Antreprenori Interviuri Lifestyle

Afacere de familie cu buchet10 min

04/05/2016 8 min read

author:

Afacere de familie cu buchet10 min

Reading Time: 8 minute

Andreea Micu vorbeste in revista Biz despre povestea de succes a AVINCIS, o afacere de familie construita de parintii sai, Valeriu si Cristiana Stoica, doi avocati renumiti cu o uriasa pasiune pentru vinuri. Desi brandul a fost lansat oficial in urma cu cinci ani, istoria AVINCIS este una mai veche, care a debutat la inceputul secolului XX, cand pe un frumos deal din regiunea Dragasani a fost construit un elegant conac inspirat de arhitectura brancoveneasca, ce a fost achizitionat de strabunicii Cristianei in anul 1927.

Cand si cum a aparut ideea din spatele AVINCIS?

Povestea AVINCIS este una speciala. Brandul AVINCIS a fost lansat oficial pe piata vinurilor premium in anul 2011, pe baza recoltei din 2010. Societatea AVINCIS exista insa din anul 2007, an in care Cristiana si Valeriu Stoica au revenit pe domeniul de familie situat in regiunea Dragasani, impresionati de frumusetea locurilor si de calitatea vinurilor degustate in regiune, au decis sa puna bazele proiectului AVINCIS.  Istoria AVINCIS este, asadar, una mult mai veche; a debutat la inceputul secolului XX, cand, pe un frumos deal din regiunea Dragasani, a fost construit un elegant conac in stil neoromanesc, inspirat din arhitectura brancoveneasca. Acest conac a fost achizitionat in anul 1927, de Iancu si Maria Ramniceanu, strabunicii Cristianei Stoica, care au dezvoltat in jurul acestuia si productia de vin, mai ales, tinand seama de faptul ca vinurile de Dragasani erau recunoscute nu doar pe teritoriul romanesc, dar si pe plan international. Din pacate insa, in perioada comunista conacul si domeniul au fost confiscate, acestea fiind recuperate abia dupa 1990. In prezent, domeniul Vila Dobrusa a fost refacut complet pe baza proiectului renumitului arhitect Alexandru Beldiman, iar acesta cuprinde conacul brancovenesc refacut dupa vechile schite ale constructiei, crama noua avand forma unei nave, care domina dealul domeniului, dar si vita de vie plantata in jurul cramei ca intr-un amfiteatru.

900-600

Ne puteti spune cum ati descoperit pasiunea pentru vin si pentru fascinanta lume a oenologiei?

Parintii mei, Cristiana si Valeriu Stoica au fost dintotdeauna iubitori ai vinurilor bune, desi activitatea lor principala s-a centrat in jurul firmei de avocatura STOICA & Asociatii, infiintata de acestia in urma cu mai bine de 20 de ani. In anul 2007 am absolvit si eu studiile Facultatii de Drept din cadrul Universitatii Bucuresti, moment care a coincis cu inceputul proiectului AVINCIS, in care s-a implicat intreaga familie. AVINCIS este, asa cum am mai spus, continuarea unei mai vechi povesti de familie, asa ca, am putea spune ca vinul si oenologia sunt cele care ne-au descoperit mai intai pe noi.

Alaturi de parintii mei, coordonez in calitate de asociat activitatea AVINCIS, precum si a echipei de specialisti care ne sustine. Mai mult decat atat, este firesc sa pui pasiune intr-un domeniu precum cel vitivinicol, pentru ca vinul nu este un simplu produs comercial, ci reprezinta un liant intre istorie, religie, arta, poezie, iar misterul din jurul crearii vinurilor, este cu atat mai mare cu cat se bazeaza nu doar pe munca omului, ci si pe darurile naturii.

Cat priveste latura oenologica insa, aceasta este incredintata specialistului nostru, Ghislain Moritz, care este absolvent al universitatii din Dijon si care a dobandit experienta in vinificatie, lucrand in Franta si in Portugalia, inainte de a face parte din  echipa AVINCIS. El este creatorul vinurilor noastre si totodata, cel alaturi de care continuam in fiecare an sa imbunatatim vinurile noastre. Dar, afacerea cu vinuri nu ar putea evolua bine, daca nu ar fi sustinuta si de specialisti in agronomie, in marketing, in vanzari. Avem o echipa buna si unita cu care ne mandrim!

Ati fondat AVINCIS in urma cu aproape 10 ani. Care sunt principalele momente cheie din istoria companiei?

Unul din cele mai importante repere ale istoriei AVINCIS este lansarea cramei in anul 2011, moment incepand de la care domeniul Vila Dobrusa, Dragasani este deschis atat iubitorilor de vin, cat si celor aflati in cautarea unor experiente oenoturistice inedite.

Principalul nostru scop incepand cu lansarea domeniului Vila Dobrusa si a Cramei AVINCIS, a fost acela de a crea vinuri premium, de a ne largi portofoliul de vinuri cu soiuri nationale si internationale, sens in care am investit permanent in calitatea proceselor de vinificatie si a lucrarilor vitivinicole. Totodata, am dorit inca de la bun inceput sa dezvoltam turismul oenologic in jurul ansamblului arhitectural si peisagistic de pe domeniul Vila Dobrusa, in centrul careia se afla crama AVINCIS.

Ne mandrim cu ospitalitatea echipei noastre care le ofera vizitatorilor ce ne calca pragul pachete personalizate care cuprind gazduire in apartamente moderne sau in garsoniere, degustare de vinuri la alegere, tur de domeniu si de crama, mic-dejun, pranz si cina, dar si acces la o serie de activitati de recreere (tenis, fotbal, plimbari).

De asemenea, pe langa brandul de vinuri AVINCIS care este comercializat exclusiv in reteaua HORECA, am lansat, in anul 2015, un nou brand dedicat exclusiv zonei de retail: Vila Dobrusa.

Crama (stanga) si conacul de pe domeniul Vila Dobrusa

Ne puteti spune care sunt principalele provocari cu care va confruntati?

Anul acesta aniversam 5 ani de la lansarea cramei AVINCIS si pot spune ca deja am reusit sa facem fata catorva provocari importante din care as aminti un moment mai dificil in anul 2014 cand, din pricina vremii deosebit de ploioase, peste jumatate din recolta noastra de vin a fost distrusa. Iata cum se poate manifesta natura in activitatea vitivinicola, dar, mai presus de toate, este importanta depasirea unor astfel de impedimente, prin munca in echipa dar si prin nadejdea ca in anul urmator, natura va fi mai blanda cu noi, ceea ce s-a si intamplat,  anul 2015 fiind mult mai bun din punct de vedere al evolutiei recoltei.

In afacerea noastra, provocarile sunt, prin urmare, permanente si  sunt strans legate de faptul ca productia de vin reprezinta un domeniu aparte: spre exemplu, activitatea vitivinicola este reglementata legislativ in cele mai mici detalii (in cazul plantarii soiurilor de vita de vie, alegerii si aplicarii metodelor de vinificatie, etichetarii si imbutelierii vinurilor produse), concurenta intre producatorii de vinuri premiul este foarte mare, evolutia si calitatea strugurilor intr-un anumit an depinde foarte mult nu doar de interventia omului si trasaturile teroarului, ci si de darurile sau, dimpotriva, vicisitudinile naturii.

Ne puteti spune care sunt planurile pe termen mediu si scurt pe care le aveti cu AVINCIS? Dar cele pe termen lung?

Pe termen scurt si mediu se mentine planul nostru de crestere a calitatii vinurilor pe care le producem, in acest sens fiind producatori de vinuri premium, echipa noastra isi investeste intreaga energie pentru a efectua lucrari agricole de calitate (lucrarea pamantului prin araturi intre randuri si intre vite, eliminarea erbicidelor si a ingrasamintelor de sinteza, marirea interventiilor in timpul lucrarilor in verde), pentru a asigura o trasabilitate desavarsita a vinului, o productivitate comparabila cu a podgoriilor cele mai renumite (intre 35 si 45 hectolitri la hectar), precum si pentru a utiliza cele mai potrivite mijloace de vinificatie in vederea obtinerii unui produs final de o foarte buna calitate.

Totodata, suntem o crama mica, asa incat dorim sa ne extindem activitatea treptat, sens in care, planul nostru este de a fi mai prezenti in orase mari din tara, precum Bucuresti, Cluj, Constanta, Iasi, Timisoara, Sibiu, Arad, Oradea, Brasov, Craiova, Ploiesti. Exportul vinurilor AVINCIS este deja in crestere si dorim sa consolidam acest aspect, crescand volumul exporturilor, nu doar in tarile unde suntem deja prezenti (China, Japonia, Belgia, Marea Britanie) dar si in alte tari care sunt interesate de potentialul vinurilor romanesti.

Un alt obiectiv AVINCIS este acela de a consolida brandul de retail Vila Dobrusa, care va fi, treptat, tot mai prezent, in marile lanturi de magazine.

Pe termen lung, ne dorim ca AVINCIS sa fie un reper in materie de vinuri premium romanesti, iar prin activitatea pe care o desfasuram, sa contribuim nu doar la educarea consumatorului de vin modern, dar si la reasezarea Romaniei pe harta viticola internationala.

Care sunt cele mai cautate vinuri de la AVINCIS?

In mod traditional, vinurile de Dragasani sunt cele care au creat renumele acestei regiuni, fiind vinuri aromatice obtinute din soiul autohton Tamaioasa Romaneasca. Asadar, pornind de la acest renume al vinurilor albe de Dragasani, am cultivat si noi, pe domeniul Vila Dobrusa, unde se afla Crama AVINCIS, Tamaioasa Romaneasca, pe care am utilizat-o in crearea unui Cuvée special, alaturand-o soiului international Muscat Ottonel (Cuvée Amelie – Tamaioasa Romaneasca & Muscat Ottonel, vin demisec, foarte potrivit alaturi de deserturi sau aperitive).

Cel mai cautat vin alb pe care il producem este insa Cramposia Selectionata, de altfel, un soi dezvoltat chiar in Dragasani, cu un buchet proaspat si expresiv de para si mar verde si un gust plin de viata.

Un alt asamblaj care se bucura de mare succes este Feteasca Regala & Pinot Gris, care cucereste nu doar prin imbinarea unui soi de vin romanesc cu unul international, ci si prin buchetul sau bogat si complex, si prin rafinamentul sau rezultat din maturarea in baricuri de stejar.

Dintre soiurile rosii, o adevarata emblema a Cramei AVINCIS este Negru de Dragasani, un soi unic de struguri care isi are originea in zona noastra si din care oenologul nostru Ghislain Moritz a creat un vin deosebit cu un buchet intens de violete, cu aroma de cirese si note de piper proaspat.

Iubitorii soiurilor rosii, internationale se orienteaza, indeosebi catre Cuvée Andrei care este realizat din Cabernet Sauvignon sau catre Cuvée Grandiflora care reprezinta un asamblaj rafinat intre Cabernet Sauvignon si Merlot.

Si fiindca tot a venit primavara, iubitorii de vin sunt tot mai mult in cautarea rosé-ului de la AVINCIS, care este un amestec de Cabernet Sauvignon si Merlot, cu un gust proaspat si expresiv, potrivit in compania oricarui fel de mancare.

https://www.facebook.com/MihneaRatteFotograf

Ne puteti spune care a fost investitia initiala in companie? Dar cele in tehnologii?

Investitia facuta de parintii mei pentru dezvoltarea ansamblului arhitectural si peisagistic Vila Dobrusa, care cuprinde si Crama AVINCIS a fost una foarte ridicata, fiind finantata din activitatea pe care parintii mei au desfasurat-o in avocatura in ultimii 20 de ani. Practic, nu este doar o investitie in sensul strict al cuvantului, ci in primul rand o implicare afectiva din partea intregii familii pentru restaurarea unui domeniu de familie ce a apartinut strabunicilor nostri. Avand in vedere valoarea investitiei, nu putem vorbi in prezent despre un profit propriu-zis pentru ca amortizarea acesteia va avea loc in timp.

In prezent, pentru noi este important faptul ca afacerea a inceput sa se autosustina, ceea ce ne permite sa ne concentram in continuare, pe atingerea obiectivelor pe care AVINCIS si le-a propus pe termen scurt, mediu si lung. Este adevarat, ca fara mijloacele tehnologice cele mai adecvate, darurile naturii dintre care fac, bineinteles, parte si strugurii, nu  pot fi exploatate la potentialul lor maxim. Tocmai de aceea, la Crama AVINCIS, investitia in tehnologii a fost una esentiala.

Ne puteti spune cateva cuvinte despre tehnologiile moderne folosite in productia vinului?

In acest sens, as putea mentiona mijloacele moderne de vinificatie cu care este dotata crama: sistem performant de racire a strugurilor culesi, presa pneumatica pentru zdrobirea blanda a strugurilor, vinificarea la temperaturi controlate, climatizarea cramei pentru o invechire optima, baricarea in butoaie produse in Franta. De o importanta foarte mare sunt si utilajele pentru efectuarea lucrarilor in vie.

Dar, poate cea mai importanta « investitie » este aceea in oamenii cu care ne-am inconjurat : fara priceperea oenologului, a inginerului agronom, dar si a celorlalti membrii ai echipei, nu am fi putut sa cream vinurile cu care ne mandrim astazi. Asadar, prin modul in care desfasuram proiectul AVINCIS, incercam sa imbinam in modul cel mai eficient caracteristicile teroarului din Dragasani cu cele mai bune tehnologii, totul sub suflul creator al echipei noastre dedicate. Speram ca vinurile AVINCIS se regasesc deja printre preferintele iubitorilor de vin din Romania si din strainatate. 

avincis_dragasani_dobrusa_12

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE