este de parere ca perioada de criza a modificat piata creditarii din Romania pe mai multe paliere. Primul este cel de reglementare. Banca centrala a emis reglementari prudentiale care iau in considerare controlul riscurilor la care este supus consumatorul, cum ar fi cel valutar sau cel de variatie a ratei de dobanda. De asemenea, protectia consumatorului este echilibrata de cadrul normativ al Ordonantei de Urgenta 50, care obliga creditorii la informarea corecta si completa a consumatorului privind caracteristicile produselor de creditare: dobanda anuala efectiva, transparenta modului de calcul al dobanzii sub forma unui indicator plus marja fixa sau dreptul de retragere ori de rambursare in avans. Totodata, apetitul bancilor fata de risc a fost mult mai ponderat prin prisma portofoliului vechi de credite afectate de rata de neplata din ce in ce mai mare, la niveluri maxime in Romania fata de celelalte tari europene. Un alt efect al crizei a fost faptul ca insasi cererea solvabila de produse de creditare din partea populatiei a scazut pe fondul reducerii salariilor, al restructurarii anumitor sectoare economice, dar mai ales al scaderii increderii si consumului populatiei. “A crescut nivelul de educare si informare a populatiei privind caracteristicile produselor de credit atat prin prisma unei legislatii mult mai detaliate in domeniu, dar si prin prisma impactului negativ pe care l-a avut criza financiara asupra populatiei imprumutate. Asadar, ne aflam intr-o perioada postcriza si chiar postefecte ale crizei, perioada in care atat bancile, cat mai ales consumatorii au invatat din greselile trecutului”, subliniaza Alin Fodoroiu.

Relaxare vs responsabilitate

Potrivit sondajului privind creditarea companiilor nefinanciare si a popu­latiei realizat de BNR in august 2015, pentru populatie standardele de creditare s-au mentinut neschimbate in trimestrul II, bancile anticipand insa ca acestea vor cunoaste o relaxare in trimestrul III din acest an. Va fi interesant de vazut daca bancile au invatat lectiile crizei in ceea ce priveste relaxarea conditiilor de creditare. Catalin Vasile, Head Of Advisory Channels Management in cadrul ING, spune ca banca la care lucreaza urmareste principiul creditarii responsabile, pentru ca nu se poate transforma in agentie imobiliara, dar nici in agentie de recuperare a creditelor. Acesta arata ca, in perioada 2007-2008, bancile se bateau in cate salarii ofereau ca descoperit de cont fara sa tina seama de supraindatorarea clientilor si de gradul scazut de educatie financiara in randul romanilor. “Au fost banci care au mers pana la 12 salarii si, atunci cand clientii mergeau la bancomat, se afisa toata suma pe care o putea retrage. Daca aveau 1.000 de lei salariu pe luna, vedeau ca au in cont 13.000 de lei si se hotarau sa isi schimbe masina. Numai ca, la ce costuri avea descoperitul de cont, din luna a doua abia reuseau sa-si platesca dobanda, nu mai vorbim de principal”, spune Catalin Vasile, adaugand ca bancile care vand acum miliarde de euro credite neperformante s-au impins singure in aceasta situatie.

Canale alternative

Claudia Nica, Head of Private Individuals Segment la UniCredit Bank, spune ca analiza eligibilitatii clientilor pentru finantare a devenit mai restrictiva, atat pe fondul unei prudente mai mari din partea creditorilor, cat si al modificarii reglementarilor legale. {i clientii sunt mult mai precauti in a se indatora, cautand in principal solutii de diminuare a sumelor de plata prin refinantare, iar finantatorii si-au adaptat ofertele si modalitatea de promovare in consecinta. In acelasi timp, si canalele de distributie s-au modificat, rolul retelei fizice de sucursale diminuandu-se in favoarea canalelor alternative, completeaza Claudia Nica, aratand ca in ultimii ani exista o tendinta de crestere in domeniul creditelor acordate online, la distanta sau care au un prim punct de contact al clientului cu oferta in mediul online. “Daca acum cinci ani un consumator astepta de la banca doar sa ii ofere un cont prin care sa isi primeasca salariul sau un credit sa isi cumpere electrocasnice, acum acesta cauta compania care ii ofera un acces permanent la situatia lui financiara, metode cat mai simple si rapide de efectuare a platilor, posibilitati diversificate de investitii si acces la finantare rapid si ieftin, in baza unei consultante profesioniste si disponibile aproape oricand si oriunde”, subliniaza reprezentanta UniCredit Bank.

Omer Tetik BT“In ceea ce priveste evolutia creditarii, vedem un trend ascendent, bazat pe imprumu­turile acordate in lei si mai alespe cele cu garantie imobiliara. Suntem optimisti ca aceasta tendinta se va mentine”, Omer Tetik, director general, Banca Transilvania

Potrivit lui Omer Tetik, asteptarile clientilor evolueaza, nevoia cea mai importanta fiind transparenta si comunicarea directa. “O alta tendinta, in mod special a persoanelor digital natives, este nevoia de a interactiona in mediul virtual. Acest segment este extrem de activ in zona online, iar BT a depus eforturi importante in dezvoltarea acestei zone”, spune directorul general al Bancii Transilvania. Mai mult, acum clientii incep sa se informeze despre produsele bancare si de finantare inainte de a ajunge la banca, verifica online ofertele si compara preturile, interactioneaza cu banca inclusiv prin social media, iar in cele din urma decid sa aplice online sau sa mearga direct la banca, insa merg doar la cele care au reusit sa ii convinga online. “Vedem cum clientii devin din ce in ce mai sofisticati, mai pretentiosi si folosesc tehnologia pentru a gasi cele mai convenabile si eficiente oferte de finantare”, subliniaza Omer Tetik.

Yakup CIL - CEO Credit Europe Bank Romania2Cresterea interesului romanilor pentru tehnologie si plati online face ca unele banci sa se concentreze mai mult pe partea de carduri. Credit Europe Romania are ca prioritate pe zona de retail segmentul de carduri de credit. “Obiectivul nostru este sa crestem segmentul de carduri de credit, iar profilul clientului nostru pe acest segment este reprezentat de romanii pana in 40 de ani, care locuiesc la oras, casatoriti, cu un copil si venit mediu”, spune Yakup Cil, CEO Credit Europe Bank Romania.

„Deoarece suntem prudenti in selectarea noilor clienti, la nivel corporate, noi suntem cei care decidem cine poate fi un potential client corporate si apoi il abordam”, Yakup Cil, CEO Credit Europe Bank Romania

Reprezentantii CEC Bank arata ca in ultima perioada observa o crestere a interesului clientilor atat pe partea de finantare, cat si in ceea ce priveste partea operationala. Mai mult, clientii solicita si opteaza din ce in ce mai mult pentru pachete care sa contina un cumul de produse si servicii bancare (cont curent, internet banking etc.). Suplimentar, exista o crestere in ceea ce priveste interesul clientilor in obtinerea unor informatii complete. “Daca in trecut clientii erau interesati in special de informatii privind costurile unei finantari si cuantumul angajamentului de plata, in prezent acestia solicita informatii detaliate privind derularea creditului, posibilitati de rambursare, de modificare a anumitor conditii pe parcursul derularii creditului”, arata oficialii de la CEC Bank.

Adeverinte nu, verificari da

Cresterea cererii de credite de consum a adus si inovatii pe piata. Patru banci (Idea Bank, ING, Raiffeisen si BRD) au lansat creditele fara adeverinta de venit, salariile clientilor fiind verificate de banci direct in baza de date a ANAF. Idea Bank a fost cea care a lansat creditul de consum fara adeverinta de venit. Idea Selfie ofera pana la 120.000 lei fara ipoteca, iar reprezentantii bancii spun ca trendul continuu crescator al solicitarilor pentru astfel de credite a facut din Idea Selfie o poveste de succes. “Creditul poate fi accesat de oricine, fie ca isi doreste o suma mai mare sau o suma mai mica, fie ca are un salariu mai mic sau mai mare. Special pentru clientii cu venituri salariale standard de minimum 1.000 lei pe luna si cu o vechime la ultimul angajator de minimum 3 luni, creditul poate fi obtinut cu un singur document, actul de identitate, veniturile putand fi interogate la ANAF pe baza acordului prealabil exprimat in cadrul cererii de credit”, spune Alin Fodoroiu. Reprezentantul Idea Bank spune ca tinerii educati si cu familie au fost cei mai interesati de acest tip de credit – peste 61% din clienti au sub 45 de ani, 58% au studii superioare, 62% din clienti sunt casatoriti si 68% sunt proprietari de locuinta. “In plus, tocmai pentru ca o parte importanta dintre clienti solicita sume negarantate mai mari decat media pietei, am ales sa crestem nivelul sumei maxime acordate la 120.000 de lei”, a precizat Fodoroiu.

ING Bank se concentreaza pe zona de persoane fizice, unde a investit foarte mult in ultima perioada, si vrea sa profite de avantajul generat de autoritati de a putea verifica veniturile clientilor la ANAF. “Odata ce ai informatii de la o autoritate publica, te poti baza 100% pe ele, spre deosebire de adeverinta de venit cu care venea clientul pana acum si unde riscul de frauda era mult mai mare”, spune Catalin Vasile, de la ING. Acest tip de credit este mult mai rapid pentru client, fiindca nu mai trebuie sa mearga la angajator sa-si obtina adeverintele si sa vina cu ele la banca. Totodata este mult mai rapid si pentru banca, pentru ca nu mai are nevoie de o armata de oameni care sa verifice toate documentele fizice si sa le transmita din front office in back office. “Am facut un stress test si rezultatul a fost ca un client nou, care vine in locatia noastra fara sa mai fi avut vreo relatie cu noi pana cum, poate avea contul, cardul emis pe loc, aplicatia de credit finalizata si banii in cont in doar 12 minute”, spune Catalin Vasile.

creditareCrestere si pe imobiliare

Segmentul creditelor fara ipoteca, respectiv cardurile de credit si creditele de consum, inregistreaza cea mai mare crestere, dar si cererea de credite imobiliare este in crestere. “Sectorul creditelor imobiliare se afla si el pe un trend crescator comparativ cu anul trecut, fapt ce se datoreaza unui cumul de factori la nivel macroeconomic: cresterea castigului salarial mediu, reducerea dobanzilor pentru imprumuturile in lei, dar si evolutia ofertei pe piata imobiliara”, spune Ana Popescu, director executiv directia Credite Persoane Fizice la Bancpost.

Reprezentantii CEC Bank arata ca cele mai accesate credite sunt cele de nevoi personale, creditele de refinantare, dar si cele imobiliare. In ceea ce priveste categoria creditelor de investitii imobiliare, un loc important il ocupa creditele acordate in cadrul programului Prima Casa, in care CEC Bank este implicata inca de la lansare, din anul 2009, banca acordand in acest an peste 3.000 de credite prin acest program.

Claudia Nica, Head of Private Individuals Segment la UniCredit Bank, spune ca se observa o tendinta din ce in ce mai puternica de crestere pe piata creditelor imobiliare. In plus, acestea vin la pachet cu creditele de amenajare sau reamenajare a locuintei.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: