Y, necunoscuta din ecuatia muncii

Reprezentantii Generatiei Y, acei tineri pentru care echilibrul intre viata personala si cea profesionala este extrem de important si salariul nu mai este cea mai importanta motivatie, se pregatesc sa preia atributiile manageriale. 

Dimineata zilei de 30 martie l-a prins pe Radu Timis, presedintele Cris-Tim, pe scena evenimentului ADN Antreprenor, unde a povestit partici­pantilor ce presupune antreprenoriatul de cursa lunga. In timpul discursului, antreprenorul a amintit ca are patru baieti, dintre care doi sunt tineri, reprezentanti ai Generatiei Y. “Parca sunt de pe alta planeta, toata ziua butoneaza la telefon, abia daca reusesti sa te intelegi cu ei”, a spus Radu Timis zambind, remarca ce a starnit un val de aplauze din public. Ceea ce inseamna ca antreprenorii si managerii prezenti la evenimentul organizat de revista Biz nu sunt tocmai straini de “conflictul” dintre generatii.

Tinerii din Generatia Y, nascuti intre 1980 si 2000, sunt recunoscuti pentru modul revolutionar de a lucra si datorita faptului ca nu se mai incadreaza in tiparele clasice de motivare, care functionau la reprezentantii Generatiei X (1960 – 1980) sau la Baby Boomers (1946 – 1964). Reprezentantii asa-numitei generatii Millennials sunt greu de abordat de angajatori, pentru ca salariul nu mai este cel mai important si, de departe, nici singurul aspect pe care acestia il iau in considerare atunci cand opteaza pentru un loc de munca. Asta o arata un studiu dat publicitatii recent de Smartree, companie ce activeaza pe piata serviciilor de externalizare a proceselor de resurse umane. Spre deosebire de generatiile precedente, tinerii din Generatia Y isi doresc sa promoveze cat mai repede, ei nu mai au rabdarea necesara parcurgerii tuturor etapelor de evolutie profesionala. Mai mult, isi manifesta frecvent dorinta de a dezvolta abilitati de lideri.

Un alt avantaj de care se bucura tinerii pe piata muncii este familiarizarea cu internetul si canalele social media, cu care practic au crescut. “Accesul la mediul online le permite sa fie mult mai informati despre companiile din piata, sa fie mai comunicativi si mai creativi decat generatiile anterioare. In plus, cei mai multi dintre ei sunt deschisi la noi provocari si isi asuma fara rezerve implicarea in proiecte pentru care inca nu sunt pregatiti profesional”, spune Raluca Penes, HR Coordinator la Smartree. Tot raportul realizat de Smartree arata ca tinerii au o viziune complexa asupra vietii in general si asupra carierei in particular. Cu alte cuvinte, pentru acestia, ideea de echilibru intre talerele balantei work/life ocupa un loc de cinste, timpul liber si posibilitatea de a practica propriile hobby-uri fiind extrem de importante.

Atunci cand isi aleg angajatorul, tinerii pun un mare pret pe cultura si valorile companiei, cu care trebuie sa se identifice, pentru a simti ca propriile eforturi au sens, motiv pentru care angajatorii trebuie sa aiba in vedere o serie de aspecte in strategiile de recrutare.

“In procesul de angajare, este important ca recruiterii sa mentioneze aspecte legate de mediul organizational, pachetul de beneficii extrasalariale, flexibilitatea programului de lucru, existenta oportu­nitatii de a evolua profesional cat mai rapid, distanta fata de domiciliu, lucruri foarte importante pentru candidatii care fac parte din generatia Millennials”, adauga Raluca Penes.

Sigur, salariul si beneficiile trebuie sa fie motivante si complexe, insa, pe langa salariu, tinerii isi doresc multe alte beneficii, precum asigurarea medicala, abonament la o sala de sport, zile libere sau carduri de reducere. Pentru nativii digitali este extrem de important un job care ofera flexibilitate, ce le permite sa isi valorifice timpul liber cat mai bine.

Viitorul val de manageri

Potrivit datelor Smartree, in anumite domenii de activitate tinerii solicita la interviul de angajare un program de lucru flexibil, pentru ca notiunea de pontaj sau program fix la birou poate reprezenta pentru ei un fel de constrangere a activitatii si, implicit, a rezultatelor. Daca generatia anterioara este adepta a programului fix la birou, inclusiv a orelor suplimentare, noua generatie prefera in mod evident flexibilitatea programului de munca. Date fiind aceste aspecte, rolul departamentelor de resurse umane din companii devine din ce in ce mai important, mai ales daca luam in calcul si faptul ca, incet – incet, tinerii preiau tot mai multe responsabilitati si roluri de management.

Pornind de la aceasta realitate, compania de consultanta si audit financiar EY a realizat, la nivel global, un studiu, cu scopul de a identifica provocarile cu care se confrunta angajatii din diverse companii in tara lor, inclusiv in Romania. Analiza a vizat Generatia Y, care se confrunta cu o “furtuna perfecta” provocata de cresterea dramatica a responsabilitatii individuale generate de ocu­parea unor functii manageriale, simultan cu transformarea lor in parinti. O concluzie extrem de interesanta a studiului scoate in evidenta principalele motive pentru care reprezentantii Gene­ratiei Y demisioneaza.

Cele mai importante cinci motive rezultate au fost: cresterile salariale minimale, lipsa oportunitatilor de avansare in cariera, numarul excesiv de ore suplimentare lucrate, un mediu de lucru care nu incurajeaza lucrul in echipa si un manager care nu permite un program de lucru flexibil. “Suntem in era lui «vreau» si tot ceea ce ne inconjoara face sa para ca raspunsul la «vreau» nu are cum sa fie altul decat pozitiv. Suntem bom­bar­dati cu posibilitati atat in sfera profesionala, cat si in cea privata, iar optiunile de cariera acum sunt nu doar mai prezente si mai variate, ci si mai puternic promovate pe multele canale de informare actuale”, spune Andreea Mihnea, director resurse umane la EY Romania. Aceasta adauga ca pericolul Generatiei Y este tentatia si relatia acesteia cu sinele sau, mai precis, cu perceptia de sine a fiecaruia. “Aceasta perceptie pierde teren in fata exteriorului si ne trezim cu un eu avid de maximum de satisfactii pe care ni le dorim cu un efort cat mai rezonabil”, crede directorul de resurse umane al EY Romania.

Partea “intunecata” a Generatiei Y

Studiul “Millennials @ Work” realizat de curand de HART Consulting analizeaza si comportamentele contraproductive ale nativilor digitali, tendinte negative care pot aparea in situatia unei expuneri prelungite la stres sau din cauza supraincarcarii profesionale. Iata zece dintre acestea:

  1. Usor iritabili si emotionali sub presiune, sau cand se confrunta cu perioade aglomerate la job.
  2. Sensibili la critica in mod excesiv, insa inteligenti.
  3. Gasesc usor contraargumente la orice si pot parea greu de convins.
  4. Evita sa-si asume responsabilitatea sau deciziile transante in situatii ambigue sau care pot conduce la critica, la esec.
  5. Mizantropi, aroganti, uneori comportandu-se dupa principiul “daca nu eu, atunci cine?”.
  6. Pot fi perceputi ca superficiali si cu tendinta de a respinge sugestii si feedback mai ales atunci cand percep ca li se contesta cunostintele, abilitatile.
  7. Pot avea o atitudine narcisista, supraestimandu-si talentele, experientele si cunostintele.
  8. Manipulativi atunci cand se confrunta cu esecul sau cand isi doresc sa obtina ceva, pe termen lung insa pot sa isi atraga reputatia de persoane pe care te poti baza cu greu.
  9. Plini de idei neobisnuite, inovatoare, out of the box, insa si nepractice.
  10. In momente de presiune, nesiguranta, devin dependenti de autoritate, complianti excesiv insa in acelasi timp avand si sentimentul ca ar fi meritat mai mult, ca sunt peste cei din varf sau egali, ca opinia sau solutia lor ar fi fost mai buna.