2012 un an de crestere

<p> <strong>Cu sume estimate intre 5 si 10% din totalul bugetelor de marketing, evolutia comunicarii digitale ramane incerta si in 2012. Mugur Patrascu, Managing Partner la iLeo, previzioneaza o crestere generala. </strong></p> <p>  </p> <p> <strong>Ce asteptari aveti de la piata de comunicare digitala in Romania anul acesta?</strong></p> <p> Senzatia actuala este ca 2012 e un an de supravietuire, cu bugete in crestere pe zona de performance marketing, unde includ si Google si zona sociala, cu Facebook ca principal castigator, dar cu scaderi in zona de creatie si comunicare integrata. Ca urmare, pronosticul meu este de crestere generala, dar cum nu stim cat se investeste in Google si Facebook, datele oficiale vor arata o evolutie oarecum uniforma. Exista cel putin doua evenimete care vor pompa bani in zona aceasta (Olimpiada si alegerile). Presupun ca si  furnizorii de continut vor fi multumiti cu ce o sa se intample. In concluzie, cred ca va fi un an incert, pe tunulete, departe de vreun trend viguros.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care credeti ca va fi platforma de comunicare online pe care vor miza preponderent marketerii in 2012?</strong></p> <p> Ramane zona sociala reprezentata de Facebook si de o profesionalizare a abordarii Key Opinion Leader-ilor. Practic, cei care vor sa comunice se vor baza din ce in ce mai mult pe ambasadori de brand, numai ca acestia trebuie sa-si puna putin gandurile in ordine si sa isi impuna un comportament mai profesionist fata de branduri, o abordare pe termen lung, pe exclusivitati si proactivitate. Nu cred ca mai functioneaza sistemul “de toate pentru toata lumea”. O alta zona de dezvoltare este cea de vanzare si de management al performantei conversiei. Or sa apara modele si instrumente noi, practic o sa se democratizeze la nivel de abordare continua pentru oricine vrea sa vanda folosind online-ul. Din pacate, nu vad ca anul acesta sa decoleze mobilele inca. Poate spre final.</p> <p>  </p> <p> <strong>Care dintre canalele de comunicare online credeti ca nu vor mai avea un viitor prea indelungat?</strong></p> <p> Nu prevad moartea niciunui canal. O sa se intample o diversificare, dar nu in defavoarea masiva a vreunuia existent. Conteaza in continuare valoarea continutului, deci valoarea pe care vizitatorii o asociaza canalului respectiv. O alta perspectiva este data de necesitatea folosirii cat mai multor canale digitale in paralel. In masura in care vedem cum apar tot felul de instrumente noi in viata noastra, este normal ca si comunicarea sa le urmeze si sa ramana in contact cu utilizatorul si in aceste noi moduri. In acest sens, cred ca o tendinta de urmarit este modul in care continutul se va transfera pe mobil si tableta. Majoritatea siteurilor de azi nu au variante de mobil, ceea ce face navigarea si functionalitatea lor foarte incerte.</p> <p>  </p> <p> <strong>Ce pregatiti pentru 2012?</strong></p> <p> Proiectele noastre sunt in legatura directa cu o rearanjare a clientilor din portofoliu si nu sunt la momentul actual decat niste schite, urmand a fi definite mai bine pe la finalul lui februarie. Clare ne sunt obiectivele, care le depasesc pe cele de anul trecut.</p> <p>  </p> <p> <strong>Sunt proiectele dezvoltate in Romania competitive la nivel international?</strong></p> <p> In masura in care tot ce este facut in Romania este competitive international. Nu e nimic diferit in domeniu. Sunt si lucruri foarte bune, care ofera vizibilitate internationala, dar majoritatea lucrurilor sunt subbugetate, sunt facute cu heirup si sunt produse mediocre. Zona digitala nu are o vocatie de performanta crescuta comparativ cu alte zone.</p>