Pe aripile revenirii

<p> Dupa mai bine de un an in care au fost blocate la sol de turbulentele economice, companiile romanesti care produc piese pentru Airbus decoleaza iar spre profit.</p> <p> O masina visinie serpuieste in graba pe drumurile late, aproape pustii, dintre uriasele hangare ale fabricii de avioane Romaero si opreste langa o hala cu usi metalice si grele. Zgomotul puternic al usii se raspandeste in hangar, dar nu atrage privirile muncitorilor atenti la productia pieselor pentru producatorul francez de avioane Airbus. De pe unul dintre culoarele hangarului, flancat de masinarii uriase si diverse component cu sarcini si functionalitati greu de identificat de o privire neavizata, se intrevad cateva forme familiare, ce vor fi integrate pe avioanele Airbus. De aici pleaca catre mamutul industriei aeronautice, prin intermediul a doua companii sub con – tractate de Airbus – Sabca si Reims Aviation –, invelisuri pentru modelele A380, A320, A330 si A340, lise pentru A380 si ansambluri con pentru A330 si 340.<br /> <br /> “Airbus 330 si 340 zboara intotdeauna cu ceva din  Romaero”, spune Constantin Dinischiotu, director general la Romaero. Cele doua modele sunt avioane vechi cu o perspectiva de productie de inca opt – zece ani. In fiecare an se fabrica 70 de astfel de modele si raman de construit peste 600 de avioane din aceasta familie, isi face o socoteala rapida directorul general al Romaero. Desi in ultimii doi ani divizia de productie a contribuit cu 45% la cifra de afaceri a companiei, in<br /> timp ce restul de 55% au fost asigurate de departamentul de intretinere si reparatii, Constantin Dinischiotu spune ca pentru 2010 si 2011 urmareste egalarea raportului dintre cele doua, odata cu cresterea cifrei de afaceri. Anul trecut, Romaero a inregistrat o scadere a cifrei de afaceri cu peste 40%, pana la 33,42 de milioane de lei. “Am supravietuit decent datorita faptului ca am marsat pe reparatii si nu pe constructii”, mai spune acesta.</p> <p>  </p> <p> Secretul iesirii din vrie? Din acest an Romaero va demara si productia de piese pentru modelul<br /> Airbus 350, iar ca plan pe termen mediu, pe agenda directorului general al Romaero se afla avionul militar Airbus 400M. O alta sursa de revenire pentru compania romaneasca este Airbus 320, model care are o productie in uzinele mamutului francez de 20 de unitati pe an, in ciuda actualei crize economie, dar si o crestere a productiei cu 25% (la 2 pe an) a celei mai mari aeronave de pasageri din lume, A380, estimare facuta de Dinischiotu pentru anul viitor. “Ca numar pare putin, dar la un avion de 250 de milioane de dolari nu mai pare chiar asa de putin”, continua directorul general al Romaero. In paralel, la fabrica bacauana de avioane  Aerostar, care se ocupa, pe langa reparatii si intretinere, si de productia componentelor pentru Airbus se inregistra la finele lunii martie o cifra de afaceri de peste 31,18 milioane de lei, in usoara crestere fata de aceeasi perioada a anului 2009. Totusi, profiturile companiei bacauane au urmat un drum descendent  comparative cu anul 2009 si au ajuns la 1,27 milioane de lei, de la putin peste 2 milioane de lei. Productia de componente pentru gigantul francez prinde aripi in tara si schimba regulile jocului, dominat local de cei doi  producatori autohtoni.<br /> <br /> <strong>LUPTA LA INALTIME</strong><br /> La inceputul anului, compania Premium Aerotec, subsidiara germane a grupului European Aeronautic Defence and Space (EADS) – detinatorul Airbus – primea toate autorizatiile pentru dezvoltarea unui parc tehnologic aerospatial pe platforma IAR Ghimbav, destinat productiei de component pentru Airbus. Investitia initiala s-a ridicat la 45 de milioane de euro si a constat in principal in echipamente si training. In prima faza, la uzina  Premium Aerotec din Ghimbav se vor crea 300 de locuri de munca destinate productiei de componente. Amplasamentul a fost ales pe baza expertizei disponibile in zona, iar comenzile de la noua fabrica vor fi generate in principal de subcontractori pentru programele aeronautice deja existente.</p> <p>  </p> <p> “Constructia in sine pe care Premium Aerotec o va inchiria de la investitor este in jur de 15 milioane de euro”, au declarat pentru Biz reprezentant ii Premium Aerotec. “Investit iile viitoare vor proveni de la parteneri, precum compania germana BWB, care va fi responsabila de tratamentele de suprafata (galvanice) si va fi integrata in facilitatile Premium Aerotec, responsabila de investitii de peste 10 milioane de euro”, adauga acestia. Subsidiara gigantului EADS va produce aici pentru Airbus, in prima faza, profile, lise si agrafe utilizate la stabilizarea fuselajului. Acestea vor fi folosite la toate programele Airbus: cu un culoar – din familia A320 –, cu raza lunga de actiune A330/340 si chiar pentru Airbus A380. In plus, din 2012, compania va mai produce la fabrica din Brasov chile pentru avioane cu un singur culoar.<br /> <br /> Premium Aerotec nu face publice estimarile financiare pentru Romania. Piata locala a atras si alti jucatori internationali. Prezenta de peste 10 ani in Romania, compania Selex  Communication, parte a grupului italian Finmeccanica, a demarat productia de component si subsisteme pentru avioane si elicoptere, reusind sa creasca, intr-un proces treptat, atat volumele de productie cat si manufactura.<br /> <br /> Compania se ocupa de avionica si produce lumini pentru carlinga, lumini pentru navigatie si<br /> anticoliziune, sisteme de iluminat de urgenta si alte echipamente pentru carlinga, pe care le vinde produca torilor de avioane. “In prezent, in jur de 70% din actuala productie a Selex Communications din Romania este destinata sectorului aeronautic civil”, a declarat pentru revista Biz Massimo Basile, administrator unic al Selex Communications<br /> <br /> Romania. El adauga ca restul de 30% din productie se adreseaza sectorului apararii si<br /> consta in echipamente militare pentru te lecomunicatii si accesorii. In prezent, pe statele de plata ale Selex Communications din Romania se afla 80 de angajati, dintre care 65% sunt dedicati productiei pentru sectorul aeronautic, dupa ce in ultimii cinci ani numarul angajatilor a crescut de peste doua ori, principalul motiv fiind si extinderea activitatilor din sectorul aviatic civil.<br /> <br /> Massimo Basile spune ca Romania este o piata prioritara pentru Selex Communications. Dovada cea mai clara este “fundatia puternica pe care s-a cladit Elettra  Communications” – companie mixta in care Selex Communications detine 51% din ac tio nariat si Romarm SA 49% – care are expertiza atat in productia de componente pentru aparare, cat si pentru domeniul aviatic civil. Nu sunt deloc de neglijat nici rezultatele inregistrate in ultimii ani, “care au aratat o crestere constanta a  capacitatii de pro ductie si a fortei de munca”, potrivit reprezentantului companiei in Romania.<br /> <br /> <strong>CE INSEAMNA ROMANIA PENTRU AIRBUS?</strong><br /> Prezenta in Romania a EADS, concernul care detine Airbus, incepea in 1970, prin prisma partaneriatului romano-francez, pentru productia de elicoptere Puma si Alouette pentru compania Aerospatiale, predecesorul EADS. Subsidiara Eurocopter Romania a fost fondata in 2001 si furnizeaza servicii de mentenanta. Ulterior, in 2009, grupul a semnat un contract de offset cu Guvernul Romaniei, care stipula ca Premium Aerotec si alti  parteneri si furnizori vor investi in tara. “EADS considera Romania atat un important partener industrial, cat si o piata promitatoare din Europa Centrala si de Est”, spun reprezentantii concernului european. “In mod cert fabrica din Romania va juca un rol important, alaturi de facilitatile existente ale Premium Aerotec din Germania, pentru furnizarea componentelor pentru aeronave pietei mondiale, inclusiv catre clienti precum Airbus”, mai puncteaza reprezentantii EADS. Printre planurile pe termen lung ale managerilor conglomeratului face parte extinderea activitatilor in afara tarilor de origine – Franta, Germania, Marea Britanie si Spania. Planurile grupului pentru Romania nu se termina aici. Tot reprezentantii companiei sus tin ca grupul este deschis  extinderii prezentei industriale si exa mineaza orice posibilitate viitoare.<br /> <br /> Premium Aerotec este responsabila si pentru constructia fuselajului central al avioanelor de lupta Eurofighter, care in linii mari este o constructie  integrala realizata din aluminiu ranforsat cu titan. “Componente ale fuselajului central pot fi apoi construite la fabrica din Brasov a Premium Aerotec”, spun reprezentantii subsidiarei concernului. Achizitionarea de catre armata romana a acestui tip de avion de vanatoare ar fi fost o veste excelenta pentru companie. Dar pe 23 martie 2010, in cadrul sedintei Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), europenii au primit o veste proasta din partea ministrului Apararii, Gabriel Oprea. In informarea acestuia cu privire la Programul Avion Multirol al Fortelor Aeriene se arata ca, intrucat Romania nu dispune de resursele financiare necesare pentru achizitionarea unor avioane multirol noi, CSAT a aprobat propunerea MApN de achizitionare a 24 avioane F16 in uz, propunere care va fi trimisa Parlamentului pentru luare in dezbatere si decizie. “Este prea devreme sa judecam actiunea in acest stadiu, dar cu siguranta exista o legatura foarte stransa intre tehnologiile si procesul industrial de dezvoltare pentru Eurofighter si sectorul aviatiei civile”, spun reprezentantii EADS.</p>