Ai carte online, ai parte de business

După o investiție de peste 4 milioane de euro într-un depozit unde poate fi gestionat un stoc permanent de 3 milioane de cărți și produse complementare cititului, planurile de dezvoltare ale Libris, cel mai mare retailer online de carte din România, vizează consolidarea vânzărilor de pe dispozitive mobile.

A pornit în business în plină criză, crezând cu tărie că, în ciuda redu­cerii consumului de carte, vor exista în continuare oameni care citesc și pentru care lectura este o nevoie aproape de bază la care nu vor renunța. Dar a intuit și că timpul disponibil devine tot mai puțin, astfel că oamenii vor prefera să comande online cărțile, așa că, din 2009, Laura Țeposu a început să se implice activ în businessul înființat de mătușa și unchiul său, Ana și Virgil Oniță, care în 1991 au pus bazele librăriei “Șt. O. Iosif” din Brașov. În librărie și-a început activitatea încă din timpul facultății, trecând prin toate posturile posibile: de la librar la contabil și, mai apoi, la director economic. Din 2009 a devenit asociat și a lansat Libris.ro, devenit acum cel mai mare retailer online de carte din România, cu o cifră de afaceri de 40 de mili­oane de lei din vânzare de carte și jocuri educative, în creștere cu 28% față de anul precedent, pe fondul unor campanii reușite de marketing de fidelizare a clienților și de încurajare a lecturii, dar și pe fondul unei ușoare revigorări a pieței de carte, în paralel cu creșterea naturală a
e-commerce-ului în România.

Echipa Libris înseamnă, în prezent, 100 oameni cu ajutorul cărora au fost expediate peste 500.000 de comenzi în toate colțurile lumii. Librăria din Brașov mai generează acum doar în jur de 5% din totalul afacerilor Libris, toate eforturile fiind concentrate pe online, cu 95% dintre resurse orientate către această zonă. “Librăria rămâne un loc de suflet, însă noi nu ne dorim o extindere în offline, ci creștere susținută și eficientă pe partea de online, prin care putem atin­ge un număr mai mare de cititori din toată lumea”, își explică Laura Țeposu strategia.

După un 2018 dedicat investițiilor în infrastructură și dezvoltare, pe parcursul căruia au fost investite 4 milioane de euro în echipamente, soft logistic și în construirea unui depozit, anul acesta accentul va cădea pe dezvoltarea platformei online și îmbunătățirea versiunii de mobile, mai ales în contextul în care anul trecut 60% din traficul pe Libris.ro a fost de pe dispozitive mobile. Noul depozit găzduiește 2 milioane de
volume de cărți pentru cele 40.000 de titluri în limba română disponibile pe Libris.ro și permite procesarea unui număr triplu de comenzi față de cel vechi. O parte importantă a investiției a reprezentat-o sistemul WMS de gestionare a depozitului, care permite procesarea comenzilor în 24-48 de ore, de la plasare, cu o medie de peste 10.000 de comenzi procesate/zi. Pe lângă titlurile în limba română, pe site-ul Libris se vând și 85.000 ti­tluri în limba engleză, aduse însă la comandă din Marea Britanie.

În privința vânzărilor de carte, Laura Țeposu precizează că variază de la an la an la an, în funcție de noutățile editoriale. De exemplu, la autori străini, 2018 a fost anul lui Yuval Noah Harari, cu volumele “Sapiens” și “Homo Deus”. Este autorul care a dominat topurile în toată lumea, iar pe piața de carte din România a fost pentru prima dată când un volum din categoria științe umaniste a ajuns în topul vânzări. Clasicii Tolstoi, Antoine de Saint-Exu­pery, Dostoievski sunt printre autorii care se vând bine, constant, an de an, iar în categoria “Autori ro­mâni”, volumele semnate de Irina Bin­der, Petronela Rotar sau Ioana Chicet-Macoveiciuc (Prințesa Urbană) sunt mereu în topul vânzărilor și se alătură clasicilor (Ion Creangă, Mihail Sa­doveanu, Liviu Rebreanu sau Marin Preda – autorii care se regăsesc în
programele școlare).

Făcând o comparație între vânzările de carte semnată de autori români și străini, reprezentanta Libris spune că sunt autori români care și-au dezvoltat comunități puternice, care așteaptă cu nerăbdare fiecare volum nou, iar vânzările lor merg foarte bine. Privind topurile din anii trecuți, cele mai vândute cărți aparțin scriitorilor români. Este un echilibru, cu schimbări de poziții în top în funcție de aparițiile editoriale. Sunt autori străini care, pe acest început de an de pildă, au câștigat primele poziții în top, dar cu siguranță sfârșitul de an nu va arăta la fel, din acest punct de vedere.